شناسهٔ خبر: 19348 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با وزیر خارجه کشور مالت عنوان کرد:

آمادگی ایران برای مشارکت مالی مالت در پروژ‌های سرمایه‌گذاری/ برخورداری کشور مالت از سطح بالای خدمات مالی/ استفاده از سیستم لیزینگ برای بازسازی و نوسازی حوزه‌های حمل‌ونقل/ برنامه‌ریزی برای ورود ۱۸ کشتی به بنادر ایران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه کشور مالت از سطح بالای خدمات مالی برخوردار است، از آمادگی ایران برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مالت و مشارکت مالی این کشور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در دیدار با  با بیان اینکه  ایران به دنبال تامین مالی در زمینه مسكن، توسعه زیرساخت‌ها و حمل و نقل است٬ گفت: ما از سطح بالای خدمات مالی در مالت اطلاع داریم بنابراین علاقه‌مندیم پروژه‌هایی را تعریف كنیم و در این خصوص همکاری داشته باشیم.

آخوندی اضافه کرد: به عنوان مثال با تاسیس یک صندوق مسكن در ایران می‌توان روی پروژه‌های مسکن مختلف در كشور سرمایه گذاری كرد. همین مسئله درباره توسعه زیرساختها، بنادر، فرودگاه‌ها و جاده‌ها نیز صدق می‌كند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه در ایران برای توسعه بزرگراه‌های از سیستم BOT استفاده می‌كنیم و اگر بتوانیم به این مسئله تامین مالی اختصاص دهیم، این هزینه‌ها از طریق سیستم دریافت عوارض برخواهد گشت٬ اضافه کرد: همین مسئله درباره ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها صدق میكند.

 وی با بیان اینکه به همین شیوه می‌توانیم درباره لیزینگ یا  نوسازی ناوگان سنگین جاده‌ای و کامیون‌ها صحبت كنیم٬ ادامه داد: در ایران ۱۲۷۰۰۰ تریلی فرسوده داریم و نیاز به بازسازی ناوگان وجود دارد به همین دلیل قصد داریم سیستم لیزینگ را توسعه بدهیم تا بتوان كامیون‌های نو را به جای كامیون‌های فرسوده اجاره داد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین می‌توان از سیستم لیزینگ برای نوسازی سیستم ریلی، از جمله قطارها و در زمینه هوایی، برای نوسازی هواپیماها استفاده كرد.

وی با اشاره به موافقتنامه‌ای كه با ایرباس برای خرید هواپیما امضا شده است٬ گفت: این موافقتنامه بر اساس روش اجاره به شرط تملیك بود. بنابراین می‌توان برای صنعت هوایی، یك شركت لیزینگ را پایه گذاری کرد. این مسئله را با فعالان صنعت هوانوردی جهان مطرح كردیم و مطمئن هستم در این خصوص اطلاع دارید و به طور حتم شركت‌هایی در مالت وجود دارند كه در زمینه سیستم لیزینگ در زمینه هوایی فعالیت كنند.

آخوندی با اشاره به وجود زمینه همکاری برای خدمات مالی٬ اظهار کرد: می‌توان این همكاری‌ها را یا به صورت دوجانبه انجام داد یا در سطح اتحادیه اروپا پیش برد چراکه هم اكنون در حال انجام مذاكراتی با آلمان، فرانسه، ایتالیا و سایر كشورها هستیم.

وی افزود: همانطور كه می‌دانید ما درحال توسعه یك منطقه آزاد و یك منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی هستیم و یكی از مسائلی كه می‌خواهیم در این منطقه آزاد انجام شود، خدمات مالی است. بنابراین می‌توانیم به درك مشتركی رسیده و  پروژه‌های مشتركی را با توجه به چگونگی و تمایل شما به فعالیت در زمینه خدمات مالی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی تهران (كه در نزدیكی تهران واقع است) تعریف كنیم.

وی به موضوع دریانوردی اشاره و ابراز تمایل کرد که در این زمینه شرایط همکاری میان دو کشور مهیا شود و افزود: همانطور كه می‌دانید به دلیل تحریم‌ها بسیاری از كشتی‌ها مجبور به تردد از جنوب خلیج فارس و تخلیه بار در بنادر جنوبی خلیج فارس بودند تا بتوانند به سمت شمال خلیج فارس حركت كرده و از آنجا به سمت كشورهای آسیای مركزی برسند. اما اكنون كشتی‌ها می‌توانند مستقیماً به شمال خلیج فارس حركت كنند و در بنادری مانند بندرعباس٬ بندر امام خمینی یا چابهار یا سایر بنادر در دریای عمان یا خلیج فارس لنگرگیری كنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ کشتی برای بنادر ایران برنامه‌ریزی شده که قرار است به بنادر ایران وارد شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه مالت یکی از مهم‌ترین لجستیک‌های بندری جهانی است٬ اظهار کرد: ما می‌توانیم درخصوص برخی بنادر همتا در بندرعباس یا بنادر دیگر ایران فکر کنیم تا ببینم چگونه می‌توانیم در خصوص خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و مالت به توافق برسیم.

وی ادامه داد: حتی اگر شما بخواهید حمل و نقل ترانزیتی داشته باشید یا در بنادر ما تشکیلاتی داشته باشید، ما این فرآیند را در تمامی بندرهای ایران برای شما تسهیل می‌کنیم و در خصوص ثبت و صدور مجوز کشتی‌ها و سایر تسهیلات می‌توانیم اقدام کنیم.

آخوندی با یادآوری اینکه ما مشتاقیم تا برخی از نیروهای تحصیل‌کرده خود را برای آموزش‌های دریایی خاص تربیت کنیم٬ گفت: در حاضر مذاکره با سایر کشورهای اروپایی در این زمینه آغاز شده و شاید مالت هم یکی از گزینه‌های ما باشد. این امر نیز قابلیت دارد که یکی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور برنامه‌ریزی شود.

وی بار دیگر به موضوع حمل و نقل هوایی اشاره و اظهار کرد: در بخش ناوگان می‌توانیم یک شرکت لیزینگ تاسیس کنیم یا برای  «نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری» (MRO) و همچنین در تعمیرات و بازسازی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

وی توضیح داد: یکی از اهداف توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) آن است که این فرودگاه می‌تواند به هاب منطقه‌ تبدیل شود. شما اگر به جایگاه استراتژیک این فرودگاه نگاهی بیاندازید این موقعیت طبیعی را در می‌یابید که مرکز منطقه؛ تهران است. بنابراین ما می‌توانیم به همکاری بین دو قطب مالت و تهران بیاندیشیم. بی‌شک ما می‌توانیم به شرکت‌های جغرافیایی برای این منطقه فکر کنیم چگونه می‌توانیم در بازارهای جهانی را به دست آوریم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر فرودگاه امام خمینی (ره) هفت فرودگاه دیگر دست ساخت داریم و در حال توسعه آن‌ها هستیم. در حال حاضر در ۳ مورد با فرانسه مذاکراتی داشته‌ایم و ۴ فرودگاه باقی مانده است که ما در جستجوی سرمایه‌گذاری و افرادی هستیم که علاقه‌مند به تجارت فرودگاهی هستند. بنابراین درصورتیکه افراد علاقه‌مند باشند می‌توانند مراجعه کنند و ما از آن‌ها استقبال کرده و در این موارد با آن‌ها مذاکر می‌کنیم.

وی برقراری پرواز مستقیم بین تهران و مالت بعید ارزیابی و در عین حال تصرح کرد: اما به لحاظ اقتصادی، اگر شما فکر می‌کنید این امر امکان‌پذیر است، می‌توانیم در خصوص آن هم‌اندیشی کنیم. مطمئن هستم ایرانی‌‌های زیادی هستند که علاقه‌مند به سفر به مالت هستند؛ چون مالت به لحاظ  صنعت گردشگری در ایران بسیار معروف است و ایرانی‌ها جمعیت جوان زیادی دارد که به علاقه‌مند به ماجراجویی و سفر هستند. بنابراین جدای از تاجران، این دسته از افراد هم گزینه‌های سفر به مالت هستند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه وزاتخانه‌ متبوعش متصدی بخش مسکن، شهرسازی و حمل و نقل در بخش‌های مختلف هوایی، ریلی، بندری است و افزود: چنانچه شما علاقه‌مند به حوزه خدمات مالی هستید، ما آمادگی ایجاد کمیسیون‌های  موقت را داریم و تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری در این خصوص را به بحث‌ها و مذاکرات تخصصی با افراد مسئول این حوزه موکول می‌کنیم.

نظر شما