شناسهٔ خبر: 19356 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح دفتر نمایندگی انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها و مانور ایمنی راه‌ها در اهواز

عبدالحسن مقتدایی مراسم افتتاح دفتر نمایندگی انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها و مانور ایمنی راه‌ها در اهواز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، محمد بخارائی رییس هیات‌ مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها و مانور ایمنی راه‌ها که در اهواز برگزار شد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه سخت افزارها و نرم افزارها در کلیه ملزومات حمل و نقل را شاهد بوده‌ایم اما متاسفانه از فرهنگ ایمنی و مشارکت مردم غفلت شد.

وی با بیان اینکه انجمن طرفداران ایمنی راه‌های کشور از سال ۸۶ با مشارکت دست‌اندرکاران حمل و نقل پایه‌گذاری شد، تصریح کرد: فعالیت‌های متنوع و مکملی از جمله برگزاری همایش‌هایی در راستای فراخوان اساتید و نخبگان حمل و نقل و فراخوان طیف‌های اثرگذار اجتماعی برگزار شده است.

بخارایی بیان کرد: امروز دفتر نمایندگی انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های خوزستان به عنوان شانزدهمین دفتر نمایندگی گشایش شد و امیدوار هستیم بتواند این مسیر را طی کند و تعلق خاطر مردم استان را به همراه داشته باشد.

رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور گفت: ۵۰ درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند تاثیر بسیاری بر کلیه روابط فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشند و متاسفانه بانوان ۲۴ درصد کشته‌های تصادفات کشور را تشکیل می‌دهند؛ زنان می‌توانند اثرگذاری واقعی در فرهنگ ایمن‌سازی داشته باشند و باید از مشارکت آنان در این زمینه استفاده شود.

وی با اشاره به دهه اقدام به کاهش تلفات رانندگی در جهان افزود: امسال از پیش‌آهنگان ایمنی راه رونمایی شد که دانش‌آموزان کشور از جمله این پیش اهنگان هستند زیرا این دانش آموزان، در آینده نزدیک رانندگان وسایل نقلیه خواهند بود..

وی با بیان اینکه استان خوزستان فعالیت‌های موفقی در زمینه ایمنی راه داشته است، عنوان کرد: از ۱۰ سال گذشته تاکنون آمار کاهشی در این بخش داشته‌ایم و این همان ایمنی پایدار است و استان با چهار و نیم میلیون نفر جمعیت که ۶ درصد جمعیت کشور است، تنها ۵ درصد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی کشور را به خود اختصاص داده است.

بخارائی با بیان اینکه سال آینده با نام سال ایمنی و موتورسواران نامگذاری می‌شود، گفت: ۲۳ درصد از کشته‌های کشور در حوادث رانندگی، معادل ۳۸ هزار نفر موتورسوار هستند که این رقم بسیار بالایی است.

وی بیان کرد: برای نخستین‌بار در سال ۹۵ کمیسیون ایمنی راه‌ها از فعالان برتر ایمنی راه‌ها در روز ۷ اردیبهشت ماه که تحت عنوان ایمنی راه‌ها نامگذاری شده، تقدیر می‌شود زیرا این افراد به موضوع ایمنی راه‌ها اهمیت دادند و همچنین مجری این جشنواره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها است.

رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور افزود: این اقدام می‌تواند در توسعه فرهنگ ایمنی مردم اثرگذار باشد و امیدوار هستیم که تردد بی‌حادثه را در استان خوزستان و در کشور تجربه کنیم.

احمد سیاحی معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در مانور ایمنی راه‌ها در اهواز، گفت: بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی شعار سفرهای نوروزی سال ۹۵، نوروزی شاد با سفرهای ایمن است.

وی افزود: تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در جهان به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۹ نفر، در کشورهای اروپایی ۱۳ نفر و در کشور جمهوری اسلامی ۳۷ نفر است.

سیاحی بیان کرد: همه دولت‌ها وظیفه دارند که کلیه زیرساخت‌های امنیتی و رفاهی را برای مردم ایجاد کنند و موضوع ارتقای ایمنی راه‌ها و تامین آسایش در راه‌های کشورها یکی از وظایف اولیه دولت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: ارتقای ایمنی راه‌ها با جدیت از سوی استاندار خوزستان پیگیری می‌شود و ما شاهد اهتمام ویژه و جدی سایر اعضای کمیسیون ارتقای امنیت راه‌ها در استان هستیم.

سیاحی تصریح کرد: خوزستان باید به صورت ویژه در یک پکیج خاص دیده شود زیرا ۲۰ درصد حمل و نقل سنگین کشور در جاده‌های استان انجام می‌شود و همچنین وجود ۸ بندر، ۲ پایانه مرزی و سهم استان در صادرات و واردات و دیگر بخش‌ها از ظرفیت‌های استان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: خوزستان سالانه میزبان حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر زائران راهیان نور است و علاوه بر کارهای انجام شده قبلی همچنان جا دارد که اقدامات دیگری در زمینه جاده‌ها انجام شود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به عوامل تأثیرگذار در تصادفات گفت: انسان ۵۲ درصد، جاده ۳۰ درصد، وسایل نقلیه ۱۳ درصد و سایر عوامل ۵ درصد در ایجاد تصادفات موثر هستند.

سیاحی ادامه داد: کمیسیون ارتقای ایمنی راه‌های خوزستان در مقوله انسان و جاده اقدامات بسیار مهمی انجام داده است و در سال گذشته برای ۱۶۵۰ نفر از بهیاران، پرستاران، فرمانداران و روسای دستگاه‌های اجرایی، کلاس های آموزشی برگزار شد.

وی عنوان کرد: تلاش و همکاری پلیس راه و راهور مبنی بر آموزش‌های جدی در صدا و سیما و مدارس به این دلیل است که اصل مطلب در این زمینه، آموزش است و امروز با اعداد و ارقام می‌توان ثابت کرد که استان خوزستان با همه محدودیت‌ها، کمبودها و مشکلات و نواقصی که وجود دارد، می‌تواند در بخش پلیس راه رتبه اول را کسب کند.

سیاحی با بیان اینکه هر فردی که در جاده‌های خوزستان تردد می‌کند باید شاهد جاده‌هایی ایمن باشد، گفت: در سال ۹۲ تعداد کشته‌های درون شهری استان که مورد تأیید پزشک قانونی و پلیس راه و راهور نیز است، ۲۳۶ نفر بوده است و سال ۹۳ با ۲۰۷ کشته، کاهش ۲۹ نفری تلفات حوادث رانندگی شاهد بوده‌ایم.

منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز گفت: هدف این همایش و مانور نشان دادن قدرت و فرماندهی و هماهنگی استان و میزان آمادگی اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ و دستگاه‌های مرتبط بوده است.

رحمانی تصریح کرد: امروز شاهد راه اندازی انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان خواهیم بود و همچنین در طول یکسال گذشته سازمان‌های مختلف از جمله هلال احمر و سازمان حمل و نقل، اورژانس جاده‌ای و سایر دستگاه‌ها تلاش بسیاری کردند.

وی بیان کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در سال ۸۲ با تصویب هیات وزیران آغاز به کار کرد و طی دو سال گذشته به شدت در استان خوزستان جدی گرفته شد و در طرح نوروزی ۹۴ برغم همه مشکلات از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۶ فروردین ۹۴ تعداد تصادفات فوتی ۴۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان افزود: سال ۹۵ سالی است که باید به طرح جامع ایمنی راه‌ها سرعت بخشیده شود و از مردم جهت مشارکت بیشتر دعوت کنیم.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در این مراسم گفت: طی ۳ سال گذشته کلیه اقداماتی که در زمینه ایمنی راه‌ها تنها به عنوان یک نظر و ایده مطرح بود، توسط مردم، کارشناسان و مدیران اجرا و تکمیل شده است و پس از ۳ سال برنامه‌ریزی، در جایگاه امروز قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز، روز آغاز فعالیت یک سازمان مردم نهاد در زمینه ایمنی راه‌ها است، عنوان کرد: نکات آموزش ترافیکی توسط پلیس راهور استان به مقاطع مختلف تحصیلی آموزش داده می‌شود زیرا آنان زمانی به سنی می‌رسند که باید جاده را درک کنند و بنابراین آموزش‌های اولیه ترافیکی لازم است.

مقتدایی بیان کرد: مانور ایمنی راه جلوه‌ای از هماهنگی است که در این مانور هر دستگاهی برای انجام ماموریت‌های ذاتی خود اعلام آمادگی می‌کند که از جمله این ارگان‌ها می‌توان به پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، راه و شهرسازی و سایر ارگان‌ها اشاره کرد.

وی افزود: هر دستگاهی که در جاده خدمت می‌کند، علاوه بر آمادگی کامل خود، باید یک آمادگی تعاملی و هماهنگ‌شده با سایر دستگاه‌های مرتبط دیگر نیز داشته باشد که با همکاری زنجیره‌ای، حوادث جاده‌ای کاهش یابد.

وی عنوان کرد: خوزستان پله پله مسیر خود را طی خواهد کرد و پله‌ها را با سازه‌های فلزی و بتنی محکم می‌کنیم تا این گام‌ها استوار باقی بماند؛ بنابراین گام‌هایی که جهت ارتقای کیفیت و ارائه خدمات در خوزستان طی می‌شود، از نوع محکم و استوار است و امیدوار هستیم که الگویی باشد برای کارشناسان جوان و سازمان‌های مردم نهادی که قطعا موفقیت آنان در جذب جوانان خواهد بود.

مقتدایی گفت: انجمن طرفداران ایمنی راه خوزستان باید حلقه وصل میان مجموعه پلیس راه و پلیس راهور باشد تا تجارب به خوبی منتقل شود و بهترین و موفق‌ترین نوع انتقال تجربه و آموزش، استادشاگردی است؛ بنابراین هنگامی که آموزش و تمرین نباشد، موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی افزود: امروز در این جلسه همه افرادی که در ارتباط با جاده و ایمنی راه‌ها مسئولیتی بر عهده دارند، حاضر هستند و این نشان دهنده حساسیت نسبت به موضوع جاده‌ها و ایمنی راه‌ها است که امیدوار هستیم این اقدامات موجب ایمنی و استاندارد کامل جاده‌های خوزستان شود.

نظر شما