شناسهٔ خبر: 19383 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

راشدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

مکاتبه راه‌آهن ترکیه با ایران برای از سرگیری سیر قطارهای مسافری/ راه‌اندازی مجدد منوط به تضمین وزارت خارجه ترکیه است

سیدمحمد راشدی معاون مسافری شرکت راه‌آهن از مکاتبه راه‌آهن ترکیه با ایران برای از سرگیری سیر قطارهای مسافری خبر داد و گفت: زمانی سیر قطار آغاز می‌شود که وزارت خارجه ترکیه به وزارت خارجه ایران درباره برقراری امنیت اطمینان دهد و وزارت خارجه کشورمان نیز مجوز حرکت قطار مسافری به ترکیه را صادر کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در سفر اخیر نخست وزیر و وزیر حمل و نقل ترکیه به ایران یکی از موضوعاتی که درباره آن تصمیم‌گیری شد از سرگیری سیر قطارهای مسافری مستقیم بین دو کشور بود.

سیر قطارهای مسافری از ایران به ترکیه پس از وقوع چند حادثه تروریستی در آن کشور متوقف شده بود.

در ابتدای مرداد ماه سال جاری قطار مسافری آنکارا به تهران به شماره ۱۱۵۱۲ ترانس آسیا به دلیل انفجار مین کارگذاری شده در بین دو ایستگاه سوورن- گنچ از توابع استان بینگل در شرق این کشور خسارت دید. این قطار ۱۷۰ مسافر داشت. رسانه‌های ترک دلیل حادثه را خرابکاری گروه پ.ک.ک عنوان کردند.

بعد از این حادثه تروریستی، یک دستگاه اتوبوس ایرانی نیز در روز ۱۶ مرداد در منطقه چالدران ترکیه از سوی افرادی که در کوه‌های اطراف کمین کرده بودند، مورد حمله قرار گرفت و در جریان این حمله و تیراندازی، راننده و چند نفر از مسافران زخمی شدند که در مسیر انتقال به بیمارستان متأسفانه راننده جان خود را از دست داد. سایر مسافران با اتوبوس به ایران بازگشتند.

حوادث مذکور موجب شد تا سیر قطارهای مسافری به ترکیه، البته به درخواست آنکارا، متوقف شود و محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کند: طبق درخواست دولت ترکیه و با هماهنگی وزارت امور خارجه تا برقراری امنیت کامل در مسیر ریلی از  اعزام قطار جدید به ترکیه خودداری می‌شود.

اکنون پس از گذشت ۷ ماه از این مناقشات داخلی کشور ترکیه٬ وزیر راه و شهرسازی از شروع دوباره سیر قطارهای مسافری به ترکیه خبر داد و در نشست خبری مشترک با وزیر حمل و نقل بلغارستان گفت: مدتی بود که سیر قطارهای مسافری بین ایران و ترکیه متوقف بود که با سفر اخیر نخست وزیر و وزیر حمل و نقل ترکیه به ایران تصمیم‌گیری شد تا بخش مسافری حمل و نقل ریلی ایران و ترکیه مجددا فعال شود.

آخوندی تأکید داشت که تهران از طریق خطوط ریلی ترکیه به صوفیه بلغارستان، سیر قطار مسافری داشته باشد تا شرایط برای شکل‌گیری حرکت قطار مسافری تهران-صوفیه فراهم شود و این موضوع را برای اجرایی شدن به کمیته حمل و نقل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان ارجاع داد.

سیدمحمد راشدی معاون مسافری شرکت راه‌آهن نیز در این باره به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن ترکیه طی مکاتباتی نسبت به از سرگیری سیر قطارهای مسافری ایرانی به این کشور اعلام آمادگی کرده است.

وی تأکید کرد: البته به این دلیل که علت توقف سیر قطارهای مسافری به ترکیه امنیتی بوده است٬ زمانی سیر قطار آغاز می‌شود که وزارت خارجه ترکیه به وزارت خارجه ایران در خصوص برقراری امنیت اطمینان دهد و وزارت خارجه کشورمان نیز مجوز حرکت قطار مسافری به ترکیه را صادر کند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره میزان سیر قطارهای ایرانی به ترکیه٬ گفت: میزان سیر قطارهای ایرانی به ترکیه پس از راه‌اندازی مجدد مسیرهای مسافری همانند گذشته ادامه خواهد داشت./

نظر شما