شناسهٔ خبر: 19483 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل مطرح شد:

محلی مناسب برای تالار گفتمان شهر اردبیل اختصاص یابد/ شهرداری‌ها و بانک‌ها در زمینه بازآفرینی شهری همکاری کنند

جلسه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل، عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خواستار اختصاص مکانی مناسب برای ایجاد تالار گفتمان شهر اردبیل شد، این در حالیست که مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از شهرداری‌ها و بانک‌های این استان خواست در زمینه اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان اردبيل، هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اردبیل گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری آماده همکاری در زمینه ایجاد تالار گفتمان شهر در اردبیل است که بدین منظور می‌توان از یکی از خانه‌های تاریخی استفاده کرد.

وی با اشاره به بازدید از یکی از خانه‌های قديمی در شهر اردبيل بدین منظور افزود: اگر مکان مناسب‌تری برای این امر معرفی شود، شرکت عمران شهری مسوولیت مرمت آن را به عهده می‌گیرد و پس از اتمام، اهل فرهنگ و هنر می‌توانند محلی برای گردهمایی داشته باشند.

عشایری در ادامه به طرح بازآفرینی شهری استان اردبیل اشاره کرد و گفت: طرح بیش از هزار هکتار بافت فرسوده، بافت قدیمی و سکونتگاه غیررسمی مورد هدف تهیه شده و طرح ساماندهی سکونتگاه‌های شهری نیز مورد تصویب قرار گرفته که باید نسبت به اجرای آنها گام برداشت.

او اضافه کرد: با توجه به پروژه راه آهن و وجود رودخانه بالیخلو، شرایط اردبیل مناسب است و اجرای طرح ساماندهی فرصت خوبی برای کمک به توسعه شهر است.

عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران عنوان کرد: مهمترین پروژه اطراف بقعه شیخ صفی بوده که طراحی شده اما کامل اجرا نشده است.

وی گفت: با کمک شهرداری طرح سال آینده بازنگری می‌شود تا با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی سه بلوک باقی مانده را به اتمام برسانیم.

عشایری ادامه داد: سه بخش بافت‌های تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و روستایی جامعه هدف بازآفرینی شهری بودند اما موضوع فراتر از این رفته و جامعه شهری درگیر شده و حتی در مواردی به موضوع منطقه‌ای تبدیل شده است.

عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بیان کرد: بازآفرینی شهری امروز در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی درگیر است و تلاش می‌شود جامعه‌های هدف شناسایی شده از جمله در اردبیل، خلخال، پارس آباد و مشگین شهر زیر پوشش قرار گیرند.

همچنین خلیل محبت خواه در این جلسه گفت: یک هزار و ۵۰۰ مورد سهمیه از محل تسهیلات بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی باید طی سال جاری در استان جذب می‌شد که به دلیل نبود همکاری مناسب در عمل مانده است.

وی افزود: هر استانی که نتواند تسهیلات را جذب کند، سهمیه‌اش را به استانی دیگر می‌دهند و از این رو مسوولان شهرهایی که به عنوان هدف مشخص شده و با آنها مذاکره انجام گرفته، باید در پیگیری امر جدی باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: اردبیل، مشگین شهر، خلخال و پارس آباد دارای بیشترین حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده هستند که باید دستگاه‌های ذی‌ربط به همین میزان نسبت به موضوع حساس باشند.

او اضافه کرد: بانک‌ها در شهرهای بزرگ خوب عمل می‌کنند اما عدم همکاری توسط برخی از آنها نیز به چشم می‌خورد و در شهرستان‌ها سخت‌گیری‌های بیشتری می‌شود.

رییس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل نیز با اشاره به شناسایی یک هزار و ۵۲۳ هکتار بافت فرسوده شهری در این استان، از مطالعه یک هزار و ۳۸۹ هکتار آن از جمله در اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر و خلخال خبر داد.

عبدالرحمن روحی گفت: ۴ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تا سال ۱۳۹۲ برای دریافت تسهیلات معرفی شده بودند که این میزان در سال گذشته و ۶ ماهه اول امسال به یک هزار و ۹۴۳ مورد رسید.

وی افزود: یک هزار و ۵۰۰ مورد نیز برای سال جاری سهمیه به استان اردبیل تخصیص یافته است.

نظر شما