شناسهٔ خبر: 19526 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس اداره میراث فرهنگی استان مازندران:

خانه‌ صنایع‌دستی حلقه گمشده بافت‌تاریخی شهرها

دلاور بزرگ نیا رییس اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران، خانه‌های صنایع‌دستی را حلقه گمشده بافت تاریخی شهرها خواند و گفت: سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری با آغاز مرمت و حفظ بناهای باارزش فراهم می‌شود.

دلاور بزرگ‌نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اهمیت و نگه‌‌داری بناهای باارزش در بافت‌ تاریخی شهرها گفت: در حال‌حاضر در استان مازندران ۵ شهرِ ساری، آمل، بابل، بابلسر و آلاشت را با بافت تاریخی بسیار ارزشمند داریم که سرمایه‌گذاری در این استان‌ها به معنای حفظ آثار و بناهای با ارزش علاوه بر پاسداشت فرهنگی به جذب گردشگران بین‌المللی و توسعه گردشگری می‌انجامد.

رییس اداره میراث فرهنگی استان مازندران افزود: اگر بخواهیم به نقش مدیریت‌شهری در گردشگری شهری بپردازیم یکی از جاذبه‌های ممتاز در گردشگری شهری، بازدید از بافت‌های تاریخی و کهن شهرها است که علاوه بر معماری، تنوع زیستی، مناسبات انسانی شهرها  و پیشینه زندگی خانواده‌های شهر را برای گردشگر چنین بافت‌هایی به تصویر می‌کشد.

بزرگ‌نیا تاکید کرد: نقش مدیریت شهری در حوزه گردشگری شهری، باززنده‌سازی بافت‌های تاریخی با کمک کارشناسان و سایر دست‌اندرکاران است. در تمام نقاط دنیا به‌ویژه کشورهای توسعه یافته این اقدامات به خوبی انجام شده و در ایران نیز نمونه این اقدامات ارزشمند را در بافت تاریخی و قدرتمند یزد می‌توان مشاهده کرد که می‌تواند به عنوان نمونه‌ای باارزش برای سایر شهرها باشد.

وی معتقد است: اگر تک بناهای باارزشی در شهرهای مختلف وجود دارند، باید توسط شهرداری‌ها خریداری و در اختیار مرمت‌گران زبده قرار گیرند تا مرمت‌شان آغاز و به عنوان نمونه‌های ارزشمند شهری حفظ شوند؛ مانند نمونه‌هایی که در شهر ساری و در راسته آب انبار نو انجام گرفته است. خانه کلبادی ۲ و خانه صادقیان هم از نمونه‌هایی هستند که خریداری شده و مرمت آن‌ها نیز به زودی آغاز خواهد شد.

بزرگ‌نیا ادامه داد: این بناها بهترین مکان برای شکل‌گیری موزه و تبدیل به مکان‌هایی با کاربری‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی متناسب با جایگاه بنا هستند، حتی می‌توان از این بناها به عنوان خانه‌های صنایع‌دستی و گردشگری استفاده کرد.

وی در پایان گفت: نگاه گردشگران بین‌المللی به ایران نگاهی فرهنگی-تاریخی است یعنی اگر چنین بافت‌هایی باززنده‌سازی شوند بیشترین علاقه‌مندان سفرهای تاریخی فرهنگی را به خود جذب می‌‌کنند. /

نظر شما