شناسهٔ خبر: 19536 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ساری:

بازآفرینی محله آب انبار نو ساری به عنوان قطب گردشگری/ تملک خانه کلبادی ساری از ۲۱ مالک

مهدی حدادیان مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ساری ضمن تشریح اقدامات این شرکت برای خریداری، مرمت و باز زنده‌سازی خانه‌های تاریخی در محور محله آب‌انبار ساری گفت: در قاموس من، ناشدنی وجود ندارد به همین‌خاطر نیز خانه‌های تاریخی کلبادی ۲ و ۳ با ۲۱ مالک خریداری شد اگرچه تلاش بسیار سختی برای این کار انجام شد.

مهدی حدادیان مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان شهر ساری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن یادآوری تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مشاوره مهدی حجت استاد دانشگاه تهران برای خریداری خانه تاریخی کلبادی ۲ و ۳ واقع در بافت تاریخی شهر ساری و در محور محله آب انبار نو، گفت: سال ۹۲ جلسات متعددی با دکتر ایزدی برای خریداری خانه‌های تاریخی کلبادی ۲ و ۳، متعلق به دوران قاجار داشتیم. این خانه‌ها به دلیل خالی بودن طولانی‌مدت از سکنه و عدم نگه داری لازم توسط مالکان حقیقی آن در حال تخریب بودند و با توجه به شناخت کامل معاون وزیر راه و شهرسازی از بافت ‌تاریخی ساری، موضوع خریداری خانه در اولویت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ساری افزود: از آنجا که مرمت خانه فاضلی در سال ۹۱ به اتمام رسید و خانه تاریخی کلبادی در همان کوچه و چند پلاک روبه‌روی خانه فاضلی قرار داشت پیشنهاد کردیم چندین پلاک خریداری شود تا بتوان به خیابان اصلی نزدیک شد و با گسترش مجموعه و نزدیک شدن به خیابان اصلی بتوان توجه عمومی را به اهمیت این سبک از معماری معطوف کرد.

تلاش برای حفظ بافت تاریخی با جریان زندگی در آنها

این مدیر بخش خصوصی ادامه داد: با موافقت وزارت راه و شهرسازی و تلاش‌ها و مشاوره‌های آقای ایزدی مدیرعامل فعلی شرکت عمران و بهسازی، پلاک‌های داخل بافت تاریخی خریداری و تصمیم بر آن شد تا سبک و سیاق سال‌های گذشته حفظ و با مرمت اصولی، این بناها نگه‌داری شوند و در عین حال تلاش شود با ایجاد کاربری‌های فرهنگی به محل رفت و آمد و مکانی قابل دسترس با کاربری فرهنگی تجاری شود تا علاقه‌مندان، گردشگران و مردم بتوانند به این مکان‌ها رفت و آمد نیز داشته باشند.

حدادیان گفت: با ایده‌ای که داشتیم پلاک‌های مجاور در محله آب انبار نو خریداری و این طرح مبنای فعالیت‌های آتی شد. با تملک این بنا، کف‌سازی و بدنه‌سازی در این محور تاریخی که بالغ بر ۱۸ بنای تاریخی است آغاز شد تا محور آب انبار ساری به قطب گردشگری مرکز مازندران تبدیل شود.

وی همچنین اظهار کرد: آقای ایزدی با روحیه خاصی که دارند و بر اساس احساس اعتمادی که در گروه ایجاد می‌کنند خیلی سریع جلسه‌ای مشترک ترتیب دادند و در همان جلسه پلاک‌هایی که بناهای باارزش تاریخی داشتند و همچنین پلاک‌هایی که  مجاورت بناها واقع بودند و ضرورت داشت تا خریداری شوند شناسایی شدند و پس از آن بازدیدها شروع و کار آغاز شد.

پیشنهاد خریداری بناهای باارزش تاریخی توسط دولت‌ها

حدادیان تشریح کرد: بناهای باارزش تاریخی اگر توسط دولت خریداری نشوند به زودی از بین می‌روند زیرا سازمان میراث‌فرهنگی نیز از نظر مالی توانایی خرید تمامی این بناها را ندارد و به همین خاطر نیز دولت‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه موثر عمل کنند. معتقدم هیچ راهی جز حمایت مستقیم دولت وجود ندارد. به واقع تفکر دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دوره جدید دولت ادامه پیدا کرد و مرمت خانه فاضلی نیز به اتمام رسید. همچنین در طی ۲ سال اخیر به دلیل اهمیت حفظ بافت‌های تاریخی علاوه بر خانه‌‌های کلبادی۲ و ۳ (کلبادی یک در حال حاضر موزه است)، بناهای میرگتی، سردار جلیل و صادقیان نیز خریداری شد تا این اتفاق خوب در استان منشا برکت برای گردشگران داخلی و بین‌المللی شود.

وی گفت: در حال حاضر، گروه‌های دانشجویی متعددی برای بازدید از بافت تاریخی ساری می‌آیند و در جریان بازدید از روند کار و مرمت اطلاع کسب می‌کنند.

حدادیان تصریح کرد: تملک بناهای جدید انجام شده است. خانه کلبادی در تیرماه امسال (۱۳۹۴)، ۲۱ مالک داشت که بخش عمده‌ای از آنها نیز خارج از کشور بودند و صبحت کردن با همه آنها و راضی‌کردن این عده برای توافق اگرچه دشوار بود و به عقیده عده‌ای از دوستان حتی محال می‌آمد، اما بالاخره با پیگیری‌های ما این کار به سرانجام رسید و توانستیم هر ۲۱ مالک را برای انجام کار راضی کنیم. حتی برخی از آن ۲۱ مالک، پس از سه دهه همدیگر را می‌دیدند.

ناشدنی در قاموس ما وجود ندارد

وی در پایان گفت: در قاموس من، ناشدنی وجود ندارد به همین‌خاطر نیز خانه تاریخی کلبادی ۲ و ۳ با ۲۱ مالک خریداری شد اگرچه، روز بسیار سختی داشتیم.

گفتنی است خانه کلبادی شهر ساری واقع در بافت تاریخی آن شهر و در محور محله آب انبار نو مشتمل بر سه ساختمان است که ساختمان شماره یک آنها کمی دورتر از این بافت و تقریبا نزدیک به بازار ساری واقع شده و اکنون به عنوان موزه میراث‌فرهنگی شهرساری دایر و تنها موزه‌ای است که در جوارش، کوچه‌ای سنگفرش باقی‌مانده از گذشته‌های دور قرار دارد. کلبادی شماره ۲ و ۳ خریداری شده و قرار است مرمت کلبادی شماره ۲ در همین ماه (بهمن) آغاز شود. /

نظر شما