شناسهٔ خبر: 19562 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به اهم اقدامات اداره راه وشهرسازی قم در سال ۹۴

واگذاری بیش از ۴هزار واحد مسکن‌مهر قم به متقاضیان/ بهره‌برداری از محور قم - جعفریه/ تهیه طرح مرمت خانه لاجوردی‌ها / ادامه طرح توسعه ضلع شرقی حرم حضرت‌معصومه (ع)

حسن صبوری سرپرست راه وشهرسازی قم بهره‌برداری از ۴هزار و۵۸۲ واحد مسکن مهر در سال ۹۴ را مهم‌ترین عملکرد اداره‌کل استان دانست و گفت: تهیه طرح مرمت خانه لاجوردی‌ها و ادامه طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز از دیگر اقدامات مهم راه وشهرسازی قم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حسن صبوری با اعلام این سخنان درباره جزییات بیشتر عملکرد سال گذشته استان در حوزه راهسازی و عمرانی به خبرنگار ما گفت: در سال 94 در دو مرحله واگذاری مسکن مهر با حضور قائم مقام وزیر در مسکن مهر و برخی از مقامات استانی انجام شد که در مرحله اول  ۳ هزار و  ۵۷۷واحد و در مرحله دوم ۱۰۰۵واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در استان قم واحدهای بدون متقاضی وجود ندارد، افزود: با توجه به تعهدات استانی و در راستای واگذاری بیش از ۴۶ هزار واحد مسکن مهر، تاکنون طی ۱۰ مرحله در مجموع بیش از ۴۳ هزار واحد تحویل متقاضیان شده‌است، تعداد واحد باقی‌مانده مسکن مهر استان نیز حدود ۳هزار واحد است که در هفته دولت سال جدید به متقاضیان واگذار می‌شود.

وضعیت راه‌های استان درسال ۹۴

این مسئول راه وشهرسازی عملیات بهسازی و لکه‌گیری آسفالت در بزرگراه سلفچگان-دلیجان، اجرای عملیات روکش حفاظتی آسفالت(میکرو سورفیسینگ) در محور سلفچگان-ساوه و اجرای عملیات بهسازی و روکش آسفالت در آزاد راه قم- تهران را از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره کل راهداری قم برشمرد و اضافه کرد: اجرای علمیات بازیافت آسفالت گرم درجا در آزاد راه قم- تهران از جمله پروژه‌هایی است که با  انعقاد قراردادی به مبلغ تقریبی ۱۶۰ میلیارد ریال و تخصیص ۸۲ میلیارد ریال از سال ۹۳ آغاز شده و همچنان در حال انجام است. برای اجرای این طرح که سه باند سواره‌رو و یک باند توقف به طول ۲۶ کیلومتر و عرض ۳/۱۴ در حال انجام است، بالغ بر ۴/۸۷ هزار تن آسفالت به مصرف رسیده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون قریب ۹۷ درصد است.

وی افزوداجرای چهار خطه کردن محور سلفچگان- ساوه(تقاطع تاج خاتون) به طول ۴/۵کیلومتر و اجرای عملیات بهسازی و لکه گیری آسفالت در بزرگراه قم- سلفچگان- راهجرد از دیگر اقدامات راهداری استان است. 

صبوری درباره حوزه ساخت و توسعه راه‌ها نیز گفت: عملیات احداث راه اصلی در جاده قدیم قم -تهران به طول ۱۴کیلومتر و عرض ۱۱متر با اعتبار ۵۵هزار میلیون ریال (۵۵میلیارد تومان) از دو سال گذشته تا کنون در حال اجرا است. این پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصد پیش رفته است.

وی با تاکید بر این‌که اجرا و ساخت باند دوم محور قم -آوه و قطعه اول محور قم -نیزار از دیگر کارهای اداره کل راه وشهرسازی در سال گذشته بود، اضافه کرد:طرح توسعه ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) که از  سال ۱۳۸۷ با زیربنای ۵۰/۰۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۹هزار متر مربع شروع شده است همچنان ادامه دارد. برای این پروژه  تاکنون مبلغ ۸۷۳میلیارد ریال هزینه شده ( در اجرا و تملک ) که با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصد در بخش کتابخانه، و در بخش صحن و شبستان با پیشرفت ۳۵درصد در حال اجرا است. اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و تملک اراضی باقی‌مانده ۲۵۰میلیارد ریال در بخش اجرا و ۵۰۰میلیارد ریال جهت تملک اراضی مورد نیاز است.

صبوری با اشاره به اینکه پروژه‌های توسعه ضلع شرقی حرم و مصلای قم از جمله پروژه‌هایی هستند که مستقیم از سوی مدیریت ساخت و توسعه وزارتخانه‌در حال انجام است درباره پروژه مصلای قم گفت: ساختمان اصلی مصلای قم حدود ۱۴۰۰۰مترمربع و ساختمان جنبی و خدماتی حدود ۲۰۰۰متر مربع است که مرحله مقاوم‌سازی اسکلت آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله نازک‌کاری است. اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون بالغ بر ۳۵میلیارد ریال است.

بهره‌برداری از محور قم -جعفریه

زیر بار ترافیک رفتن قطعه یک محور قم-جعفریه در روزهای پایانی سال گذشته از دیگر اقدامات اداره کل راه وشهرسازی قم در سال ۹۴ بود. به گفته مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان قم طول مسیر قطعه یک محور قم-جعفریه بالغ بر ۱۱ کیلومتر و عرض آن۳۰/۱۱ متر است.

عباس فراهانی هزینه اجرای این طرح را  ۱۶۵ میلیارد ریال دانست و افزود : ۱۱ میلیارد تومان آن هزینه زیرسازی و آسفالت و ابنیه فنی و تابلو و علایم و ۵/۵ میلیارد تومان هزینه نصب نیوجرسی شده است؛ که ۸ ماه عملیات احداث آن به طول انجامید و در نهایت پیش از عید و تعطیلات نوروزی به بهره‌برداری رسید.

به گفته اداره‌کل راه وشهرسازی قم طول آزادراه‌های استان ۲۳۵ کیلومتر، بزرگراه ۱۶۵ کیلومتر، راه اصلی عریض ۳۴ کیلومتر،جاده اصلی معمولی ۱۴۶ کیلومتر و راه فرعی ۱۵۹ کیلومتر است که در مجموع با احتساب راه‌های روستایی استان بالغ بر ۱۴۴۹ کیلومتر می‌شود. همچنین جمع کل راه‌های هم‌سنگ استان نیز ۲۶۸۱ کیلومتر است.

عملکرد شهرسازی و حوزه اجرایی

عملکرد حوزه مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی استان قم، در سال گذشته  متشکل از دو وظیفه اصلی بود: مدیریت راهبری و تهیه و بررسی طرح جامع و تفصیلی برخی از شهرهای استان. صبوری درباره مهم‌ترین اقدامات این بخش نیز گفت: تهیه طرح مرمت خانه تاریخی لاجوردی و تبدیل آن به دفتر تسهیل‌گری استان و تهیه طرح در محدوده محلات سکونتگاه‌های غیررسمی استان از جمله این فعالیت‌ها بود./

نظر شما