شناسهٔ خبر: 19594 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معیدفر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

حضور هزار داوطلب تبریزی در همایش طرفداران ایمنی راه‌ها/ ۴۳ درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند/ هرکس باید سهم خود را در موضوع ایمنی بداند

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی از حضور هزار داوطلب در همایش طرفداران ایمنی راه‌ها در تبریز خبر داد و تأکید کرد: هرکس باید سهم خود را در موضوع ایمنی بداند و هرگز نباید توجه به مسئله ایمنی را به دیگری واگذار کند.

سعید معیدفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در تبریز گفت: امسال دومین سالی است که جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها مراسمی را در زمینه ایمنی تدارک می‌بینند و این مراسم امسال به شکل ویژه‌تری در دانشگاه تبریز با حضور بالغ بر هزار نفر علاقه‌مند و داوطلب به فعالیت‌های مدنی و مسئولانی در دستگاه‌های مختلف از جمله رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد.

وی با یادآوری در پیش بودن ایام نوروز و افزایش سفرهای نوروزی و به تبع آن احتمال افزایش تصادفات رانندگی٬ افزود: این مراسم در روزهای مناسبی و پیش از فرارسیدن ایام نوروز برگزار شد تا خود هشداری باشد که مسئله ایمنی را در ایام نوروز جدی‌تر بگیریم.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ورودی این سالن همایش توماری برای پیوستن حضار به جمعیت طرفداران ایمنی در نظر گرفته شده بود که اکثریت آن را امضا کردند.

وی با تأکید بر اینکه ایمنی باید به مسئله اصلی کشور بدل شود٬ افزود: ما نیاز به عزم ملی و توجه همه جانبه مردم و مسئولان به موضوع کاهش سوانح رانندگی داریم. باید خطر و تبعات عدم توجه به ایمنی جدی گرفته شود و افراد آگاه باشند خطرپذیری در رانندگی چقدر می‌تواند به جان آنها و دیگران ضرر و زیان وارد ‌کند. امیدواریم سرمایه‌گذاری بیشتر در ابعاد فرهنگی٬ نگاه‌ها و رویکردهای جامعه به مسئله ایمنی و احترام به حقوق دیگران تغییر اساسی کند.

معیدفر اظهار کرد: اگرچه سال‌ها است که مسئله ایمنی در دستور کار قرار گرفته و ۱۷ دستگاه عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها تلاش‌های بسیاری برای بهبود اوضاع داشته‌اند ولی برای اینکه به استانداردهای جهانی برسیم٬ نیاز به یک پویش و حرکت اجتماعی همگانی است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش جاده‌ها٬ خورو و کاربر راه‌ها در قالب راننده٬ عابر و سرنشین خودرو٬ افزود: کاربران راه‌ها باید هریک از سهم خود را در موضوع ایمنی بدانند و به طوریکه هریک از افراد این موضوع را از خود آغاز کنند و هرگز نباید مسئله ایمنی را به دیگری واگذارند.

وی یادآور شد: از زاویه دیگر به غیر از کاربران راه‌ها٬ همه افراد در انجام وظایف خود باید به موضوع ایمنی توجه داشته باشند برای مثال یک خودروساز٬ یک جاده‌ساز یا یک معلم اگر به مسئله ایمنی توجه نداشته باشد٬ ما نباید انتظار اتفاق مثبتی در این حوزه داشته باشیم.

معیدفر تأکید کرد: هر یک از دستگاه‌ها از افراد و نیروی انسانی تشکیل شده٬ افرادی که اگر احساس مسئولیت اجتماعی در این حوزه نداشته باشند٬ سخت‌ترین قوانین هم نمی‌تواند مشکلات را حل کند. وقتی پلیسی احساس مسئولیت در زمینه ایمنی نداشته باشد٬ آنطور که باید قانون را اجرا نمی‌کند یا اگر خودروسازی چنین احساسی نداشته باشد ایمنی آن خودرو تضمین شده نیست. بنابراین به همین دلیل ایمنی باید اولویت نخست در جامعه شود تا یکدیگر را مقصر ندانیم.

وی افزود: جاده٬ خودرو٬ امداد و نجات٬ حتی قوانین و همه و همه عوامل تأثیرگذار در ایمنی توسط خود ما ساخته٬ انجام و تدوین می‌شود و اگر هرکس به نوبه خود سهم خود را به درستی ایفا کند٬ می‌تواند رکورد خوب کاهش ۱۴ درصدی تصادفات نوروزی را تکرار کنیم.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هر یک از ما باید سفیر ایمنی باشیم٬ به شعار «نوروزی شاد با سفری ایمن» برای ایام عید اشاره و پیشنهاد کرد: برای مناسبت‌های بعدی بهترین شعار «من نیز یک سفیر ایمنی در راه‌ها هستم» می‌تواند باشد تا ایمنی به عنوان یک پویش همگانی در جامعه شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه ۴۳ درصد تلفات رانندگی افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند٬ اظهار کرد: در کشور ما تلفات رانندگی سومین عامل فوت انسان‌ است که این مورد بیش از هر مورد دیگری قابل مداخله است. به همین دلیل اگر این موضوع تبدیل به مسئله کشور شود با هزینه‌های بسیار کمی می‌توان از خسارات ناشی از تصادفات جلوگیری کرد.

معیدفر با اشاره به آمار سالانه حدود ۱۷ هزار کشته و ۳۰۰ هزار زخمی در راه‌های کشور اشاره و عنوان کرد: علاوه بر آسیب‌های روحی و معنوی خانواده‌های آسیب‌دیده یا تلفات داده٬ آنها از نظر اقتصادی نیز آسیب‌های جدی می‌بینند./

نظر شما