شناسهٔ خبر: 19626 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به تاریخچه مدرسه صالحان همدان؛ بنایی به جا مانده از قرن پیش

مدرسه صالحان بنای مدرسه صالحان در سال ۱۲۹۰ به وسیله فردی به نام آقازاده با عنوان «خانه نایینی‌ها» در محله کلپا شهر همدان ساخته شده و تا سال ۱۳۳۸ کاربردی مسکونی داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۲۵ این ساختمان از مالک اولیه خود به فردی به نام حاج قربی بهاری فروخته شد و تا سال ۱۳۳۸ کاربری مسکونی داشت.

براساس اسناد و مدارک به ثبت رسیده این بنا پس از بهاری به آقایان رضا کلانتری، سید علی اصغر سماوکی، محسنی، حسینی و در نهایت به حسین لقمانیان و عبدالعلی محمدی‌پسند فروخته شده است.

«خانه نایینی‌ها» سال ۱۳۳۸ به آموزش و پروش واگذار شد و تا سال ۱۳۵۷ به مرکزی آموزشی به نام «مدرسه رهنما» تغییر کاربری داد.

پس از تعطیل شدن این مدرسه به دلایلی شخصی، این مکان به مدت چند ماه به محل استقرار جنگ‌زده‌گان و پس از آن حدود دو سال به محل تشکیلات تبلیغاتی سپاه انقلاب اسلامی در شهر همدان تبدیل شد.

با گذشت سه سال از تعطیلی مدرسه رهنما فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بار دیگر در این مرکز در قالب مرکز آموزشی «آینده‌سازان» به مدت یک دهه آغاز شد.

در نهایت با فروخته شدن این بنای تاریخی به آقایان «لقمانیان و محمدی‌پسند» در سال ۱۳۷۱ این مرکز با نام دبیرستان غیرانتفاعی پسرانه صالحان در محله کلپا شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۸۰ به فعالیت خود ادامه داد.

به گفته مالک این بنا از سال ۱۳۸۰ تا کنون این مدرسه به دلایل گوناگون تعطیل و بدون استفاده باقی‌مانده است./

نظر شما