شناسهٔ خبر: 19639 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سلامی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ایجاد شهرهای جدید بهترین راهکار برای توزیع بهتر جمعیت/ شهرهای جدید باعث رونق اقتصادی در کشور می‌شوند

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی ایجاد شهرهای جدید را بهترین راهکار برای توزیع بهتر جمعیت اعلام کرد و گفت: احداث این شهرها قطعا باعث رونق اقتصادی در کشور خواهد شد.

غلامرضا سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص شرایط شهرهای جدید و وظایف وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته خواستار تهیه طرح جامع کشوری به کمک وزارت جهاد کشاورزی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی شد تا به کمک آن نحوه توزیع جمعیت، مراکز صنعتی، مناطق گردشگری و سایر خدمات را مشخص کند. ولی متأسفانه این اقدام به خوبی انجام نشده و باعث تمرکز جمعیت به گونه‌ای اشتباه در سطح کشور شد. به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون ایجاد شهرهای جدید در کشور به تصویب رسید که به کمک آن از سرریز جمعیت کلانشهرها و تمرکز آنها در یک نقطه جلوگیری می‌کند.

سلامی با تأکید بر اینکه این قانون بسیار منعطف و کارآمد برای مشکلات توزیع جمعیتی به شمار می‌رود گفت: شهرهای جدید پذیرای قسمت قابل توجهی از جمعیت کلانشهرهاست و سیاست خوبی برای کنترل توزیع بهتر آن است. با مطرح شدن بحث مسکن مهر در سال‌های بعد و استقرار آن در این شهرها وظیفه وزارت راه و شهرسازی را در این حوزه سخت‌تر شد. چرا که رعایت استانداردهای لازم، تأمین امینت و آموزش و نیازهای ساکنان و همچنین تأمین زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی برای تعداد زیادی مسکن در این شهرها و از همه مهمتر مسائل حمل و نقلی ساکنان شهرهای جدید به کلانشهرها اقدامی بسیار دشوار است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی حمل و نقل ریلی را بهترین روش برای اتصال شهرهای جدید به سایر شهرهای اصلی یک استان دانست و گفت: این نوع از حمل و نقل علاوه بر به صرفه بودن در بحث اقتصادی، سرعت و امنیت بیشتری داشته و در زمان کمتری مسافران را جابه‌جا می‌کند. بهره‌مندی از این سیستم بدون شک جاذبه شهرهای جدید را برای انتخاب محل سکونت بیشتر می‌کند.

وی سرریز کردن جمعیت در مناطق ساحلی و حاشیه آن را نیز ایده‌ای خوب در این بخش دانست و گفت: براساس تجارب جهانی دسترسی به آب خیلی بیشتر از مناطق کویری جادبه داشته و ایجاد امکانات رفاهی و اشتغال‌زایی در آن بسیار آسان‌تر از سایر نقاط است.

وی در ادامه تأکید کرد: ما باید با به کارگیری یک استراتژی جدید تمایل مردم برای سکونت در نواحی کم‌جمعیت را بالا برده و به گونه‌ای جدید مشکلات فعلی را حل کنیم. در صورت تحقق این امر و کاهش جمعیت در مناطق با تراکم بالا تأثیر آن را در تمامی بخش‌های کشور می توانیم شاهد باشیم.

این مقام مسئول درخصوص تأثیر ایجاد شهرهای جدید در اقتصاد کشور بیان کرد: ایجاد امکان اشتغال، تولید کارگاه‌های صنعتی و ایجاد مراکز تجاری خود در رونق اقتصاد و فعال شدن آن در سطح کشور تأثیر گذاشته و باعث سرریز شدن جمعیت به این نواحی می‌شود. این اقدام برای اقشار گوناگون جامعه که توانایی خرید مسکن در کلانشهرها را نداشته فرصت خوبی است. پس نه تنها بازار مسکن بلکه تمامی شغل‌های مربوط به آن را نیز رونق می‌بخشد.

وی ادامه داد: شهرهای جدید توانایی تبدیل به منطقه‌ای را دارد که بتواند تمامی نیازهای مالی خود را تأمین کرده و درآمدزا باشد، این اقدامی است که بدون شک با جانمایی مناسب شهرها حاصل خواهد شد.

سلامی به وجود آمدن شهرهای جدید را نقطه مثبتی در سیاست‌های اقتصادی کشور دانست و افزود: این مناطق باعث فعال شدن بحث مسکن، راهسازی، خدمات حمل و نقلی و بسیاری بخش‌های دیگر شده و می‌تواند تأثیر خوبی در این بخش داشته باشد و از سویی دیگر خدمات زندگی را با قیمتی ارزان‌تر از کلانشهرها در اختیار مردم قرار داده و از این جهت نیز برای آنها به صرفه و سودبخش است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی بخش راه و حمل و نقل را مهمترین نیاز فعلی شهرهای جدید کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به تجربه‌های موجود در سایر کشورها این مهم تأثیر بسزایی در جذب مردم خواهد داشت./

نظر شما