شناسهٔ خبر: 19679 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حناچی تاکید کرد:

لزوم جلوگيری از توسعه نامتوازن کلانشهرهای کشور

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر پرهیز از تمرکز و توسعه نامتوازن در کلانشهرها گفت: سرمایه گذاری در کلانشهرها باید در عرصه وسیع تری انجام گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی روز سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی در تبریز موضوع کلانشهرها را موضوع حاد عصر حاضر دانست و افزود: در حال تدوین سندی راهبردی هستیم تا در یک دهه آینده در جهت آن برنامه حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه الگوی توسعه جامع شهر مبتنی بر خرد جمعی هدف ماست، افزود: در هر طرح راهبردی توجه به اجزای اصلی و تبدیل مزیت ها به فرصت اهمیت دارد و در هر شرایطی نباید اجازه داد نقاط ضعف به معضل اجتماعی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وقوع زلزله‌های سنگین در طول تاریخ به خصوص در شهر تبریز، خاطر نشان کرد: باید در تمامی تصمیمات سایه این موضوع را حس کنیم چرا که وجود زلزله یک واقعیت و امری طبیعی است و ما باید خود را در برابر بحران ها آماده کنیم تا دچار هزینه های کلان در آینده نشویم.

حناچی با اشاره به وقوع حوادث و بحران‌هایی از قبیل سیل، زلزله و آلودگی هوا گفت: باید کلانشهرهای خود را برای مقاومت در برابر زلزله، سیل و کم آبی و هر نوع معضلی آماده کنیم و کلانشهرهایی که به موقع کنترل نشوند با چند معضل از جمله کمبود آب و توسعه نامتوازن مواجه خواهند بود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از تجربیات حدود 140 کلانشهر جهان که توانسته‌اند محیط مناسبی را برای شهروندان فراهم آورند، اظهار کرد: توسعه حمل و نقل و به ویژه قطار شهری از سیاست‌هایی است که در وزارتخانه دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز آن را موضوع مهمی دانست که باید حداکثر  بهره را از این موقعیت به عمل آورد چرا که این مقوله موتور اقتصادی و توسعه هر کشوری تلقی می‌شود.

حناچی مشکل حریم شهرها را از چالش های بسیار مهم دانست و گفت: باید دنبال الگوهای جدیدتری باشیم و در این راستا دولت نیز آهنگ تقسیمات کشوری بویژه در حوزه کلانشهر ها را کند کرده تا معضل حاشیه نشینی را به نحوی حل کند.

برچسب‌ها:

نظر شما