شناسهٔ خبر: 19693 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سفر به چهار گوشه ایران در نوروز

مناطق نمونه گردشگری استان سمنان در انتظار مسافران نوروزی

سمنان استان سمنان ، استانی با تنوع اقلیمی متفاوت ، سرزمین کوه و جنگل و کویر، که مناطق نمونه گردشگری چشم انتظارمسافران نوروزی است، اگر برای سفر به شهرهای ایران درحال عبور ازسمنان هستید می توانید با دیدن این مناطق دل انگیز کم نظیر با خاطره خوشی به سفر خود ادامه دهید.

همجواری استان سمنان با رشته کوه های البرز در شمال و کویر در جنوب ، شرایط اقلیمی متنوعی برای این استان بوجود آورده است به طوری که قسمت جنوبی آب و هوایی گرم و خشک ، نواحی مرکزی، معتدل ، قسمت شمالی شرقی آب و هوایی سرد و خشک و قسمت شمالی به طور نسبی سرد است.

منطقه نمونه گردشگری پارک کویر

منطقه سیاه کوه و پارک ملی کویر یکی از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است ، این منطقه در جنوب غربی استان سمنان و جنوب شهر گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است. پارک ملی کویر ۴۵۰ هکتار مساحت دارد.

این پارک دارای زمستان های معتدل و تابستان های گرم است از این رو جزء مناطق خشک معتدل طبقه بندی می شود، پوشش گیاهی منطقه اندک وکم تنوع، شامل گیاهان بیابانی و نیمه بیابانی و در بخش های کوهستانی دارای گونه های گیاهی با سیمای (استپی) است.

هم چنین مجموعه پارک ملی کویر گونه های مختلفی از حیات وحش را که زیستگاه آن ها کویری ، دشتی ، تپه ماهوری و صخره ای هستند در خود جای داده است.

جاذبه های گردشگری پارک ملی کویر به دو دسته جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم می شوند، جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی که قدمت آن به ۳۸۰ سال می رسد، امکان عبور کاروان ها را ازمیان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کرده است.

هم چنین، بنای مشهور 'قصر بهرام' که در واقع یک کاروان سرای شاه عباسی است و کاروانسرای ' عین الرشید ' در ۲ کیلومتری جنوب شرق قصر بهرام آب راه سنگی سیاه کوه که آب مورد نیاز قصر بهرام را تامین می کرد. بقای ساختمان حرمسرا ، کاروانسرای سفید آب ،کاروانسرای لکاب و آب انبار قیلوقه سایر جاذبه های تاریخی این منطقه هستند.

جاذبه های طبیعی منطقه نیز بیش از هر چیز مربوط به طبیعت کویر است ، ویژگی منحصر به فرد کویر مرکزی ایران، یعنی سکونت، آرامش، هوای پاک ، آسمان آبی، شب های پر ستاره کویر با امکان رصد ستارگان بدون هر نوع آلودگی نوری، در واقع امتیاز منحصر به فرد پارک ملی کویر این است که با وجود اندک برخورداری از پوشش گیاهی و جانوری خاص، یکی از بدیع ترین جاذبه های طبیعت کشور را در خود دارد.جاذبه هایی که برای هر فرد علاقمند به طبیعت بکر و زیبایی های متفاوت و ناشناخته آن جالب توجه است.

منطقه نمونه گردشگری غار دربند مهدی شهر

درحد فاصل بین شهر مهدیشهر و شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد، آبادی کوچکی با چشم اندازی بدیع و روح بخش به نام دربند وجود دارد که هوای سالم و فرح بخش آن به خوبی و آب آن نیز به گوارایی معروف است. قریه دربند به عنوان مرکز منطقه نمونه گردشگری دربند در ۱۸ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده است ، فاصله آن ازمهدیشهر(سنگسر) ۲ کیلومتر و از شهمیرزاد سه کیلومتر است.

این منطقه از نظر آب و هوا به طور کلی از شرایط آب و هوایی حاکم بر البرز مرکزی پیروی می کند که در تابستان بارندگی کم و ناچیز و در زمستان بارندگی نسبتا زیادی را شاهد است.

در کنار اماکن دیدنی منطقه، مانند قلعه های قدیمی کافر قلعه مهدیشهر و شیر قلعه شهمیرزاد مهم ترین قابلیت های گردشگری طبیعی آن آب و هوای مطبوع کوهستانی، طبیعت زیبا، رودخانه گل رودبار و وجود مزارع و باغات و روستایی آن است که چشم انداز جالبی را برای دوستداران طبیعت و بازدید کنندگان به وجود آورده است.

علاوه بر این و مهم تر از همه وجود غاردربند است، این غار در سه کیلومتری شمال شرقی مهدی شهر قرار دارد. طول این غار نزدیک به ۱۱۴ متر، پهنای آن در بیشترین حد خود به حدود ۳۰ متر و حداکثر ارتفاع آن نیز از کف حدود ۲۵ متر است.

منطقه نمونه گردشگری پرور

پرور نام روستای کهن و تاریخی است که در گذشته جز دودانگه طبرستان بوده است که در شمال شرق مهدیشهر واقع شده است. در عین حال نام منطقه ای شامل روستاه های پرور، کاورد ، تمام ، تلاجیم ، فینسک ، و ملاده نیز می باشد. این منطقه حفاظت شده دارای پوشش گیاهی از تنوع خاص جنگلی شامل عرصه های جنگلی، مرتعی و مراتع مشجر می باشد.

مهم ترین راه ارتباطی این منطقه راه ارتباطی شهمیرزاد به فولادمحله است. این راه آسفالت بوده و تنها راه ارتباطی مناسب به منطقه محسوب می شود.

در مجموع منطقه پرور دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوعی است و از مهم ترین آثار این دو منطقه می توان حمام پرور ، امام زاده پرور ، گورستان تاریخی پرور و خانه ابراهیم خان ملاده را نام برد.

منطقه نمونه گردشگری رود بارک

رودبارک در مسیر راه شهمیرزاد به فولاد محله و در شهرستان مهدیشهر واقع شده است به دلیل وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران واقع می شود. وجود رودهای متعدد کوچک و بزرگ در منطقه و منظره رودهای کوچک از قسمت پایینی دره از دلایل نامگذاری آن به رود بارک است.

در محل، تنها یک روستا به نام رود بارک واقع شده و آب و هوا و شرایط زیست محیطی طبیعی این منطقه قابلیت ها و فرصت های مختلفی را به آن بخشیده است، از جمله تنوع گونه های جنگلی و مرتعی در منطقه، اختلاف درجه حرارت با شهر سمنان به ویژه در فصل تابستان که این اختلاف دما گاهی تا ۲۰ درجه هم می رسد.

منطقه نمونه گردشگری جنگل ابر

منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود و جنوب غربی شهرستان علی آباد گرگان در دامنه های رو به شمال البرز و آبخیز زرین گل قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتا به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن جنگل با گونه های متنوع دیده می شود.

این منطقه از گذشته های دور مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هم اکنون نیز در طول سال گردشگران ویژه خود را دارد. منطقه ابر در تابستان نیز به دلیل شرایط خوب آب و هوایی بهترین محل برای گذراندن اوقات فراغت مردم است.

مهم ترین جاده دسترسی به منطقه نمونه گردشگری جنگل ابر، جاده شاهرود - ابر شیرین آباد است، این جاده از جاده اصلی شاهرود - آزاد شهر منشعب شده است که حدود ۴۰ کیلومتر آن آسفالت و بقیه که حدود ۱۰ کیلومتر و داخل منطقه شوسه می باشد.

منطقه نمونه گردشگری جنگل اولنگ

جنگل های اولنگ در ۸۵ کیلومتری شمال شاهرود و آبریز شمال کشور واقع است.

مهم ترین چشم انداز منطقه جهت جلب گردشگران ، وجود جنگل ها با ترکیب درختان جنگلی متفاوت و متنوع است که به ویژه در فصل بهار و تابستان قابل استفاده هستند.جنگل های مرتفع و امکان دسترسی آسان به محیط جنگل ، تنوع جانوری و نیز تنوع گونه های درختی جنگلی، از امتیاز های مهم گردشگری در این منطقه به شمار می روند.

منطقه نمونه گردشگری خوش ییلاق

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق به مساحت بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در شمال شرقی شهرستان شاهرود و جنوب شرقی شهرستان علی آباد استان گلستان قرار دارد.

این منطقه از جمله نخستین مناطق مورد حفاظت در ایران است ، این منطقه به سبب وجود چشم انداز های متفاوت طبیعی و تنوع اکوسیستمی فراوان از جنگل کوهستانی، مرطوب خزری ، دشت کویر خنک و بیابانی که تنوع زیست ویژه و ارزشمندی در منطقه ای نسبتا محدود پدید آورده است. می تواند در زمره بی نظیر ترین پناهگاه حیات وحش ایران باشد.

منطقه نمونه گردشگری جنگل دشت شاد

جنگل های کالپوش و دیم زارهای منطقه کالپوش در ۱۱۰ کیلومتری شمال میامی استان سمنان و آبریز شمالی کشور واقع شده است. این منطقه از نظر اقلیمی جزء مناطق نیمه مرطوب معتدل به شمار می آید و غالب پوشش گیاهی آن جنگلی بوده که گونه های درختی آن جزء درختان جنگلی پهن برگ خزری هستند.

اصلی ترین راه دسترسی به منطقه، راه فرعی میامی به کالپوش است علاوه بر این با احداث جادهای خاکی از روستای دشت شاد، امکان دسترسی به آبشار لوه در استان گلستان و نیز پارک ملی گلستان از مناطق زیبای گردشگری کشور فراهم آمده است.

منطقه نمونه گردشگری جنگل و آبشار نام نیک

جنگل های نام نیک حسین آباد در حوزه استحفاظی استان سمنان واقع شده است. قرار گرفتنن این منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه دیگر بر جذابیت آن به عنوان منطقه نمونه گردشگری افزوده است در چنین موقعیتی ، مکان های قابل معرفی به گردشگر شامل دشت شاد، دشت شقایق ها، و آفتابگردان است.

بهبود شرایط اقتصادی مردم، افزایش جمعیت و جاذبه های منطقه ، این ناحیه را گردشگاهی یویا نموده است.

تنوع گونه های گیاهی منطقه بسیار زیاد و تنوع گونه های جانوری غنی و از سوی دیگر وجود آبشار طبیعی در مرکز این جنگل توانمندی گردشگری منطقه را ارتقا داده است.

منطقه نمونه گردشگری قطری

منطقه قطری در بخش بسطام شهرستان شاهرود واقع شده و از مناطق نمونه نزدیک روستای ابر است.حوزه آبریز منطقه مذکور قسمتی از سرشاخه رودخانه زرین گل بوده و شامل چشمه های متعددی می باشد.

این منطقه در حاشیه جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و در قسمت شمالی شهرستان با استان گلستان هم مرز به واسطه قرار گرفتن در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای کوهستانی سرد و معتدل است.

بر اثر وجود چنین آب و هوایی این منطقه از بارش سالانه زیادی برخوردار است . به همین اقلیم معتدل و نسبتا مرطوب پوشش غالب آن نیز پوششی زیبا و چشم نواز است.

منطقه نمونه گردشگری مجن و تنگه داستان

شهر مجن در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.

تنگه معروف داستان نیز در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر مجن و ۴۶ کیلومتری شاهرود واقع است. به دلیل قرار گرفتن این ناحیه در یک منطقه کوهستانی و ارتفاع حدود ۲ هزار متری از سطح دریا ، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز جهت بهره برداری گردشگران مساعد است.

از نظر پوشش گیاهی مراتع مجن اغلب مشجر بوده و دارای انواع گونه های گیاهی مرتعی است .علاوه بر این ، سبزی های کوهی، گیاهان دارویی، درختان و گیاهان مختلف دیگری نیز در این ناحیه قابل مشاهده است.

منطقه نمونه گردشگری فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ

منطقه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ واقع در حوزه شهرستان شاهرود و در رشته کوه البرز شرقی در شمال این شهرستان واقع است، چشمه هفت رنگ به خاطر زیبایی چشمه های آن و خواص درمانی از گذشته مورد توجه اهالی منطقه و مسافران بوده است.

چشمه هفت رنگ در شمال شرقی منطقه نمونه در محلی روبروی باغات فرحزاد و دامنه جنوب غربی کوه شاهوار قرار گرفته و از زیباترین جلوه های خلقت است.

منطقه نمونه گردشگری دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت شقایق ها و آفتاب گردان در حوزه استحفاظی استان سمنان و در آبریز شمالی کشور واقع است. این منطقه جزو شهرستان میامی و در منطقه کالپوش قرار دارد.

این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود. علاوه بر گونه های زراعی ، انواعی از درختچه های جنگلی نیز در منطقه دیده می شود اما دو مورد از گیاهان منطقه یعنی گل های شقایق و گل های آفتاب گردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری درامده اند. تراکم گونه و نمایش منحصر به فرد گل های شقایق در این منطقه از حدود ۲۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد جلوه ویژه ای به آن می دهد هم چنین گلهای آفتابگردان که غالبا در دشت دانیال و تا ارتفاعات کرنگ می روید در ماه های مرداد و شهریور به گل می نشیند.

مهم ترین راه دسترسی ببه این منطقه در استان سمنان راه فرعی میامی به کالپوش به صورت آسفالته به طول ۷۵ کیلومتر است که تا بخش رضوان و از آنجا تا سایر بخش های منطقه امتداد دارد.

منطقه نمونه گردشگری عباس آباد

عباس آباد روستای کهنی است با یک کاروانسرا قدیمی که به دلیل فعالیت های معدنی در آن در شهرستان میامی از گذشته های دور ناشناخته شده بود.

این روستا در شمال جاده تهران- مشهد در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۸۰ کیلومتری میامی واقع است.

جاذبه های اصلی این منطقه کاروانسراها و بناهای تاریخی آن است. کاروانسراهای بزرگ میاندشت و کاروانسرای لحاک مهم ترین بناهای تاریخی در مسیر عباس آباد هستند که اهمیت تاریخی دارند.

منطقه نمونه گردشگری چشمه علی

مجموعه چشمه علی در شمال شهر تاریخی دامغان و حدود ۳۵ کیلومتری این شهر بین روستا های آستانه و کلاته رودبار واقع است این مجموعه در محل چشمه همراه با جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلفی قرار گرفته است.

در زمان فتحعلی شاه در آن مسجد و یک عمارت ساخته شده است. بنای فتحعلی شاهی در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه علی قرار گرفته است و جلوه زیبایی به آن داده است.

مسجد مجموعه نیز در ضلع جنوبی حیاط مجموعه واقع شده است. اطراف مجموعه و دو طرف حوض آن با انواع درخت بید و صنوبر و چنار استوار و بلند پوشانده شده است.

مجموعه تفریحی چشمه علی و عمارت فتحعلی شاهی در میان آن ، در فضایی خوش آب و هوا ، از دیر باز محیطی آرام و زیبا را برای مسافران، گردشگران و گروه های مختلف دانشجویی و اردوهای مختلف فراهم آورده است. سالانه ۲۰ میلیون مسافر از استان سمنان دیدن می کنند.

ايرنا

نظر شما