شناسهٔ خبر: 19807 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

خرد مهندسی راز ماندگاری سازه‌های فاخر وماندگار گذشته/ شفافیت، سرلوحه‌ فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد

کرمان مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان خرد مهندسی را راز اصلی ماندگاری سازه‌های فاخر و ماندگار گذشته اعلام کرد و گفت: شفافیت، باید سرلوحه‌ فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، با اشاره به چند خواست مهم از این سازمان گفت: چنانچه برنامه‌های ارائه شده ریاست سازمان نظام مهندسی به منصه‌ ظهور برسد و پیاده‌سازی شود، بخش عمده‌ای از خواستهایی که به‌عنوان نماینده‌ مهندسان داریم، برآورده خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که شفافیت در عملکرد، در سرلوحه‌ این خواستها قرار دارد، افزود: قبل از این‌که مدیرکل راه و شهرسازی باشم، عضوی از جامعه‌ مهندسان هستم و انتظار دارم عملکرد این سازمان شفاف باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه در گزارش‌هایی که ارائه شده، در بحث شفافیت و اقدامات،مشکل جدی داریم.

وی ادامه داد: شفافیت نظام مهندسی ساختمان در عملکرد و رعایت حقوق مهندسی همراه با عدالت، حتماً خواست تمام اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

بلوردی با بیان این‌که رعایت قوانین و مقررات و سهمیه‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان ضرورت دارد، گفت: البته این مهم در برنامه‌های ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بود که با نرم‌افزارهایی که می‌خواهند پیاده کنند، به این مهم دست پیدا می‌کنیم.

وی افزود: در اداره‌کل راه وشهرسازی نیز حتماً از طریق سازوکارهای قانونی نظارت خواهیم کرد تا این برنامه‌ها پیاده شود و همه‌ مهندسان، به حقوق حقه‌ خود برسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اعضای فعلی هیات مدیره‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان را افرادی فرهیخته دانست و اظهار امیدواری کرد که رییس و هیات‌مدیره‌ جدید بتوانند سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان را به جایگاه و رتبه‌ واقعی آن برسانند.

مهندسان با سازمان نظام مهندسی آشتی کنند

بلوردی بر آشتی جامعه‌ مهندسان با سازمان نظام مهندسی ساختمان هم تاکید کرد و با اشاره به حضور تعداد کمی از اعضای این سازمان در مجمع عمومی تصریح کرد: متاسفانه از ۱۲ هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، کم‌تر از هزار نفر در جلسه‌ای که تصمیمات کلیدی سال سازمان در آن اتخاذ می‌شود، حضور دارند و این موضوع پیام دارد که ما در گذشته چه رفتار و عملکردی داشتیم که اعضای نظام مهندسی، رغبتی برای شرکت در این جلسه نداشتند.

وی افزود: امیدوار هستیم با تلاش هیات‌مدیره، مجموعه‌ مهندسان با سازمان نظام مهندسی ساختمان آشتی کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در بخشی دیگر از سخنانش برخورد یکسان و هم‌راه با احترام با همه‌ مهندسان را به‌عنوان دیگر خواسته‌هایش از هیات‌مدیره‌ وکارکنان این سازمان دانست .

دکتربلوردی توجه به آموزش را از دیگر موضوعات مهم دانست و تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، نباید مثل گذشته به آموزش به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه کند و باید آموزش‌هایی که مورد نیاز واقعی مهندسان است را ارایه کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیگانگی و عدم توجه به دانش در حوزه‌ علوم انسانی در مباحث آموزشی را از دیگر مشکلات مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان دانست و با تاکید بر توجه به مفهوم توسعه‌ پایدار گفت: بخش عمده‌ای از حرکت یک کشور و یک جامعه به سمت توسعه‌ پایدار، به دست مهندسان اتفاق می‌افتد.

بلوردی با انتقاد از استفاده‌ حجم زیادی از مصالح در یک ساختمان به‌وسیله‌ مهندسان گفت: مفهوم توسعه‌ پایدار این است که ما از منابع، به نحوی استفاده کنیم که نیازهای ما را برآورده کند و برای نسل آتی هم باقی بگذارد.

وی افزود: در برخی ساختمان‌ها، حجم زیادی مصالح به کار برده می‌شود وبه این دلیل بایستی بسمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین حرکت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با طرح این پرسش که مگر ما چه‌قدر مصالح در کشور داریم، گفت: اکنون، خیلی از کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، باید از کشور ما سنگ‌دانه وارد کنند و با این روند، ما نیز باید در آینده، مصالح را از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ بنابراین، از ریاست سازمان تقاضا دارم چه در دوره‌های کلاسی و چه در سمینارها موضوع توسعه پایدار واستادن از تکنولوژی‌های نوین مورد تاکید قرار گیرد.

ضرورت تعیین‌تکلیف مجری ذی‌صلاح

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تعیین‌تکلیف مجری ذی‌صلاح را نیز رعایت حقوق مالک و مهندسان دانست و گفت:  در واقع حضور مجری ذی‌صلاح، هم رعایت حقوق مالک و هم رعایت حقوق مهندسان را در پی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم‌چنین گفت: از هیات‌مدیره‌ نظام مهندسی ساختمان استان کرمان تقاضا دارم نظارت بر ساختمان‌هایی که به‌صورت پروژه‌ای اجرا می‌شوند و از محل اعتبارات دارایی سرمایه‌ای نیستند را پی‌گیری کند.

بلوردی افزود: برخی پروژه‌ها از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای هستند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از طریق مهندسان مشاورِ ذی‌صلاح، بر آن‌ها نظارت کنند، اما پروژه‌های دیگر را نظام مهندسی باید نظارت کند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

وی ادامه داد: نظارت بر این پروژه‌ها، از حقوق مهندسان است و هیات‌مدیره‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان باید این موضوع را پی‌گیری کند؛ ضمن این‌که ما هم به‌عنوان اداره‌کل راه و شهرسازی، از سازمان نظام مهندسی ساختمان پشتیبانی خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بار دیگر بر عدم حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان در این جلسه اشاره و تاکید کرد: از تمام اعضای نظام مهندسی ساختمان تقاضا دارم با سرلوحه قرار دادن مطالبه‌گری، در این جلسات شرکت کنند؛ چراکه اگر عضو سازمان نظام مهندسی، از رییس و هیات‌مدیره‌ سازمان مطالبه‌گری نکنند، همین اندازه اصلاحات هم انجام نخواهد شد.

بلوردی با بیان این‌که رعایت اخلاق مهندسی، کلیدواژه‌ای است که همواره آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی به آن توجه می‌کند، گفت: تمام مهندسان، باید اخلاق مهندسی را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند و این موضوع می‌طلبد مثل مفهوم توسعه‌ پایدار، در جلسات هم اندیشی و دوره‌های آموزشی وسمینارها در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سخنان دکتر سلاجقه رییس سازمان نظام مهندسی گفت: دکتر سلاجقه گفتند حق‌الزحمه‌ مصوب مهندسان کم است و من هم این موضوع را قبول دارم؛ اما این حق‌الزحمه برای نظارت واقعی بر ساختمان کم است، نه برای امضا کردن زیر نقشه‌ ساختمان.

بلوردی افزود: در بخش مهندسی عمران، اگرچه هنوز اشکالاتی داریم، اما به‌دلیل حجم کار، روند رو به رشد و رو به بهبودی داریم، اما در گزارش‌ها می‌بینم در حوزه‌ مکانیک، برق و ایمنی، اشکالات خیلی جدی داریم و تکرار تخلفات و اشتباهات زیاد است که باید این موضوع را اصلاح کنیم.

وی یک پرسش جدی نیز مطرح کرد و با بیان این‌که جای طرح این پرسش در همین مجمع است، گفت: در گذشته‌ دور، بدون این‌که نرم‌افزارهای پیچیده‌ مهندسی ساختمان، نرم‌افزارهای محاسبه‌ پیشرفته  و ماشین‌آلات قوی و سنگین مثل جرثقیل‌ها، کامیون‌ها، بولدوزرها و لودرها داشته باشیم، ساختمان‌های بزرگ، فاخر و ماندگار  از جمله ارگ بم، حمام گنجعلی‌خان، حمام وکیل، کاروان‌سرای گنجعلی‌خان، چهارباغ اصفهان، مسجد شیخ‌لطف‌الله، مسجد امام، ارگ تبریز و دیگر سازه‌های مهندسی مثل قنات‌ها، تقسیم‌کننده‌های آب و پل‌ها مثل سی‌وسه‌پل اصفهان ساخته شده که امروز به آن‌ها افتخار و به‌عنوان یک اثر فاخر نگاه می‌کنیم؛ اما چرا در دوره‌ی اخیر، چنین ساختمان‌های فاخری نمی‌بینیم.

بلوردی افزود: اکنون، ممکن است ساختمان حجیم ببینیم، اما فاخر نیستند.

بلوردی با بیان این‌که این ساختمان‌ها را دانش مهندسی امروزی نساخته؛ بلکه خرد مهندسی ساخته است، گفت: خرد مهندسی، در مرتبه‌ای والاتر و بالاتر از دانش مهندسی است؛ بنابراین، چیزی که امروز جامعه‌ مهندسی، باید علاوه بر همه‌ رویه‌ها و نظاماتی که لازمه‌ رعایت عدالت و حقوق است، پیاده کند، خرد مهندسی است.

وی افزود: جدا از تعداد مهندسی که کاسب‌کارانه به این حرفه وارد شده‌اند، تقاضای من از نظام مهندسی ساختمان این است که در راستای افزایش آگاهی‌بخشی، دوراندیشی و رسیدن به خرد مهندسیِ مهندسان، گردهمایی‌ها و سمینارهای مهندسی را پایه‌ریزی کند.

مدیر راه و شهرسازی استان کرمان در پایان گفت: امیدوارم با تلاش دکتر سلاجقه رییس و سایر اعضای هیات‌مدیره‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان که از مهندسان صاحب‌نام و خبره هستند و با حمایت سایر مهندسان، دوره‌ای پرافتخار برای استان کرمان در حوزه‌ی مهندسی داشته باشیم./

نظر شما