شناسهٔ خبر: 19873 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی به سوالات یک خبرگزاری

مهمترین هدیه‌ای که آخوندی از رئیس جمهوری گرفت/ رئیس‌جمهور چه زمانی به وزیر راه آفرین گفت؟/ امیدواری‌های آخوندی به نتیجه‌بخش شدن اقدامات در سال ۱۳۹۵

مصاحبه ساکن طبقه پانزدهم ساختمان دادمان حتی در غروب آخرین روز کاری سال ۱۳۹۴ نیز کار را رها نکرده و ورود ما به اتاق مصادف می‌شود با آخرین تماس‌های آقای وزیر برای هماهنگی و اتمام حجت‌هایی که شاید قبل از آغاز سفرهای نوروزی نیاز به تکرار آنها وجود دارد. منظره اتاق ساکن طبقه پانزدهم ساختمان دادمان به روی تهران باز می‌شود، منظره‌ای که گویی در پس آن، آسمان پایتخت با زمینش یکی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اگر بنا بر انتخاب بود شاید این طبقه و این نما تنها باید به یک نفر در دولت می‌رسید، فردی که هم باید رفت و آمدها را در آسمان کنترل کند و هم فکری به حال شلوغی‌این روزهای زمین داشته باشد: وزیر راه و شهرسازی.

این روزها عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی آماده می شود تا با پایان سومین سال از دولت یازدهم مانند بسیاری از همراهان خود نتایج برنامه‌ریزی‌های ماه‌های قبل را به نتیجه برساند.

وزیری که سفرهای پسابرجامی را زودتر از بسیاری از همکارانش آغاز کرد و در افق مذاکراتی طولانی مدت با شرکت ایرباس زمانی به ایران بازگشت که پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را نهایی کرده بود، این روزها بیش از هر مسوولی درگیر سفرهای نوروزی است.

جاده‌ها، ریل‌ها، شناورها و هواپیماها همه از سوی کسانی مدیریت می‌شوند که باید مستقیم یا غیر مستقیم به آخوندی پاسخ دهند و از این رو، تماس‌های مکرر و بی پایان وزیر در نخستین ساعات شب ۲۶ اسفند امری طبیعی به نظر می رسد.

پایان تماس‌های آخوندی به معنی آغاز گفت‌وگو با ماست، وزیری که به جدیت و سخت گیری شهره است، در ساعات پایانی کار در سال ۱۳۹۴ خندان و با حوصله است، خنده‌ای که فضا را برای پرسیدن سوالاتی غیر جدی فراهم می‌کند.

تلخ‌ترین روز کاری در سال۹۴؟ هرچه فکر می‌کند جوابی برای این سوال ندارد. آخوندی می‌گوید: کار برای ایران تلخی ندارد هرچه هست شیرین است.

سال ۱۳۹۴ آنقدر خوب به گام‌های پایانی رسیده که حتی آخوندی در مرور سال به یاد خاطره استیضاح نیز نمی افتد. استیضاحی که شاید ابتدایش برای وزیر تلخ بود، اما در انتها و با افزایش قابل توجه اعتماد نمایندگان مجلس به نسبت روز رای اعتماد ابتدایی، به یکی از خاطرات شیرین وزیر بدل شد.

با این وجود اما شیرین‌ترین خاطره آخوندی از سال۱۳۹۴، به نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای جدید باز می‌گردد. او می‌گوید: نیاز جدی به بهسازی ناوگان هوایی ایران اولویتی بود که امکان نادیده گرفتنش وجود نداشت. در طول تمام این ماه‌ها به دنبال نهایی کردن قراردادی جدی برای خرید این هواپیماها بودیم و وقتی بالاخره کار نهایی شد، باری سنگین از روی دوشمان برداشته شد.

وزیر راه و شهرسازی که آخرین سال‌های دهه ششم زندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، هنوز عیدی می‌گیرد. خودش در این باره می‌گوید: متاسفانه والدینم در قید حیات نیستند و از این رو پس از سال تحویل به دیدن خانواده همسرم می‌رویم . پدر همسرم به ما دو هزار تومان عیدی می‌دهد.

مهمترین هدیه‌ای که از رئیس جمهوری گرفتید؟ این سوال که در حال و هوای نوروز پرسیده می‌شود از سوی وزیر راه با نگاهی کلان پاسخ داده می‌شود. آخوندی می‌گوید: آنچه دکتر روحانی به وجود آورده فضایی آرام، یکدل و صمیمی در دولت است. در چنین فضایی با وجود مشکلات فراوان امکان گفت‌وگو برای حل مشکلات وجود دارد.

وزیر راه می‌گوید تاکنون مسئله‌ای که به تذکر جدی رئیس جمهور منجر شود وجود نداشته اما نهایی شدن قرارداد نوسازی صنعت هواپیمایی ایران به آفرین گفتن رئیس جمهور ختم شده است.

با وجود خستگی زیاد از مشکلات و محدودیت‌های گذشته، وزیر راه و شهرسازی نسبت به سال ۱۳۹۵ بسیار امیدوار است." ما در سال گذشته فضاهای جدید و متنوع بسیاری را باز کردیم که در سال ۱۳۹۵ می‌توان به نتیجه بخش شدن بسیاری از آنها امیدوار بود. مذاکرات با طرف‌های خارجی و نهایی کردن طرح‌های سرمایه گذاری افق آینده را روشن کرده و امید بسیاری به بهبود شرایط در سال آینده وجود دارد.

آخوندی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد از کسی در سال ۱۳۹۴، عذر خواهی کند، آن فرد چه کسی خواهد بود، می‌گوید: مردم ایران، مردم ما شایسته بهترین و والاترین خدمات هستند و هرچند ما هرچه در توان داشتیم به کار بستیم ،اما همچنان باید از مردم به خاطر کمبود‌ها عذرخواهی کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما