شناسهٔ خبر: 19888 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معیدفر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

نوروز عامل مهم ایجاد هویت و انسجام بخشی به جامعه ایرانی است/ پیام نوروز احترام به طبیعت و دیگران است/ بیایید در جاده‌ها نیز با احترام رانندگی کنیم

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی نوروز را عامل مهمی در هویت و انسجام بخشی به جامعه ایرانی خواند و گفت: پیام نوروز احترام به طبیعت و دیگران است و اگر این احترام را در رانندگی نیز سرلوحه خود قرار دهیم و به دیگران در هنگام رانندگی احترام بگذاریم می‌توانیم تغییر مثبتی در آمارها ایجاد کنیم.

سعید معیدفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یبان اینکه در طول سال دو مقطع وجود دارد که بیشترین مسافرت‌ها در آن انجام می‌گیرد و متعابا بیشترین تلفات و خسارات رانندگی در همین دو مقطع اتفاق می افتد، گفت: یکی از مقاطع تابستان بوده  و دیگری در همین ایام نوروز و در نزدیکی عید از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در بازه ۲۰ روزه ترددهای داخل شهری کاهش و ترددهای بین شهری افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ایام نوروز ترافیک جاده‌ای زیاد می‌شود و هم تلفات سوانح افزایش می‌یابد. مردمی که بعد از یک سال تلاش و  فعالیت به همراه خانواده‌های خود برای دید و بازدید و تفریح و شادی در این ایام خوش و بهاری سفر می‌کنند، بعضا به دلیل عدم توجه به ایمنی هم خودشان را دچار زیان و خسارات می‌کنند و هم به دیگران زیان و خسارات وارد می‌کنند؛ افزون بر اینکه خانواده‌های و اطرافیان حادثه‌دیدگان نیز دچار غم و اندوه می‌شوند.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نوروز فرصت شادی است و پیشینیان ما این مسئله را به خوبی تشخیص داده‌اند و آن را برای ما به ارمغان گذاشته‌اند افزود: در این فرصت بهترین روزهای زندگی و باهم بودن را تجربه می‌کنیم. دوری‌هایی که به وجود آمده را به وسیله دید و بازدیدها به حداقل می‌رسانیم به همین دلیل نوروز به طور کلی یک عامل مهم در هویت و انسجام بخشی به جامعه ما است.

وی افزود: هیچ عامل دیگری را نمی‌توان در نظر گرفت که به اندازه نوروز بقای هویتی و انسجام ملی حتی ورای مرزهای ایران را ایجاد کند و به عبارتی دیگر نوروز یک رخداد بسیار مهم برای ایرانیان بوده است و می‌تواند  پیامدهای مهمی برای کشور ما داشته باشد.

معیدفر اضافه کرد: با وجود مشکلات فراوانی از قبیل معضلات اقتصادی و اجتماعی و از خود بیگانگی که امروز در فرآیند توسعه شهری ایجاد شده و جامعه ما را تهدید می‌کند نوروز توانسته انسان‌ها را دور هم جمع کند و انسجام و یگانگی و برکات و خیرات بسیاری را برای جامعه به دنبال داشته است و شادی‌های فراوانی برای ما ایجاد کرده است. در واقع شادی واقعی که از درون نشأت بگیرد زمانی محقق می‌شود که تعاملات و ارتباطات افزایش پیدا کند و نزدیکی‌ها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه باید افزایش ترددهای جاده‌ای را به فرصت بدل کنیم، گفت: این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند مگر با توجه به ایمنی. ما دائما باید به خود نوروز و محتوای نوروز فکر کنیم که خود این تفکر موجب رعایت ایمنی می‌شود.

معیدفر یادآور شد: سال گذشته برای اولین بار بیشترین آمار کاهش تلفات جاده‌ای را در نوروز داشتیم که حدود ۱۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش تلفات و سوانح رانندگی داشتیم و باید در همین نوروز نیز به ایمنی توجه کنیم و این رهاوردی برای کل سال ما باشد.

وی پیام نوروز را احترام به طبیعت و احترام به دیگران خواند و اضافه کرد: اگر این احترام را در رانندگی نیز سرلوحه خود قرار دهیم و به دیگران در هنگام رانندگی احترام بگذاریم می‌توانیم تغییر مثبتی در آمارها ایجاد کنیم و به بهبود شاخص‌های ایمنی کشور کمک شایانی داشته باشیم.

نظر شما