شناسهٔ خبر: 19990 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس پلیس راه مطرح کرد:

پیامدهای خواب آلودگی در حین رانندگی؛ از چُرت کوتاه تا خواب ابدی

تصادف جاده‌ای خستگی و خواب آلودگی یکی از عوامل اصلی تصادفات و ایجاد خسارتهای مالی و جانی فراوان در تعطیلات نوروز در جاده های استان مرکزی است و گاه یک چُرت کوتاه افرادی را به خواب ابدی فروبرده است.

آغاز بهار و ایام نوروزی که با شادابی و زیبایی هر چه تمامتر شروع می شود به کام همه خوش نمی آید و در این ایام وقوع حوادث رانندگی و کشته شدن شمار زیادی از مردم بر اثر این حوادث، کام خیلی ها را تلخ می کند.

یکی از مهمترین علل وقوع حوادث رانندگی در کشور و استان مرکزی خطاهای انسانی است که رانندگان می توانند با کمی صبوری و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز آن و پیامدهای و ناگوار و غیر قابل جبرانش جلوگیری کنند.

استان مرکزی یکی از استان های پرتردد و با حجم سنگین خودور در ایام سال به ویژه تعطیلات نوروز است و از شروع طرح نوروزی که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شده ۱۷ نفر از هموطنان بر اثر حوادث مختلف رانندگی در محورهای ارتباطی این استان جان خود را از دست داده اند.

کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: کشته شدگان ایام نوروز این استان تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۰ درصدی همراه است.
ستوان دوم مجید غلامی افزود: در تحلیل ها و بررسی های تخصصی صورت گرفته در حوادث نوروزی امسال تاکنون، ۶۱ درصد این حوادث به دلیل واژگونی خودورها ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

ستوان دوم مجید غلامی افزود: ۱۵ درصد حوادث رانندگی ایام نوروز امسال این استان به دلیل انحراف به چپ، ۱۶ درصد تخطی از سرعت مطمئنه و هشت درصد مربوط به سایر علل بوده است.

وی بیان کرد: خستگی و خواب آلودگی بخش عمده ای از تصادفات محورهای ارتباطی این استان را به خود اختصاص داده که این امر می طلبد رانندگان با دقت بیشتری رانندگی کنند و توصیه های پلیس را جدی بگیرند.

کارشناس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در روزهای گذشته و امروز (چهارشنبه) شاهد بارش برف و باران در نقاط مختلف این استان بوده ایم که این امر موجب لغزنده شدن محورها شده و رانندگان باید هنگام بارش نزولات آسمانی با دقت بیشتری رانندگی کنند و تجهیزات لازم را نیز به همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: بیشترین واژگونی خودروها در ایام نوروز امسال در این استان در فاصله های ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها رخ داده است.

سرهنگ ایرج کهریزی افزود: متاسفانه بسیاری از رانندگان با این تفکر که نزدیک به شهرها هستند و مسافتی باقی نمانده ادامه راه می دهند و بر اثر خستگی و خواب آلودگی خودروی آنها واژگون می شود.

وی بیان کرد: رانندگان باید در زمان خستگی و خواب آلودگی حتی اگر یک کیلومتر فاصله تا ورودی به شهرها داشته باشند، خودور را متوقف و پس از رفع خستگی و خواب آلودگی ادامه مسیر دهند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: رانندگان باید پس از هر دو ساعت رانندگی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنند و این امر باید به گونه ای باشد که خودور متوقف شده، راننده از ماشین بیرون آید، چند قدمی راه برود، چند حرکت نرمشی انجام دهد، به نقطه دور و نزدیک نگاه کند، چند لحظه چشم های خود را ببندد و اگر احساس خستگی و خواب آلودگی نکرد بقیه مسیر را رانندگی کند.

سرهنگ کهریزی اظهار کرد: در زمان توقف خودرو برای استراحت نیز رانندگان باید به نکات ایمنی لازم دقت کنند و خودوری خود را در منتهی الیه سمت راست جاده و در صورت امکان در پارکینگ های ایجاد شده در کنار جاده ها پارک کنند.

وی گفت: رانندگان در حین رانندگی توجه کافی به جلو داشته باشند، از استمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه و خوردن و آشامیدن بپرهیزند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: در محورهای دو طرفه رانندگان به هیچ عنوان سبقت غیرمجاز نگیرند و در مسیرهای آزاد راه و بزرگ راهها نیز تنها در طول خطوط رانندگی کنند.

سرهنگ کهریزی اظهار کرد: استفاده مسافر از خودروهای باربری مانند کامیون، نیسان و وانت ممنوع است و ماموران در صورت مشاهد با رانندگان متخلف با قاطعیت برخورد کرده و از تردد این وسایل جلوگیری می شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز گفت: یکی از علل مهم حوادث رانندگی امسال این استان واژگونی خودروها است که این امر ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

دکتر محمد محمدی افزود: رانندگان باید به این شعار که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است توجه ویژه داشته باشند و حین خستگی و خواب آلودگی به هیچ عنوان رانندگی نکنند.

وی بیان کرد: رانندگان باید به توصیه های پلیسی توجه ویژه کنند و ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به مسئله استراحت پس از چند ساعت رانندگی توجه ویژه داشته باشند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: مسافرت های نوروزی برای استفاده و لذت بردن از طبیعت است و رانندگان باید با حوصله رانندگی کنند و پس از مدتی رانندگی در کنار طبیعت زیبا استراحت و پس از رفع خستگی ادامه مسیر دهند.

دکتر محمدی بیان کرد: جمعیت هلال احمر این استان با آغاز طرح نوروزی که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شده، تاکنون ۵۵ مورد حادثه رانندگی را امداد رسانی کرده است.

وی گفت: بر اثر این حوادث ۱۵۷ نفر به نوعی دچار حادثه شده اند که از این تعداد ۴۱ نفر توسط امدادگران این جمعیت به مراکز درمانی منتقل شده اند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان مرکزی اضافه کرد: در این مدت هشت مورد رها سازی توسط نجاتگران این جمعیت صورت گرفته که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز و مسئول کشیک ستاد سلامت نوروزی استان مرکزی نیز گفت: رانندگان باید در طول شبانه روز حداقل هشت ساعت خواب کامل همراه با آرامش داشته باشند.
دکتر مصطفی دلاور افزود: بی خوابی و کمبود خواب یکی از علل مهم کندی فعالیت ذهن و بروز حوادث رانندگی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بیان کرد: استفاده از برخی غذاهای چرب، پر شدن حجم بیش از حد معده، مصرف دارو به ویژه داروهای خواب آورو آرامش بخش، برخی از داورهای ضد حساسیت از جمله آنتی هیستامین و استفاده از مخدرها موجب خواب آلودگی در افراد می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: استفاده از لبنیات به ویژه برای افرادی که طبع سرد دارند موجب خواب آلودگی می شود که رانندگان باید از آن پرهیز کنند.

طرح امداد و نجات نوروزی استان مرکزی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه جاری ادامه دارد.

ایرنا - معصومه صفری

نظر شما