شناسهٔ خبر: 20016 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دهقان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

جابه‌جایی یک میلیون مسافر با ۹ هزار پرواز در دور نخست سفرهای نوروزی/ فرودگاه‌های مشهد، کیش، شیراز و اهواز پرترافیک‌ترین مقاصد داخلی/ نرخ‌های مناسب در اولین نوروز پس از آزادسازی قیمت بلیت

هواپيما هما مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از جابه‌جایی حدود یک میلیون مسافر با ۹ هزار پرواز بین مقاصد داخلی و خارجی در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۶ فروردین خبرداد.

مرتضی دهقان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایام نوروز به بیش ۵۰ مقصد داخلی پرواز انجام می‌شود گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، از ۲۵ اسفند تا روز گذشته ۶ فروردین که دور نخست سفرهای نوروزی پشت سر گذاشته شد به رغم بارش در برخی استان‌ها اما تمام پروازها انجام شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در دور نخست سفرهای هوایی نوروزی حدود یک میلیون مسافر از طریق ۹ هزار پرواز بین مقاصد داخلی و خارجی اعزام و پذیرش شدند که سهم مقاصد خارجی حدود ۳ هزار پرواز و سهم مقاصد داخلی نیز حدود ۶ هزار پرواز بود.

وی افزود: خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی بین شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور اعم از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها، مناطق آزاد و نفتی وجود داشت و در صورت تاخیرهای پروازی بنا به دلایل مختلف از جمله شرایط نامناسب از ساعت‌ها قبل به مسافر اطلاع رسانی می‌شد ضمن اینکه برای برخی پروازها که به دلیل نقص فنی با تاخیر مواجه شدند از هواپیماهای جایگزین برای انتقال مسافران استفاده شد.

دهقان با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به مسافران نوروزی هستند، از برنامه‌ریزی برای دور دوم سفرهای هوایی در ایام نوروز خبر داد و گفت: برای انجام دور دوم سفرهای نوروزی نیز آمادگی کامل وجود دارد به طوریکه در حال جمع‌بندی برای پوشش نقاط ضعف دور نخست هستیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز گفت: در آذر سال گذشته قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر پروازی بر اساس بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه اجرا شد که بر اساس آن شرکت‌های هواپیمایی به تناسب زمان و ساعت سفر و میزان خدمات نرخ‌های متفاوت را به مسافران ارائه دهند و مسافران نیز برای خرید بلیت هواپیما از شرکت هواپیمایی مربوطه حق انتخاب دارند که این موضوع منجر به افزایش رقابت بین ایرلاین‌ها برای جذب مسافر بیشتر می‌شود.

وی افزود: نوروز امسال نخستین نوروزی بود که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را تجربه کرد که البته از پیش از آغاز سفرهای نوروزی نگرانی‌هایی از سوی مردم مبنی بر افزایش قیمت‌ها با توجه به پیک پروازی و اجرای آزادسازی وجود داشت که خوشبختانه با جلسات و هماهنگی‌های لازم از دی‌ماه گذشته با همکاری ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز مدیریت شد.

دهقان ادامه داد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اما از شرکت‌های هواپیمایی خواسته شد تا نرخ‌های مسیرهای پروازی را در سایت خود اعلام کنند. علاوه بر این با دستگاه‌های نظارتی مانند تعزیرات نیز هماهنگی‌های لازم برای برخورد با تخلفات احتمالی در گران‌فروشی بلیت صورت گرفت.

مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکت‌های هواپیمایی افزایش رقابت در جهت جلب رضایت مشتری را مد نظر دارند و تلاش می‌کنند با خدمات بهتر مسافر بیشتری جلب کنند که یکی از این خدمات می‌توانند در حوزه نحوه تامین بلیت باشد.

وی با بیان اینکه در اکثر مسیرهای پروازی بلیت‌ها با نرخ‌های تعیین شده توسط شرکت‌های هواپیمایی عرضه شد گفت: البته در برخی مسیرهای پروازی گردشگری مانند مشهد و کیش برخی نرخ‌ها در قالب تور (بسته کامل سفر اعم از بلیت، هتل، خدمات گردشگری و حمل‌و‌نقل) عرضه می‌شد که در صورت دریافت تخلفات در فروش این نوع خدمات تور رسیدگی می‌شود.

دهقان با بیان اینکه در بخش زیادی از این مسیرهای گردشگری بلیت‌ها با نرخ‌های پایین‌تر از نرخ‌های مصوب شرکت‌های هواپیمایی به مسافران عرضه می‌شد درباره بیشترین مقاصد مسافران نوروزی گفت: فرودگاه‌های مشهد، کیش، شیراز و اهواز پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور در ایام نوروز بودند./

نظر شما