شناسهٔ خبر: 20027 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرخدا موسوی:

حفظ بنای معین‌التجار قطعا بر جذب توریسم و اقتصاد اهواز تأثیر دارد

معین التجار نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهواز بناها و املاک تاریخی فراوانی دارد گفت: تبدیل بنای معین‌التجار به مرکزی برای عرضه صنایع دستی تصمیمی است که حتما مورد اقبال عموم قرار می‌گیرد.

سید شکرخدا موسوی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت پاسداری از هویت شهری با حفظ بناهای تاریخی گفت: این اقدام از جزء مهمی از تمدن و تاریخ ملت بزرگ ایران برای آیندگان حراست می‌کند و بسترساز رونق صنعت توریسم و گردشگری خواهد شد.

وی افزود: از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سرشناس بوشهری حاج‌محمد تقی معین‌التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری محمدحسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. این سرای تاریخی بعد از مرمت و بازسازی بر پایه معماری عهد قاجار، قرار است به عنوان بازارچه صنایع دستی کاربری شود تا مرکزی باشد که فعالان این حوزه در حاشیه کارون تولیدات خود را به گردشگران عرضه کنند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز خیلی از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی حتی یک شهر را بازسازی می‌کنند یعنی اجازه دخل و تصرف در ظاهر ساختمان‌های آن شهر را نمی‌دهند و اگر قرار به بهسازی باشد فضای درونی آن هم متناسب با معماری عهد خود مرمت می‌شود.

وی با بیان اینکه اهواز بناها و املاک تاریخی فراوانی دارد ادامه داد: اگر قرار به بازسازی و مرمت بناهای تاریخی باشد باید این کار با کمال دقت و ظرافت انجام شود تا معماری زمان خود بنا برای حفظ٬ نگهداری و بازسازی آثار به‌جا مانده از سده‌های گذشته همچون عهد قاجار٬ صفویه و حتی قبل از ورود اسلام به ایران به‌کار گرفته شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تأکید کرد:‌ معتقدم مجموعه‌ای مثل معین‌التجار در وهله اول باید حفظ و در وهله دوم با مدنظر قراردادن بحث توریسم و گردشگری، بر طبق معماری اصیل‌ آن، مرمت شود. در واقع ظاهر بنا باید بر اساس معماری همان دوره باقی‌ بماند تا نسل آینده مردم شهر اهواز به گذشته خودشان از نظر معماری و تمدنی افتخار کنند.

وی حفظ بناهای تاریخی را وظیفه سازمان میراث فرهنگی٬ گردشگری و صنایع دستی خواند و افزود: قطعا بودجه این سازمان محدود است و کفاف تملک و بازسازی همه بناهای تاریخی را در سراسر کشور نمی‌دهد. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود رویکرد مثبتی را در دولت یازدهم برای پاسداری از هویت شهری دنبال می‌کند از این نظر باید قدران کمک شرکت عمران بهسازی به سازمان میراث فرهنگی بود.

موسوی با بیان اینکه حفظ آثار و بناهای هویت شهری مورد استقبال مردم شهر اهواز است و مردم این شهر قدران زحمات وزارت راه و شهرسازی خواهند بود تأکید کرد: مردم از این نوع کارهای ارزشمند و خوب استقبال می‌کنند، چراکه ضمن حفظ تمدن و تاریخ شهر در جذب توریسم و اقتصاد جامعه شهری اهواز قطعا تأثیر دارد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت بنای معین‌التجار در حاشیه رود کارون اظهار کرد: میلیون‌ها نفر در طول سال به ویژه بهار از سراسر ایران و کشورهای خارجی به اهواز سفر می‌کنند و در حاشیه رود کارون به تفریح و گردشگری می‌پردازند بنابراین تبدیل بنای معین‌التجار به مرکزی برای عرضه صنایع دستی تصمیمی است که حتما مورد اقبال عموم قرار می‌گیرد.

نظر شما