شناسهٔ خبر: 20034 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست با رایزن فرهنگی سفارت آلمان مطرح کرد:

اهمیت «رابطه نظام شهرسازی و طبیعت»/ شهرها با تبعیت از اقتصاد نفتی مفهوم اجتماعی خود را از دست دادند/ پایه‌ریزی نظام شهرسازی در جهت محله محوری

نشست وزیر راه و شهرسازی و راینز بوتس رایزن فرهنگی سفارت آلمان در حاشیه بازدید از نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» در خانه وارطان با یکدیگر دیدار و درباره رابطه نظام شهرسازی و طبیعت بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر روز گذشته شنبه ۷ فروردین ماه عباس آخوندی با حضور در خانه گفتمان شهر و معماری(خانه وارطان) نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» را رسما افتتاح کرد تا علاقه‌مندان معماری شهری و تلفیق آن با محیط زیست از امروز یکشنبه ۸ فروردین تا روز ۳۱ فروردین بتوانند از آثار ارایه شده در این نمایشگاه بازدید کنند.

در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» راینز بوتس رایزن فرهنگی سفارت آلمان نیز حضور داشت و در حاشیه این بازدید طرفین با یکدیگر درباره معماری دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

آخوندی: بازگشت سازگاری با طبیعت رویکرد استراتژیک ایران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به راینز بوتس رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران گفت: ارتباط با طبیعت ریشه در فرهنگ سنتی و قدیمی ایران و مردم این کشور دارد و با توجه به اینکه ایران یک کشور نیمه صحرایی و نیمه بیابانی بود بنابراین سازگاری با طبیعت در فرهنگی قدیمی ایرانی ریشه دیرینه دارد، اما انرژی نفت موجب شد تا تعادل طبیعی ایران به شدت خدشه‌دار شود؛ لذا برگشتن سازگاری با طبیعت برای ایران به عنوان یک رویکرد استراتژیک از جهت اقتصادی مطرح است.  

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی حفظ، مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی و فرهنگی است گفت: اخیرا موضوع بازآفرینی شهرهای ایران با جدیت توسط این شرکت در حال پیگیری است و حتی در این راستا همکاری‌هایی با کشور آلمان برای شهرهای جدید ایران در دستور کار قرار گرفته تا این شهرها به انرژی‌های پسیو طبیعی متکی باشند که امیدواریم به نتایج عملیاتی در این زمینه دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه ما در ایران هم مشارکت اجتماعی در امور مشترک از جمله نظام شهرسازی را تعقیب می‌کنیم گفت: مبنای شهرسازی ما بیشتر در جهت «محله محوری» سوق پیدا می‌کند تا مردم محله‌ها نیز به نحوی درگیر نظام شهرسازی محله خود شوند. در این محله ها حس همکاری، گفتگو و مشارکت خیلی بیشتر از یک فضای بزرگی چون تهران است که افراد یکدیگر را نمی‌شناسند.

آخوندی تاکید کرد: متاسفانه در هر صورت شهرها تحت تاثیر اقتصاد نفتی به شدت مفهوم اجتماعی خود را از دست دادند و بیشتر مفهوم کالبدی پیدا کردند لذا یکی از موضوعاتی که ما تحت عنوان بازآفرینی شهری تعقیب می کنیم رویکرد بازآفرینی محله‌ها با تبعیت از زندگی مدرن است. البته بیش از اینکه موضوع کالبدی و فیزیکی در بازآفرینی محله ها مهم باشد روابط اجتماعی و سازمان اجتماعی بسیار اهمیت دارد. در همین راستا اقداماتی در شهرهای مختلف آغاز شده و امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های منسجم تری انجام دهیم. البته بخش مهم این تغییر رویکرد در حوزه آموزش نیروی انسانی است که مهندسان ایرانی کمتر در بخش روابط اجتماعی در نظام شهرسازی آموزش دیده‌اند.

راینز بوتس: جهان؛ گریبان‌گیر عدم سازگاری با طبیعت ‌است

راینز بوتس ضمن ابلاغ سلام ویژه سفیر آلمان در تهران به وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع شهرسازی یکی از مباحت مهم در کشور آلمان به شمار می‌رود، ضمن اینکه معماری و شهرسازی موضوع بسیار جذابی برای قشر جوان هر جامعه‌ای است.

وی افزود: حوزه معماری از جنبه‌های مختلف فیزیک، شیمی و علوم متفاوت قابل بررسی است و برای نسل‌های آینده نیز بسیار کاربرد دارد. زندگی شهری و ایجاد تعادل با طبیعت یک وظیفه فرهنگی در هر جامعه است.

راینز بوتس رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران نیز گفت: مسئله عدم تعادل با طبیعت که به آن اشاره شد موضوعی است که نه تنها در سطح ایران و آلمان بلکه این عدم تعادل در سراسر جهان صدق می‌کند و ما انسان‌ها که ساکنان کره زمین هستیم باید بتوانیم در سراسر جهان به این تعادل دست یابیم که در همین راستا پروژه‌هایی برای تحقق تعادل با طبیعت در حال انجام است.

وی افزود: موسسه‌ای در شهر اشتوتگارت آلمان با عنوان موسسه «روابط خارجی» وجود دارد و می‌توانیم بین افرادی که در جهان در حوزه این نوع پروژه‌ها فعالیت دارند یک گفتمان مشترک ایجاد کنیم ضمن اینکه از برپایی نمایشگاه «شهر پس از نفت؛تاریخچه ای بر آینده شهر» در ایران بسیار خرسندیم و امیدواریم همه اقشار از جمله دانش آموزان و دانشجویان از این نمایشگاه بازدید کنند.

بوتس ادامه داد: ایران دارای مردمان بسیار خوب، دانش آموخته و آموزش‌دیده است که می‌توانند فعالیت‌های بسیار خوبی در این کشور داشته باشند.

رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران نیز درباره خانه وارطان به عنوان یک بنای مدرن گفت: این ساختمان بسیار زیبا است و داخل این بنا یک احساس آرامش و امنیت خاصی به انسان منتقل می‌شود. اینگونه ساختمان ها در تهران بسیار زیاد است که با مرمت و حفظ آنها می‌توان برای کاربری‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌ها از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در آلمان افراد زیادی هستند که برای همکاری در اینگونه پروژه‌ها تمایل دارند گفت: در صورت تمایل ایران، آماده‌ایم تا این ارتباط را برای همکاری دو کشور فراهم کنیم.

راینز بوتس با تاکید بر اینکه دو شهر اصفهان در ایران و فرایبورگ در آلمان رابطه خواهرخواندگی با یکدیگر دارند گفت: شهر فرایبورگ مرکز ساختمان سازی اکولوژیکی و زیست محیطی در آلمان است و می توان از تجربه این نوع ساخت و سازها استفاده کرد.

همچنین در این دیدار محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح پیشنه خانه وارطان گفت: خانه وارطان در سال ۱۹۳۹ توسط یکی از معماران تحصیل کرده با نام «وارطان» در ابتدای دوره مدرن الهام گرفته از سبک معماری آرت‌اکو در ایران ساخته شده است. یکی از اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود این است که علاوه بر حفاظت از میراث گذشته، حفاظت از میراث مدرن نیز با جدیت دنبال می‌شود که خانه وارطان جزو میراث مدرن محسوب می‌شود.

متن یادبود وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه ای بر شهر آینده»/ همه چیز را با انرژی نفت جبران نکنیم

یادآور می‌شود وزیر راه و شهرسازی در پایان بازدید خود از نمایشگاه «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر شهر آینده» در لوح یادبود این نمایشگاه متنی را به یادگار نوشت. متن این پیام به شرح زیر است:

« به نام خدا

امید که این نمایشگاه ما را به آشتی و سازش با طبیعت در شهرسازی و معماری سوق دهد و آنکه نخواهیم همه چیز را با انرژی نفت جبران کنیم. 

با سپاس ـ عباس آخوندی ۱۳۹۵/۱/۷»

نظر شما