شناسهٔ خبر: 20049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سالک در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

توجه به ذائقه مردم در مرمت کارخانه ریسباف حائز اهمیت است

ریسباف رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه توجه به ذائقه مردم در مرمت کارخانه ریسباف حایز اهمیت است گفت: اگر بشود به نحوی شایسته کارخانه ریسباف را بازسازی کرد مطمئنا ابراز علاقه مردم و گردشگران را در پی خواهد داشت.

احمدسالک کاشان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه معماری مدرن با معماری صنعتی وارد ایران شد گفت: کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این کارخانه که در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده، براساس اعلام مسوولان قرار است به مرکز فرهنگی٬ موزه٬ محل گردشگری و عرضه صنایع دستی تبدیل شود.

این نماینده مجلس شهر اصفهان را پیش‌کسوت در ساخت و احداث کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی خواند و افزود: کارخانه‌هایی که مرحوم همدانیان وارد شهر کرد خدمات شایانی به مردم اصفهان عرضه داشت. همدانیان و همکاران او تشکیلاتی آوردند که بالغ بر ۱۰۰ سال قدمت دارد٬ احداث این بناها و زحمات گذشتگان براساس یک اصول ارزشی در زمان خود انجام شد، بنابراین نباید تخریب شوند چون جزیی از هویت شهر هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حفظ بناهای تاریخی اصفهان همچون کارخانه ریسباف نیاز به تدبیر و مدیریت ظریف و دقیق دارد اظهار کرد: توجه به ذائقه مردم در بازسازی و تعریف کاربری جدید کارخانه ریسباف حایز اهمیت است چراکه در تنها در این صورت است که با استقبال عمومی مواجه خواهد شد.

وی حفظ آثار و بناهای تاریخی اصفهان براساس معماری این شهر را کار خوب و پسندیده‌ای خواند و افزود: در دنیا شاهد هستیم وقتی ساختمان٬ ماشین یا وسیله و ابزاری، قدمتی ۵۰ -۶۰ سال پیدا می‌کند از جنبه‌های مختلف گردشگری به آن ‌می‌پردازند و تبلیغ می‌کنند اما نگاه غالب در ایران تخریب بنای تاریخی و قدیمی و ساخت بناهای مدرن به سبک معماری غرب است که این رویکرد خوشایند مردم نیست چراکه هویت شهری را به خطر می‌اندازد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش‌بینی می‌شد که مالک قبلی بخواهد کارخانه ریسباف را تخریب و یک مرکز تجاری-اقتصادی آن‌هم نزدیک سی و سه پل بسازد، اما حالا که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی این کارخانه را تملک کرده است امیدواریم بتواند ریشه‌‌های ورود صنعت نساجی به کشور را که برای اولین بار در اصفهان پایه‌گذاری شد حفظ کند. قطعا این کار مهمی است ضمن آنکه می‌شود از ظرفیت مردم و خیرین اصفهان نیز در این زمینه بهره برد.

وی با بیان اینکه بازسازی و مرمت بناهای تاریخی اصفهان در کنار رونق گردشگری٬ موجب اشتغال‌زایی هم می‌شود افزود: نیل به این مقصود بستگی به تدبیر و مدیریت‌ مسوولان دارد. نگاه مردم اصفهان مذهبی است اگر بشود به نحوی شایسته کارخانه ریسباف را بازسازی کرد مطمئنا ابراز علاقه مردم و گردشگران را در پی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ساخت شهر رویاها در اصفهان به سبک غربی تأکید کرد: بهره‌گیری از الگو و مدل غربی در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی نه تنها حافظ هویت شهری نخواهد بود بلکه زمینه‌ساز ورود تفکرات و فرهنگ غربی به کشور می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: هدف کسانی که از اندیشه‌های غربی در بازسازی بناهای تاریخی بهره‌ می‌برند فقط کسب پول و سود بیشتر است٬ قطعا آنها دغدغه حفظ فرهنگ و هویت شهری را ندارند، بنابراین امیدواریم که کارخانه ریسباف با الگوگیری از معماری اصیل اصفهان حفظ شود و از آسیب‌های پروژه شهر رویاها مصون بماند، چون در این صورت است که کارهای فرهنگی بسیاری می‌توان در این شهر انجام داد./

نظر شما