شناسهٔ خبر: 2009 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایان پروژه خط آهن گرگان- اینچه‌برون / راه اندازی با حضور روسای جمهور 3 کشور در 11 آذر ماه

عباس نظری- مدیر بین‌الملل راه‌آهن مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه مراحل احداث خط آهن ترانزیتی گرگان – اینچه‌برون به پایان رسیده و اکنون این خط در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است، گفت: تشریفات و هماهنگی برای حضور روسای جمهور ایران٬ قزاقستان و ترکمنستان دلیل تاخیر در افتتاح این خط آهن است.

عباس نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: راهگذر ریلی «شمال جنوب» از سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران عبور می‌کند و با هدف ایجاد مسیر ترانزیت کالا و کاهش بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا احداث شده است.

وی با بیان اینکه برای این خط آهن انتقال سه میلیون تن بار در سال پیش بینی شده است، ادامه داد: در حال حاضر مراحل احداث این خط آهن 910 کیلومتری به پایان رسیده است و با افتتاح آن خط آهن گرگان – اینچه‌برون به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مقرر شده است این خط با حضور روسای جمهور و مسئولان سه کشور ایران٬ قزاقستان و ترکمنستان افتتاح شود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این مراسم دوم دسامبر برابر با 11 آذرماه امسال برگزار شود.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود 910 کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما