شناسهٔ خبر: 20107 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سفر به چهارگوشه ایران در نوروز

شوشتر، شهر تاریخی در دامنه کوه‌های زاگرس

شوشتر نبض حیات در شوشتر از گذشته تاکنون بی وقفه در تپش بوده به گونه ای که با نگاهی گذرا رد پای دوره های تاریخی از جمله سلسله های هخامنشی، ساسانی و اشکانی در این شهر کهن یافت می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا شوشتر شهر تاریخی در دل دامنه کوه های زاگرس برای هر مسافر و گردشگری جذاب و دیدنی است شهری که آثار دو هزار سال پیش را در خود جای داده و از این نظر یکی از شهرهای باستانی ایران محسوب می شود.
وقتی فرصت دیدار از این شهر باستانی برای من مهیا شد بی درنگ آن را پذیرفتم و بار سفر بستم، سفری که پس از بازگشت به یکی از متفاوت ترین سفرهایم تبدیل شد.
این شهر فقط به ظرفیت های آثار باستانی و تاریخی آن معروف نیست بلکه هنوز هم خوش آب و هوا است و سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جذب می کند.
شوشتر از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است، به گفته تاریخ نویسان، شوشتر به معنی خوبتر است، از آنجا که شهر شوش رو به ویرانی می رفت، شوشتر در شش فرسنگی آن بنا شد که خوش آب و هواتر و حاصلخیزتر از شوش بود از این رو شوشتر یعنی از شوش بهتر نام گرفت هرچند برای وجه تسمیه آن روایات زیادی وجود دارد.
این شهر تاریخی دارای آثاری متعلق به دو هزار سال قبل است همچنین آثار مربوط به دوره های تاریخی هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان در آن یافت می شود.
شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره های تاریخی مرکز استان خوزستان بود. در سال ۱۳۰۳ شمسی پس از شیوع وبا، به دستور رضا شاه مرکز استان خوزستان از شوشتر به اهواز منتقل شد.

دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو
شوشتر با حدود یکصد بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از بی نظیرترین شهرها محسوب می شود که شاهکارهای مهندسی آب در آن به منصه ظهور رسیده از این رو شوشتر را می توان موزه مهندسی آب ایران دانست که در سال 1388 به عنوان دهمین اثر کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
مجموعه بی نظیر آبشارها و آسیابهای آبی شوشتر که مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، آسیاب ها، آبشارها و تونل های عظیم هدایت آب را شامل می شوند در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند.
در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ، باستان شناس نامدار فرانسوی، از این محوطه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی نام برده شده است.
این مجموعه محوطه ای به وسعت پنج هکتار را در بر می گیرد و به واسطه برخورد شدید آب از فراز صخره ها بر سطح رودخانه با ایجاد آبشار های مصنوعی مناظر بی نظیری را خلق کرده است.
این مجموعه شامل 50 آسیاب آبی است که در سالهای اخیر نیروگاه برق آبی و کارخانه یخ و چرخاندن چرخ آنها را بر عهده دارند.
سازه های آبی شوشتر شاهدی بر مهارت بسیار بالا و بهره مندی از همه امکانات ایجاد شده توسط کانال های انحرافی و پل بندهای بزرگ برای توسعه اراضی است.
این مجموعه در قرن سوم میلادی طراحی و برای بهره برداری دائمی تکمیل شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. سازه های آبی شوشتر، از نظر تنوع فنی، مجموعه ای بینظیر و استثنایی است که حکایت از نبوغ خلاق انسان دارد.

 نیروگاه برق آبی مستوفی
سرپرست مجموعه سازه های آبی شوشتر می گوید: در بخش شمالی محوطه، نیروگاه برق آبی مستوفی قرار دارد که در سال 1323 احداث شده، این نیروگاه دومین نیروگاه برق آبی در ایران بوده و ساختمان آن به صورت یک سالن بزرگ است.
محمد رضا مشاکیان می افزاید: در همین بخش از محوطه نیز تاسیسات تلمبه خانه آب وجود دارد که در دهه 30 به منظور آبرسانی به بافت قدیم شوشتر ساخته شد، این تلمبه خانه آب تونل سه کوره را به درون لوله های فلزی پمپاژ و برای مصارف شهروندان به خارج از محوطه هدایت می کرد.
مشاکیان ادامه می دهد: در بخش غربی محوطه آبشارها، سابقا کارخانه یخ شوشتر قرار داشت که اکنون از بین رفته است، این کارخانه موسوم به کارخانه یخ جولازاده و در سال 1334 تاسیس شده بود.

توجه بیشتر مسئولان به این شهر باستانی
مشاکیان با بیان اینکه بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی از شوشتر بازدید می کنند، می گوید: متاسفانه تورهای گردشگری برای بازدید از این شهر زیبا و باستانی، زمان اندکی را اختصاص می دهند، گفت وگو گردشگران با مسئولان مجموعه گواه بر این ادعاست که آنها هم مایل هستند مانند سایر شهرهای استان خوزستان، به اندازه کافی برای بازدید جاذبه های گردشگری شوشتر وقت بگذارند.
وی با اشاره به جاذبه های گردشگری این شهر می افزاید: برج کلاه فرنگی، نیایشگاه صابئین، پل شاعلی، بقعه امامزاده عبدالله، مسجد جامع و قلعه سلاسل از جمله این مکان هاست.
به گفته مشاکیان، در صورت توجه به مسائل رفاهی و شهری از جمله هتل سازی می توان میزان گردشگران خارجی به شوشتر را افزایش داد.

نظر شما