شناسهٔ خبر: 20198 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازی گلستان:

طرح‌های جامع و تفصیلی سند توسعه یك شهر است

جلسه مدیركل راه و شهرسازی گلستان با بیان اهمیت طرح‌های جامع و تفصیلی در توسعه شهرها، گفت: این طرح‌ها بخشی از تاریخ شكل‌گیری ساختار یك شهر را شامل می‌شوند و به دلیل راهبردهای ارائه شده در زمینه منطقه‌بندی كاربری اراضی، حمل و نقل و ترافیك و غیره می‌توان از آنها به عنوان سندی برای توسعه شهرها استفاده كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در جلسه با شهرداران گلستان در محل سالن اجتماعات سازمان همیاری شهرداری‌های استان، گفت: این طرح‌ها اسنادی هستند كه استخوان‌بندی یك شهر را تشكیل می‌دهد.

به گفته وی، از آنجایی كه شهر یك سیستم ارگانیك و زنده است، لذا طرح‌های توسعه شهری در هر دوره ۱۰ ساله باید تجدید نظر شود.

مبارك قدم افزود: اگر به نیاز شهرها بر مبنای ساختارها و راهبردهای پیش‌بینی شده در طرح‌های توسعه توجه نشود آنچه كه به نسل آینده تحویل می‌شود چیزی جز هرج و مرج و آشفتگی در حوزه شهری نخواهد بود.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان، یكی از وظایف متولیان شهری را توجه به مباحث آینده نگری و چشم‌انداز شهرها دانست و گفت: متاسفانه به دلیل مشكلات روزمره در حوزه شهری، آینده نگری در توسعه شهرها بعضا به دست فراموشی سپرده می‌شود.

مبارك قدم ادامه داد: شهرداری موفق شهرداری است كه علاوه بر نگاه روزمره به مسایل شهری، نگاهی بلندمدت و آینده نگر به شهر داشته و جایگاه شهر را در افق آن ارتقا دهد.

این مقام اجرایی گلستان در ادامه به نقش ترافیك‌های عبوری در محدوده ورودی و خروجی شهرها، اشاره كرد و گفت: مدخل ورودی شهرها گلوگاه ترافیكی است كه كنترل تردد آنها جزو وظایف مشترك شهرداری‌ها و اداره كل راه و شهرسازی است و هرگونه دخل و تصرف و صدور مجوز و ساخت و ساز در این مناطق باید با هماهنگی و تعامل یكدیگر صورت گیرد.

وی افزود: ایمن‌سازی و زیباسازی ورودی و خروجی شهرهای استان از دیگر مواردی است كه راه و شهرسازی و شهرداری‌ها باید همكاری داشته باشند و اداره كل راه و شهرسازی برای ساماندهی مدخل‌ها آمادگی هر گونه همكاری و تعامل را با شهرداری‌ها دارد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان همچنین، آمادگی اداره كل را برای آموزش و تقویت نیروی انسانی شهرداری‌ها در حوزه مهندسی عمران و شهرسازی و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای شهری اعلام كرد.

وی در پایان با بیان اینكه نشست مشترك با شهرداران در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت، گفت: این جلسه به منظور آشنایی و تقویت و افزایش سطح همكاری‌ها و رفع ابهامات دستگاه‌های اجرایی مرتبط با شهرداران برگزار شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی گلستان نیز بر اهتمام ویژه برای پاكیزگی و آراستگی جاده‌ها در ایام نوروز تاكید كرد و از تاكیدات دیگر وی، پیگیری تصویب و ابلاغ طرح‌های جامع شهری، اتمام مسكن مهر و آموزش و رعایت مهندسین از ضوابط و قوانین شهرسازی بود.

پاسخ به سوالات و ابهامات شهرداران و بررسی و تصمیم‌گیری موضوعات در كمیته‌های مشترك، بخش پایانی این نشست را تشكیل داد.

نظر شما