به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی این سازمان گفت: در سال گذشته اقدامات بسیار موثری در راستای روابط حمل و نقل جادهای در قالب نشستها ، دیدارها و حضور در اجلاسهای بینالمللی حمل و نقلی با كشورهای منطقه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صورت گرفت و در نتیجه این تلاشها خوشبختانه امروز قلمرو جمهوری اسلامی ایران و زیر ساختهای حمل و نقل ، پایانههای مرزی كاملاً مجهز و آماده به عنوان یكی از امنترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها در بین كشورهای منطقه به حساب میآید و نقش بسیار پررنگی را در اتصال كریدورهای شرق - غرب و جنوب - شمال و سایر كریدورهای حمل و نقلی دارد.
وی هماهنگی با سازمانهای ذیربط، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بینالمللی در كشور را بسیار مناسب و ارزشمند بر شمرد و گفت: در سال گذشته از مجموع ۱۰ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۲۲ تن انواع كالاهای ترانزیت شده حدود ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن مواد نفتی و ۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تن مواد غیرنفتی بود كه عمدهترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع تركیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی، لوازم یدكی و مواد غذایی بوده است.
مدیركل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی با اشاره به فعال بودن ۳۲ پایانه مرزی شامل ۲۲ مرز جادهای و ۱۰ مرز آبی افزود: در سال گذشته از میان مرزهای كشور، بندرعباس با ۳میلیون و ۲۰۱ هزار تن معادل ۲۹.۳ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار میرود، پس از آن مرزهای پرویزخان با ۲۳.۳ درصد، بازرگان با ۱۱.۴ درصد و باشماق با ۱۰.۱ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی شرایط و ظرفیت كشور را برای افزایش و توسعه حجم ترانزیت مستعد دانست و ادامه داد: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با حدود ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تن معادل۳۰ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با ۹.۹ درصد، لطفآباد با ۷.۱ درصد و لطف آباد نیز با ۷.۱ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
عطرچیان بیشترین حجم تردد كامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و گفت: ازتعداد ۴۹۹ هزار دستگاه سفر كامیونهای حمل كننده كالاهای ترانزیتی، ۳۱۹ هزار دستگاه معادل ۶۴ درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از كشور حمل شده است.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئوپلتیك خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر بوده و در دوران پسا تحریم نیز در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تلاش و برنامههای جامع و هدفداری برای سال جاری در دست اقدام خواهد بود تا ضمن افزایش حجم ترانزیت و عبور و مرور مسافر و حمل كالاهای ترانزیتی ، مناسبات حمل و نقلی نیز روند رو به توسعه و كسترش را به ویژه با كشورهای منطقه داشته باشد./
نظر شما