شناسهٔ خبر: 20222 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یوسف گران پاشا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

استقبال مسافران نوروزی از قطارهای ناحیه شمال/ ضریب اشغال ۸۵ درصدی قطارها/ مسیرهای پرتردد/ راه‌آهن شمال ظرفیت انتقال بار ترافیک جاده‌‌ای به ریل را دارد

راه آهن شمال مدیرکل راه‌آهن شمال کشور(ساری) از ضریب اشغال ۸۵ درصدی قطارهای نوروزی این ناحیه خبر داد و گفت: راه‌آهن شمال این ظرفیت را دارد که بار ترافیکی جاده‌‌ای را در شمال کشور به روی ریل انتقال دهد تا از میزان بالای تصادفات رانندگی نیز کاسته شود.

یوسف گران پاشا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۶ رام قطار ایام نوروز با ظرفیت مجموع روزانه ۵۷۰۰ مسافر در ناحیه شمال(ساری) تردد داشت٬ گفت: در روز پیک سفر نوروزی که ۲۵ اسفندماه ۹۴ آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۵ نیز ادامه دارد٬ اشغال ظرفیت قطارها به اوج خود رسید و در برخی روزها شاهد جایه‌جایی ۵۲۰۰ مسافر در ناحیه شمال بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: پرترافیک‌ترین خطوط ریلی در ناحیه شمال٬ مسیر ریلی ساری-مشهد٬ گرگان-پل سفید٬ گرگان-ساری-تهران بودند و قطارهای محلی نیز در برخی روزهای عید نوروز ظرفیت‌شان تکمیل شد. در این ایام به طور متوسط ضریب اشغال قطارهای نوروزی ناحیه شمال بالای ۸۵ درصد بوده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال کشور با تأکید بر اینکه در برخی محورهای ناحیه شمال کشور این ظرفیت وجود دارد که چند رام قطار جدید به ناوگان فعلی اضافه شود٬ یادآور شد: برای مثال اگر در مسیر محلی پل سفید-گرگان دو رام قطار جدید اضافه شود مسافران این مسیر حتما استقبال خواهند کرد.

گران پاشا درباره این موضوع که آیا زیرساخت‌های ریلی ناحیه شمال این آمادگی را دارد که بار ترافیکی جاده را به روی ریل منتقل کند یا خیر٬ گفت: در حال حاضر این ظرفیت در ناحیه شمال کشور وجود دارد و باید با تبلیغ و فرهنگ‌سازی کاری کرد که بار بیشتری از ترافیک جاده‌ای در محورهای شمال کشور به روی ریل انتقال پیدا کند. در حال حاضر بیشترین تصادفات و تلفات رانندگی در محورهای شمالی رخ می‌دهد که اگر این بار جاده‌ای به حمل و نقل ایمن ریلی منتقل شود قطعا از میزان تلفات کاسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: البته در کنار این زیرساخت‌ها باید شرایط را طوری رقم زد که با افزایش سرعت قطارها٬ مردم استقبال بیشتری از حمل و نقل ریلی کنند. در حال حاضر به دلیل پیچ و سراشیبی مسیر تهران-ساری حرکت قطار در این مسیر ۸ الی ۹ ساعت به طول می‌انجامد در حالیکه در مسیر جاده‌ای پیمودن این مسیر حدود ۴ ساعت زمان می‌برد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: قطارهای ناحیه شمال مسافران خاص خود را دارد و برخی افراد بعضا شب هنگام با این قطارها به تهران یا اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند تا به کار خود رسیدگی کنند.

مدیرکل راه‌آهن شمال کشور با یادآوری اینکه در ایام عید جز یک مورد برخورد قطار بر روی پلی در نزدیکی محمودآباد با یک خانم مسن که منجر به فوت شدن وی شد٬ حادثه دیگری رخ نداد٬ افزود: این پل فقط مخصوص عبور قطار است و عبور به دلیل جاری شدن سیل در جاده برخی افراد بر روی پل آمده بودند که پس از ورود قطار بر روی پل تمام افراد به حاشیه ریل رفتند ولی متأسفانه این خانم مسن به دلیل کهولت سن در جابه‌جایی کُند عمل کرد که قطار به او برخورد کرد و منجر به فوت شدن او شد./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۱حسام الدین محسنی 0 8

    با توجه به اینکه حرکت قطار در مسیر  مسیر ساری تهران ۸ الی ۹ ساعت به طول می‌انجامد برقراری قطار در مسیر گرگان و ساری به قم، اصفهان، یزد و کرمان  می تواند موثر باشد.
                                

نظر شما