شناسهٔ خبر: 2023 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مصوبه پیشین طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ شیراز غیرقانونی بود/ شورایعالی شهرسازی و معماری در مسیر صحیح حرکت می‌کند

محمد بهشتی رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضمن دفاع از تصمیم اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری در لغو مصوبه طرح توسعه حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ تاکید کرد: شورایعالی با هدف حفظ آثار معماری ایرانی- اسلامی این تصمیم را گرفت.

سید محمد بهشتی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: لغو مصوبه طرح ساماندهی و توسعه حرم حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ کار صحیحی بود چون جزء بافت تاریخی کشورمان محسوب می‌شود.

وی گفت: هر مصوبه‌ای باید تحت ضوابط و حفاظت بافت تاریخی باشد ولی متاسفانه اکنون شاهد تخریب تعدادی از خانه‌های ثبت شده و واجد ارزش و تاریخی در شهر شیراز هستیم.

رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: مصوبه پیشین شوایعالی شهرسازی و معماری ایران ۶ دی ۸۹ بدون رعایت ضوابط حفاظتی میراث تاریخی مراحل تصویبش را گذراند و مصوبه‌ای غیرقانونی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه اخیرش در ۱۴ مهر ۹۳ بار دیگر وضعیت را به روند قانونی بازگردانده است؛ در واقع شورایعالی در مصوبه جدیدش، جلوی یک کار خلاف قانون را گرفت.

مصادیق عینی معماری ایرانی- اسلامی در بافت تاریخی شیراز

بهشتی شیرازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بافت‌های تاریخی در شهرهای تاریخی‌ از جمله مصادیق عینی معماری ایرانی و اسلامی هستند یعنی اگر مقامات عالی‌ کشور به معماری ایرانی- اسلامی حساسیت نشان می‌دهند، پس ضروری است که مصادیق این نوع معماری نیز باید حفظ شوند.

وی یادآور شد: گروهی مطابق مصوبه ۶ دی ۸۹ در حال از بین بردن معماری ایرانی- اسلامی هستند. در واقع مصوبه جدید شورایعالی شهرسازی و معماری ۱۴ مهر ۹۳ برای حفظ آثار و شواهد معماری ایرانی- اسلامی است.

عضو کمیته فنی شماره سه دبیرخانه شوایعالی شهرسازی و معماری درباره ادعای طراحان توسعه حرم مطهر شاهچراغ مبنی بر هزینه چند میلیاردی در این طرح و توجه شورایعالی شهرسازی و معماری به این موضوع گفت: اگر این بودجه در راستای حفاظت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی باشد، صحیح است اما اگر در جهت خلاف آن هزینه شده باشد، باید این افراد درباره دلایل هزینه کردن در جهت خلاف قانون مواخذه شوند.

قیمت یک قبر از قیمت گران‌ترین ساختمان‌های کشور بیشتر است

بهشتی شیرازی همچنین تخریب حوض میانی حرم مطهر شاهچراغ را یادآور شد و گفت: متاسفانه یکی از گرفتاری‌هایی که وجود دارد این است که قیمت تمام شده قبر در حرم شاهچراغ از قیمت تمام شده گران‌ترین ساختمان کشور بیشتر است. این موضوع انگیزه اصلی اقدام تخریب حوض میانی حرم بود.

وی خاطر نشان کرد: حضور زواّر و ارزش‌های تاریخی و اسلامی که مطرح می‌شوند، در واقع نوعی پنهان شدن پشت عناوین زیبا و تلاشی برای مخفی کردن انگیزه‌های اصلی‌ برخی افراد است. باید دید قیمت قبر در آن‌جا چقدر است. تا زمانی‌که چنین انگیزه‌هایی وجود دارند که افراد بتوانند قبر بکنند و بفروشند، چنین مسایلی وجود دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به اعتقاد من راهکار مناسب برای ساماندهی اوضاع این است که همه به اجرای قانون برگردند. در واقع ریاکاری است که بخواهیم پشت ارزش‌های اسلامی و ایرانی – اسلامی بایستیم و خلافش عمل کنیم.

رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شورایعالی شهرسازی و معماری مرجع تصمیم‌گیری‌هاست و مصوبات آن عین قانون است یعنی اگر بخواهیم با مصوبات آن مخالفت کنیم، در واقع بر خلاف قانون عمل کردیم. البته شورایعالی هم باید در چارچوب قانون عمل کند و مصوباتش باید منطبق بر اصول قانونی باشد. خوشبختانه اکنون شورایعالی در مسیر صحیح‌اش حرکت می‌کند./  

نظر شما