شناسهٔ خبر: 20275 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

پرش سه گام «هما» برای بازسازی ساختاری/گام سوم با خروج ۴۰ درصدی سهام از طرح توزیع سهام عدالت برداشته شد

آخوندی سفر با خروج ۴۰ درصد سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از طرح توزیع سهام عدالت، سومین گام برای بازسازی ساختاری این شرکت ملی هواپیمایی در طول یک‌سال گذشته برداشته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ هیأت وزیران روز یکشنبه ۱۵ فروردین ۹۵ در راستای بازسازی ساختاری و فراهم کردن مقدمات واگذاری شرکت هواپیمایی هما، ۴۰ درصد سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را از طرح توزیع سهام عدالت خارج و ۳۰ درصد سهام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را جایگزین آن کرد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به عنوان تنها ایرلاین ملی و حامل پرچم از سال ۱۳۸۶ مشمول واگذاری به بخش خصوصی شد. از زمان مطرح شدن موضوع واگذاری این شرکت هواپیمایی به بخش خصوصی شرایط دوگانه برای این شرکت هواپیمایی به وجود آمد؛ این شرایط دوگانه از آنجا آغاز شد که شرکت هواپیمایی هما از طرفی مشمول واگذاری به بخش خصوصی بود و از طرفی شرایط واگذاری برای آن فراهم نمی‌شد و همچنان دولتی ماند.

حالت دوگانه واگذاری به بخش خصوصی و از طرف دیگر عدم فراهم شدن شرایط واگذاری، وضعیت را برای تنها ایرلاین حامل پرچم دشوار کرد؛ از آنجا که شرکت هما مشمول واگذاری به بخش خصوصی بود، قانون اجازه استفاده از امکانات دولتی را به آن نمی‌داد و هر گاه در نظر بود از تسهیلات خصوصی نیز استفاده کند به بهانه قرار گرفتن در لیست واگذاری‌ها اجازه استفاده از تسهیلات بخش خصوصی را نیز نداشت.

این شرایط دوگانه برای شرکت حامل پرچم موجب شد که وزیر راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به شرکت هواپیمایی هما داشته باشد تا اینکه بر اساس مصوبه هیأت وزیران در جلسه ۲۷ اسفند ۹۳ یعنی حدود بیش از یک‌سال گذشته مقرر شد به پیشنهاد مشترک وزارت اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی، شركت هواپیمایی هما به منظور بازسازی ساختاری و فراهم کردن مقدمات واگذاری از فهرست واگذاری‌ها خارج شود.

اما نخستین گام جدی برای بازسازی ساختاری هما از اسفند ۹۳ آغاز شد؛ بر اساس مصوبه ۲۷ اسفند ۹۳ بازسازی ساختاری شركت هواپیمایی هما صرفا در چارچوب مصوبات هیأت واگذاری و به منظور سوده ده کردن آن از طریق اقداماتی نظیر اصلاح اساسنامه، تبدیل شخصیت حقوقی شركت به سهامی عام، ساماندهی و تعیین تكلیف موسسه صندوق بازنشستگی كاركنان و سایر روش‌ها و اقدامات مندرج در ماده ۱۶ قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل قانون اساسی انجام شد. در همان زمان هیأت دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان خصوصی‌سازی مكلف شدند تا گزارش نحوه بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی هما را ظرف یك‌سال به هیأت واگذاری ارایه کنند.

علاوه بر این در سالی که گذشت دومین گام تجدید ساختاری شرکت هواپیمایی ملی ایران نیز برداشته شد چراکه به واسطه توافق هسته‌ای و اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) چشم‌انداز جدیدی برای آینده شرکت هواپیمایی ملی ایران ترسیم شد که این گام در حوزه نوسازی ناوگان بود و در این زمینه در نخستین سفر رئیس جمهوری بعد از اجرای برجام به اروپا (ایتالیا و فرانسه) پیش‌قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس برای مسیرهای پروازی مختلف از جمله قاره پیما به امضا رسید که قرار است ۵ تا ۸ فروند از این هواپیماها در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود و بقیه آن به تدریج تا سال ۲۰۲۱ در اختیار شرکت هما قرار گیرد.

به فاصله چند روز پس از امضای پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس برای شرکت هواپیمایی هما، پیش قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد ای.تی.آر برای مسیرهای پروازی کوتاه و دورن استانی نیز با شرکت ایتالیایی ای.تی.آر امضا شد که ۲ تا ۴ فروند از این نوع هواپیماها نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی و بقیه آن تا سال ۲۰۱۸ تحویل تنها شرکت ملی هوایپمایی ایران می‌شود.

اما حدود یک‌سال پس از مصوبه هیأت دولت در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۳ مبنی بر خروج شرکت هواپیمایی هما از شمول واگذاری به بخش خصوصی و  در نخستین روزهای سال ۹۵، سومین گام برای بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی حامل پرچم برداشته شد و هیأت دولت در جلسه روز گذشته خود (یکشنبه ۱۵ فروردین)، در راستای بازسازی ساختاری و فراهم کردن مقدمات واگذاری شرکت هواپیمایی هما، ۴۰ درصد سهام این شرکت هواپیمایی را از طرح توزیع سهام عدالت خارج و ۳۰ درصد سهام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را جایگزین آن کرد.

بر اساس مصوبه اسفندماه ۹۳ هیأت دولت، منابع لازم برای بازسازی ساختاری این شركت از محل اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی و همچنین منابع داخلی شركت قابل تأمین است./

نظر شما