شناسهٔ خبر: 2030 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد

نشست بررسی عوامل کندی احداث آزاد راه تهران - شمال

آزاد راه تهران - شمال نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بررسی علل و عوامل کندی احداث آزادراه تهران - شمال با حضور افراد مسئول در دفتر معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، قاسم احمدی لاشکی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شد و پیرو آن در دستور کار معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت که به همین منظور نشستی با هدف بررسی علل و عوامل کندی روند ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه در دفتر کار معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

این نماینده مجلس همچنین گفت که معاون اول رییس جمهوری، وزیرراه و شهرسازی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جاده ای قرار است به زودی از قطعات دوم و سوم آزاد راه تهران - شمال بازدیدی داشته باشند.

وی همچنین از شتابزدگی در بهره برداری از قطعه چهارم این آزاد راه از سوی مسوولان دولت گذشته انتقاد کرد و ادامه داد: اعتبارات زیادی برای این قطعه آزاد راه هزینه شد اما از زمان بهره برداری آن تاکنون شاهد اتفاقات زیادی از جمله ریزش و رانش کوه و بسته شدن این مسیرارتباطی دراین منطقه بوده ایم.

قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال مربوط به حوزه استحفاظی چالوس (مرزن آباد - چالوس ) بوده که به طول حدود 23 کیلومترو اعتباری بالغ برحدود دوهزارو 300 میلیارد ریال ماه فروردین سال گذشته با حضور رییس جمهوری وقت به بهره برداری رسید.

این نماینده مجلس تاکید کرد که تا قبل از رفع اشکالات اساسی این قطعه مسوولان نهادهای ذیربط نباید نسبت به بازگشایی دوباره آن اقدام کنند.

احمدی افزود: هم اینک وضعیت این مسیرارتباطی به گونه ای است که در زمان شرایط نامساعد جوی و بارندگی دچار ریزش و رانش شده و گل و لای ناشی از بارندگی ها منجر به مسدود شدن این جاده می شود.

وی تصریح کرد: هرچند مسوولان آزادراه برای رفع نواقص فنی و ایمن سازی این مسیر اقدام به ایجاد مراکز اخذ عوارض کرده بودند که با پیگیری ها به عمل آمده نسبت به جمع آوری آن تصمیم گیری شد.

مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و در امتداد دره ˈ کن ˈ پس از گذشتن از حاشیه روستای ˈ سولقان ˈ از منطقه کوهستانی ˈ توچال ˈ عبور کرده و سپس با تونل بلند تالون به طول 4900 متر این رشته کوه را قطع و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.

با اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است، مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر می شود.

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می شود.

تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 146 دستگاه و در مجموع به طول تقریبی 88 کیلومتر است که تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) طولانی ترین آنها به حساب می آیند.

تعداد پل های بزرگ در باند رفت و برگشت هم در مجموع 81 دستگاه به طول حدود 11 کیلومتر است./

برچسب‌ها:

نظر شما