شناسهٔ خبر: 2033 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

چگونه از موتورسيكلت استفاده كنيم؟!

موتورسيكلت موتور سيكلت وسيله نقليه سبك با كاربري محدود است كه اساساً براي جابجايي يك يا دو سرنشين در مسافت هاي كوتاه ساخته شده است، در حالي كه امروزه شاهد هستيم كه از اين وسيله به عنوان وسيله حمل بار و يا جابجايي مسافر هم استفاده مي شود !!!

موتور سيكلت وسيله نقليه سبك با كاربري محدود است اما در بسياري از موارد برخي از موتور سواران از اين وسيله به جاي تاكسي يا وانت استفاده مي كنند و با اين حركت خطر تصادف را به جان مي خرند.

بايد توجه داشت كه اگر به حمل بار با موتور سيكلت اقدام شود، راكب چاره اي ندارد جز اينكه خود را از صندلي موتور سيكلت به باك آن بكشاند و با اين وضع نامناسب رانندگي كند، در اين حال يك ترمز ناگهاني كافي است تا راكب موتور به هوا پرتاب و بار نيز برروي او سقوط كند.

جداي از اين در خيابان هاي اصلي و مركز شهر هاي بزرگ تا كنون بارها شاهد اقدامات ترافيكي مانند نرده گذاري براي تعيين مسير اختصاصي اتوبوس هاي شركت واحد و خودروهاي امدادي بوده ايم كه در بسياري از اوقات كارايي خود را به اثبات رسانده است. اما رفت و آمد غير مجاز موتور سيكلت ها در اين مسير ها نه تنها تردد وسايل نقليه را كند و مشكل مي كند ، بلكه خود و ديكران را در معرض خطر قرار مي دهند.

طبق آمار بسياري از مصدومان بستري در بخش « آي . سي . يو » بيمارستان ها را موتورسواران تشكيل ميدهند كه اين آمار نشانه آشكاري از ميزان آسيب پذيري اين وسيله نقليه در تصادفات و سوانح رانندگي است.

لازم و ضروري است موتورسواران ضمن رعايت تمامي قوانين عمومي مربوط به ساير وسايل نقليه موارد زير را جهت كاهش آسيب پذيري در حوادث رانندگي مد نظر داشته باشند.
1- در تمامي مسيرها راننده و ترك نشين وي از كلاه ايمني استفاده كنند.
2- كلاه ايمني بايد برابر استانداردهاي موجود انتخاب شده و به اندازه كافي محكم بسته شود.
3- از محافظ جلو براي محافطت از چشم استفاده كنند.
4- هنگام رانندگي در شب براي افزايش قابليت ديد در تاريكي از لباس ها يا نوار هاي براق برروي موتورسيكلت استفاده شود.
5- از سوار كردن بيش از يك نفر و يا حمل بار جداً خودداري شود.

منبع: پايگاه اطلاع رساني پليس

برچسب‌ها:

نظر شما