شناسهٔ خبر: 20422 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

بررسی دلایل لغو یک‌سویه تفاهم‌نامه سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران/ بهترین زمان برای خرید مسکن از نگاه معاون وزیر راه و شهرسازی/ هشدار به شهروندان درباره تبلیغات فروش از دم قسط ویلا/ جزئیات پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان

هفته مخالفت دبیر شورای‌عالی با خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران، هشدار به شهروندان درباره تبلیغات فروش از دم قسط ویلا، اعلام خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم سال ۹۵ و تخلفات شهرداری در حذف نظام مهندسی ساختمان برای انتخاب ناظر ساختمانی، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخباری که در هفته جاری در حوزه مسکن و شهرسازی گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

یادداشت وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان ایران‌شهر و توسعه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برای سیاستگذاری عمومی، ما هم گفتمان را می‌خواهیم، هم سیستم ارتباطات را می‌خواهیم، هم فهم جامعه‌شناسانه را می‌خواهیم، هم فهم برنامه‌ریزی کالبدی را می‌خواهیم، هم فهم سازمان اجتماعی را می‌خواهیم، هم فهم رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی را می‌خواهیم. با یک سیاست‌گذاری عمومی درست و با ایده‌ای چون اندیشه ایران‌شهری، می‌توان به آن نقطه دوربرگردان مطلوب رسید.

ناگفته های وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر؛ ایجاد کلونی‌های فقیر نشین (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بزرگ‌ترین نقدی که به مسکن مهر وارد است ایجاد کلونی‌های فقیرنشین است. این همان بحثی است که صدها مورد در دنیا تجربه شده است و مقالات و کتاب‌های بسیاری درباره شکست این نوع طرح‌ها نوشتند.

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در زمان افتتاح پیاده‌راه میدان شهدای ذهاب رشت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 آنچه ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم سیاست بازآفرینی شهری است؛ چیزی که ما در آن ببینیم هر شهری دارای سوابقی است که برای آن شهر و شهروند ارجمند است. متاسفانه مرکز شهرهای ما دچار بی‌مهری طولانی و فرسایش شدند. هزینه‌های بسیار زیادی در این کشور صورت گرفته است، پیرامون شهرهای ما گسترش پیدا کرده و کیفیت زندگی به شدت کاهش یافته است.

شورای‌عالی و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی؛

مخالفت دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی با خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به اینکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در زمینه حمل و نقل حومه کلان‌شهرها ورود کرده، پس راه‌آهن نه تنها نباید از شهر خارج شود بلکه باید اتصالش به مرکز شهر نیز تقویت شود.

یادداشت معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان ارزش های فرهنگی-تاریخی تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما ضرورت دانستیم به دنبال یک دوره بی‌قانونی اتفاقا وارد مصادیق شویم و گزارشی از اقدامات خلاف ضوابط بدهیم تا الگویی شود برای سایر طرح‌ها و همگان خود را ملزم به رعایت قوانین بدانند.

مهمترین اقدامات دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران در سال ۹۴ و تشریح برنامه‌های سال ۹۵ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما ضرورت دانستیم به دنبال یک دوره بی‌قانونی اتفاقا وارد مصادیق شویم و گزارشی از اقدامات خلاف ضوابط بدهیم تا الگویی شود برای سایر طرح‌ها و همگان خود را ملزم به رعایت قوانین بدانند.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

نشست بررسی علل اقدام غیرقانونی شهرداری تهران درخصوص لغو یکسویه تفاهم‌نامه سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران (متن کامل را اینجا بخوانید)

این جلسه برای بحث و گفتگو و نزدیک شدن نظرات دو طرف (سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از یک سو به عنوان منتقدان اقدام غیر قانونی شهرداری تهران و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران از سوی دیگر) برگزار شد تا همه نهادهای ذی‌ربط در حوزه ساخت و ساز به روال‌های قانونی، عمل به قانون و بهبود فرآیندها بازگردند.

اظهار نظر معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره بازار مسکن در سال ۹۵ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی و انتظار ما این است با توجه به اینکه در سه سال گذشته در قیمت مسکن رشدی نداشتیم در سال جاری نیز در قیمت مسکن رشدی را شاهد نباشیم و هم اکنون که بازار مسکن از حباب خارج شده بهترین زمان برای خرید مسکن خواهد بود.

نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره تخلفات قانونی شهرداری تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اقدام شهرداری تهران بر تغییر فرآیند اجرای نظارت بر پروانه ساختمانی از ابتدای سال ۹۵ خلاف قوانینی است که در سراسر کشور در حال اجراست و سوال ما از شهرداری این است که چرا یکجانبه و بدون مراجعه به مراجع بالادستی اقدام به ابلاغ چنین دستورالعملی کرده است.

جزئیات متن نهایی پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

متن نهایی پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان، ارایه شده توسط وزیر راه و شهرسازی در هیات وزیران در هفته دوم سال ۹۵ که طی پژوهشی بیش از یک سال در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ۱۶۰ ماده و ۱۳ فصل به نگارش درآمد تشریح شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از افزایش تعداد صندوق‌های زمین و ساختمان در سال جاری خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی می‌کنیم خیز خروج از رکود در بازار مسکن بدون افزایش قیمت‌ها از تابستان برداشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

تشریح ۸ مدل بهسازی و نوسازی بافت‌های‌فرسوده (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در قانون احیای بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها موظفند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد عوارض نوسازی را تخفیف دهند و دولت موظف است این میزان را به شهرداری بدهد که بجز سال ۱۳۸۹ هیچ سالی این مبالغ پرداخت نشده اما طبق این پیشنهاد قرار است سال آینده حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

پرونده خریداری خانه‌های‌تاریخی در ۴ استان، توسط مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

تاکید مهندس بهشتی بر تقویت منابع مالی صندوق احیای اماکن تاریخی با هدف مرمت میراث‌فرهنگی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

توصیه‌ام به سازمان عمران و بهسازی شهری ایران این است که با صندوق احیا تیمی تشکیل دهند و مکمل هم شده و نقش تکمیلی نسبت به هم ایفا کنند. در هر صورت اهرم هایی در اختیار صندوق احیا است و در مقابل اهرم هایی نیز در اختیار سازمان عمران و بهسازی است که اگر این اهرم ها هم‌افزایی کنند ما حتما حرکت سریع‌تری را خواهیم داشت.

نویسنده کتاب ۸ جلدی «گنجینه فرهنگ آثار معماری ایران» از ضرورت حفظ کارخانه‌های تاریخی همچون ریسباف گفت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مکاتبات بسیاری برای حفظ این بنا، با سبک معماریِ تلفیقیِ سنتی و مدرن که یکی از زیباترین نمونه‌های معماری صنعتی ایران را به نمایش می‌گذارد انجام شد تا بتوان آخرین نهاد صنعتی برجای‌مانده در محور چهارباغ بالای اصفهان را از خطر تخریب نجات داد؛ مجموعه‌ای كه در جريان سفر دوم رياست‌جمهوري دولت دهم به شهر اصفهان قرار بر آن شد به موزه منطقه‌ای شهر اصفهان تبدیل شود.

نماینده اصفهان مرمت و بهره‌برداری فرهنگی از ریسباف را حفظ هویت‌شهری دانست. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 امروز اگر در اصفهان گنبد شیخ لطف‌الله، سی و سه پل، پل خواجو٬ عالی‌قاپو و سایر ابنیه‌ تاریخی نبود، بازدید کنندگان نمی‌توانستند متوجه پیشینه و هویت درازمدت این شهر شوند، بنابراین حفظ داشته‌‌ها یکی از ضرورت‌هایی است که امروز اصفهان بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارد.

نگاهی به تاریخچه مدرسه صالحان همدان؛ بنایی به جای مانده از قرن پیش (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بنای مدرسه صالحان در سال ۱۲۹۰ به وسیله فردی به نام آقازاده با عنوان «خانه نایینی‌ها» در محله کلپا شهر همدان ساخته شده و تا سال ۱۳۳۸ کاربردی مسکونی داشت.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری مازندران بازآفرینی محله آب انبار نو ساری را راهکاری برای قطب گردشگری شدن ساری عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با ایده‌ای که داشتیم پلاک‌های مجاور در محله آب انبار نو خریداری و این طرح مبنای فعالیت‌های آتی شد. با تملک این بنا، کف‌سازی و بدنه‌سازی در این محور تاریخی که بالغ بر ۱۸ بنای تاریخی است آغاز شد تا محور آب انبار ساری به قطب گردشگری مرکز مازندران تبدیل شود.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در حقوق حفظ بیت المال و اراضی طبیعی؛

مشاور وزیر راه و شهرسازی به شهروندان درباره تبلیغات فروش از دم قسط ویلا هشدار داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رویه دستگاه قضایی در سال جاری صدور احکام قلع بنا برای ویلاهای غیرمجاز از سوی محاکم و دادگاه‌های مرتبط با جرایم زمین‌خواری و تخریب باغات و اراضی کشاورزی است.

معصوم از عزم جدی مدیران استان کرمان در مبارزه با زمین‌خواری در کرمان خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 وزارت راه و شهرسازی و دادستانی کل کشور، عملکرد شوراهای استان‌ها و مصوبات آن‌ها را رصد می‌کنند تا مسایلی که در استان‌ها برای برخورد با پدیده‌ی زشت زمین‌خواری وجود دارد، مورد تدبیر و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در احداث خطوط ریلی و بیمارستان در شهرهای جدید خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی می‌شود طی یک سال آینده بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در شهرهای جدید از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

پیش‌بینی سکونت بیش از ۲.۵ میلیون نفر در شهرهای جدید طی ۵ سال آینده (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بر اساس گزارشات به دست آمده پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده بیش از ۲.۵ میلیون نفر در سطح شهرهای جدید کشور ساکن شوند ضمن این‌که اقدامات مربوط به مطالعات احداث و ساخت هشت شهر نوبنیاد دیگر نیز از سوی کارشناسان این حوزه آغاز شده است.

 

 

نظر شما