شناسهٔ خبر: 20441 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

توجه به وجهه جهانی لوگوی مشهد ۲۰۱۷/ برنامه‌ریزی برای انتخاب لوگوی پایتخت فرهنگی جهان اسلام/ اثر برتر به زودی اعلام عمومی می شود

مشهد نشست معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات انجام شده در راستای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست گزارش اقدامات انجام شده در راستای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ با محوریت انتخاب و نمایش ۳۰ لوگوی برتر از میان ۱۷۶۷ اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب و نمایش ۸ اثر برگزیده با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی مشهد ۲۰۱۷، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچون سرابی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد استان، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی و مجتبی آقایی از داوران انتخاب لوگوهای برتر در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان بهارستان برگزار شد.

در این نشست که عصر روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه سال جاری برگزار شد آثار برتر از نظر داوران انتخاب لوگو به نمایش درآمد که در هنگام نمایش آثار، نکاتی پیرامون انتخاب آنها نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است گفت: در پرداخت نهایی لوگوی مشهد ۲۰۱۷ فرهنگ اسلامی و توجه به سه زبانِ ایرانی، بین‌المللی و عربی مدنظر قرار بگیرد.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و نماینده وزارت راه و شهرسازی در ستادملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ گفت: در انتخاب لوگوهای برتر یکی از مهمترین ملاک‌های انتخاب وجهه جهانی لوگو بود.

در ابتدای این نشست فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی ابتدا به ارائه گزارشی از روند انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ پرداخت و گفت: ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی بین راهی، در ورودی و خروجی شهر مشهد، نصب تابلوهای پیام متغیر در محور منتهی به شهر مشهد، پیگیری موضوع تمدن خراسان بزرگ، پیگیری موضوع ایران شهری، کریدور فرهنگی مشهد نیشابور، ایستگاه راه‌آهن مشهد و چهاربانده کردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام تصمیماتی بود که در جلسه ستاد ملی عمرانی در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۹۴ در مورد آن اخذ تصمیم شد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش ادامه داد: تهیه پیش‌نویس مصوبه هیئت دولت، طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ و تهیه فیلم و کتاب خراسان بزرگ نیز از دیگر اقدام‌هایی بود که در این رابطه در دست انجام است.

در ادامه این نشست که به پخش آثار و اخذ نظرات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزارت فرهنگ اختصاص داشت مجتبی آقایی یکی از داوران انتخاب لوگوهای رسیده به دبیرخانه ستادملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ با اشاره به اینکه در کل ۱۷۶۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید گفت: در انتخاب آثار دقت شد به وجه بین المللی کار نیز توجه شود.

شایان ذکر است آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محور میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است که انتخاب مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام از انتخاب های این سازمان بین المللی است.

(متن جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی مشهد ۲۰۱۷ را اینجا بخوانید.)

(اقدامات مشترک وزارت راه و شهرسازی را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینجا بخوانید.)/

نظر شما