شناسهٔ خبر: 20447 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رونق سفرهای نوروزی در بخش های زمینی، هوایی و ریلی

سفر روزهای اجرای طرح نوروزی امسال ركورد افزایش ۳.۲ درصدی تردد مسافر از پایانه های مرزی در كنار رشد ۱۴ درصدی جابجایی هوایی و استفاده بیش از ۲۰ میلیون مسافر از ناوگان حمل و نقل عمومی را ثبت كرد. تردد ریلی در این دوره تغییر چندانی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح جابجایی مسافران نوروزی از بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز شد و تا پانزدهم فروردین ماه ادامه یافت.

متولیان بخش حمل ونقل پیش بینی كرده بودند در تعطیلات نوروز ۱۳۹۵، بیش از دو میلیون نفر با قطار، سه میلیون نفر با هواپیما، ۶ میلیون نفر با شناورهای دریایی و ۱۰ میلیون نفر با وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای در كشور جابجا شوند.

آنگونه كه امروز (پنجشنبه) تارنمای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام كرد در ۲۰ روز اجرای طرح نوروزی ۸۱۶ هزار و ۵۰۱ نفر از ۲۳ پایانه مرزی فعال در مرزهای كشور تردد داشتند كه نسبت به دوره مشابه پارسال ۳.۲ درصد افزایش داشت.

به گفته «محمدجوادعطرچیان» مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی، از این شمار مسافر تردد كرده از مرزها، ۲۷۵ هزار و ۵۱۷ نفر مسافر ورودی ایرانی، ۲۶۳ هزار و ۲۹۹ نفر مسافر خروجی ایرانی، ۱۳۳ هزار و ۶۵۳ مسافر ورودی خارجی و ۱۴۴ هزار و ۳۲ نفر مسافر خروجی خارجی بوده اند.

وی افزود: پایانه مرزی مهران با ۱۹۹ هزار و ۱۷۹ نفر و ۱۶.۶ درصد افزایش نسبت به پارسال پرترددترین پایانه مرزی كشور بود و پس از آن پایانه های بازرگان، شلمچه و بیله سوار قرار داشتند.

عطرچیان یادآوری كرد: در نوروز سال ۱۳۹۴ میزان تردد از پایانه های مرزی در مجموع ۷۹۱ هزار و ۱۵۳ نفر مسافر بود كه ۲۵۴ هزار و ۵۰۳ مسافر ورودی ایرانی، ۲۴۷ هزار و ۶۸۰ مسافر خروجی ایرانی، ۱۴۲ هزار و ۵۶ مسافر ورودی خارجی و ۱۴۶ هزار و ۹۱۴ مسافر خروجی خارجی بودند.

از سوی دیگر، سازمان هواپیمایی كشور شانزدهم فروردین ماه اعلام كرد: با آغاز پروازهای نوروزی از بیست و پنجم اسفندماه گذشته تا شانزدهم فروردین ماه، ۲۶ هزار و ۲۱۴ پرواز داخلی و بین المللی از فرودگاه های تهران و سایر شهرستان ها انجام شد و سه میلیون و ۱۷۰هزار و ۹۴۹ نفر جابجا شدند.

در این دوره با ورود ۲۰ فروند هواپیما و افزایش حدود سه هزار صندلی پرواز، جابه جایی و سرویس دهی به مسافران نوروزی ۱۴ درصد رشد داشت.

وزیر راه و شهرسازی نیز بتازگی اعلام كرد در نوروز ۱۳۹۵ بیش از ۲۰ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا شدند.

در همین پیوند، مدیرعامل اتحادیه شركت های تعاونی سواری كرایه بین شهری كشور به ایرنا گفت: از بیست و پنجم اسفندماه گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال، یك میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر با ناوگان سواری كرایه بین شهری جابجا شدند.

چهاردهم فروردین ماه نیز مدیركل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره شمار مسافران جابجا شده و همچنین شمار رام قطار در سیر در دوره اجرای طرح نوروزی گفت: ا از بیست و پنجم اسفندماه گذشته تاكنون یك میلیون و ۵۸۰ هزار مسافر از طریق شبكه ریلی جابجا شدند كه تقریبا با پارسال برابر بود.

وی اعلام كرد: امسال در روزهای نوروزی شمار قطارهای شركت های ریلی ۳ هزار و ۶۰۰ رام بود كه نسبت به پارسال ۸۰ رام قطار افزایش داشت.

بنابراین بر پایه آمارهای رسیده تاكنون درباره اجرای طرح جابجایی مسافران نوروزی به نظر می رسد استفاده از وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی در این دوره رونق داشت.

ایرنا

نظر شما