شناسهٔ خبر: 20488 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش در دیدار با رئیس جمهوری مطرح کرد:

تکمیل تدوین طرح‌های هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۹۵/ اجرای تمامی طرح‌‌های هادی تا پایان برنامه‌ششم توسعه/ اقدامات بنیاد مسکن برای کمک به کم‌درآمدها

حضور دکتر روحانی و دکتر آخوندی در مراسم سالروز تشکیل بنیاد مسکن رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تکمیل تدوین طرح‌های هادی روستای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۹۵ خبر داد و گفت: اجرای طرح‌های هادی در روستاها باعث بالا رفتن استانداردهای زندگی مردم در آن مناطق می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ علیرضا تابش امروز شنبه ۲۱ فروردین در دیدار دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی و مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سالروز تأسیس این نهاد انقلابی گفت: عمده فعالیت‌های ما در بخش روستایی مربوط به عمران و بهسازی خانه‌های روستایی و تهیه طرح‌های هادی روستاهای سراسر کشور است.

وی افزود: طرح‌های هادی بیش از ۹۶ درصد از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است که شامل ۲۰ میلیون نفر جمعیت می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تنوع قومی٬ مذهبی٬ تولیدات٬ جغرافیایی و اقلیمی روستاهای کشور افزود: طرح‌های هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۹۵ تهیه و در مراجع قانونی به تصویب می‌رسد که نقش مهمی در ایجاد یک کالبد قوی و زیرساخت‌ها در روستاها خواهد داشت٬ البته در ۴۰ درصد این روستاها بالغ بر ۱۵ هزار روستا طرح‌های هادی اجرا شده و بقیه کار را هم باید تا پایان برنامه ششم تکمیل کنیم.

تابش تأکید کرد: اجرای طرح‌های هادی در روستاها باعث بالا رفتن استانداردهای زندگی مردم در آن مناطق می‌شود. امروز مردم در روستاها انتظار دارند که محیطی آراسته داشته باشند و کوچه‌ها و معابر روستای‌شان آسفالت شده باشد. گرچه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با کمبود اعتبارات در سال گذشته مواجه شد اما با هماهنگی نهادهای محلی و مشارکت مردم سال نسبتا موفقی را پشت سر گذاشت. خوشبختانه در بودجه سال گذشته دولت تصویب و مجلس هم تأیید کرد و ۴۰ هزار تن قیر یارانه‌ای برای پیشبرد طرح‌های هادی دریافت شد که این مسئله در توفیق بدست آمده بسیار موثر بود چون توانستیم بیش از هزار روستای جدید را زیر پوشش قرار دادیم و برنامه‌های چهار هزار روستا را نیز که در سال‌های گذشته در دست اجرا داشتیم به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن روستایی ادامه داد: از ۵ میلیون واحد روستایی٬ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بهسازی و مقاوم‌سازی شد که تاثبر آن را در سال‌های اخیر مشاهده کردیم.

تابش با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت بانک‌ها به خانه‌های روستایی برای ۲۰۰ هزار واحد روستایی معادل ۳ هزار میلیارد تومان و جذب ۶۰ درصدی این تسهیلات گفت: هم‌اکنون ۱۵ میلیون تومان وام ارزان قیمت به خانه روستایی پرداخت می‌شود البته در کنارش خدمات فنی و مهندسی نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد٬ مردم نیز بیش از دو برابر این رقم را به مبلغ وام اضافه می‌کنند تا خانه‌ای با لحاظ استانداردها برای یک زندگی بهتر بسازند.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم با هماهنگی و همکاری جهادکشاورزی خانه‌های روستایی معیشت محور شوند٬ افزود: در ۵۷ سانحه غیرمترقبه همچون سیل و زلزله که در طول ۲ تا ۳ سال اخیر رخ داد٬ بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی بهسازی و نوسازی شد. همچنین از ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض بانکی نیز برای این منظور استفاده کردیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: در بخش مسکن کم درآمدها هر سال ۴ هزار واحد روستایی از محل حساب ۱۰۰ ساخته می‌شود و در اختیار کم درآمد قرار می‌گیرد. در حال حاضر ۱۴ هزار واحد در دست اجرا داریم٬ ساخت ۲۸ هزار واحد را سال گذشته خیرین مسکن‌ساز شروع کردند و ۱۴ هزار واحد را تمام کردند و در اختیار گذاشتند.

وی افزود: هم اکنون حدود ۵ میلیون خانواده مستأجر هستند که جمعیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر آنها جزء دهک‌های یک تا ۵ هستند. اگر سالیانه نتوانیم برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن شهری کمک کنیم که این افراد خودشان ساخت‌وساز کنند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

تابش یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تمام شهرها شعبه و ۷ هزار پرسنل در سراسر کشور دارد که از منابع خود حقوق این پرسنل را پرداخت می‌کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌هایی این بنیاد با نهادهای دیگر همچون بنیاد مستضعفان٬ بهزیستی٬ کمیته امداد٬ منطقه آزاد و مرکز پشتیبانی حوزه علمیه قم گفت: بنیاد مسکن یک نهاد عمومی غیر دولتی متعلق به نظام و در خدمت دولت است و هر مأموریتی را برای به‌ راه انداختن موتور مسکن و توسعه روستایی و خروج از رکود مسکن به آن محول کنند در مقام اقدام بر می‌آید.

وی افزود: از همه همکاری‌های وزیر راه و شهرسازی٬ معاونان وی و اعضای شورای مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ارگان‌ها و پشتیبانی دولت نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

نظر شما