شناسهٔ خبر: 20504 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

شهر جدید هشتگرد، گردشگاهی برای البرزنشینان/ آماده‌سازی هشتگرد برای سکونت بیش از یک میلیون نفر در سال‌های آتی

هشتگرد با توجه به مطالعات انجام شده جمعیت شهر جدید هشتگرد در سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید که بر اساس سیاست‌های جدید دولت در واگذاری مسکن به متقاضیان، درحال حاضر برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت تا مرز یک میلیون نفر نیز در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گسترش بی‌رویه جمعیت کلانشهرها، ترافیک، افزایش قیمت مسکن و تبعات ناشی از آنها جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با ایجاد شهرهای جدید نزدیک شهرهای مادر، جمعیت را به خروج از کلانشهرها تشویق کند و با تمرکززدایی، گام بلندی را در راستای راهبردهای اساسی توسعه شهری بردارد.

طرح احداث شهرهای جدید با برنامه‌ریزی قبلی اواخر سال ۱۳۶۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و بعد از چند سال کار کارشناسی شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۸ جهت تحقق اهداف دولت در اسکان پایدار و سرریز جمعیت شهرهای مادر به شهرهای جدید تشکیل شد و تاکنون با ثبت ۱۷ شرکت عمران در سطح کشور اقدام به ساخت و توسعه شهرهای جدید کرده است.

شهر جدید هشتگرد برای جذب سرریز جمعیت شهرهای تهران و کرج احداث شده است. به منظور برقراری ارتباط سریع، مطمئن و اقتصادی بین شهر جدید هشتگرد با شهرهای کرج و تهران سیستم ریلی- برقی در امتداد خط ۵ متروی تهران طراحی شده که از ایستگاه موجود گلشهر-کرج شروع و به طول ۲۵ کیلومتر ادامه می‌یابد و در نهایت به ایستگاه شهر جدید هشتگرد می‌رسد.

طبق تخمین جمعیت شهر جدید هشتگرد در سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید. بر اساس سیاست‌های جدید دولت در واگذاری مسکن به متقاضیان برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت تا مرز یک میلیون نفر نیز در دست اقدام است.

این شهر در دامنه جنوبی کوه‌های البرز و حاشیه شمال کویر مرکزی ایران واقع شده و از لحاظ آب و هوایی، بین اقلیم کوهستانی و آب و هوای نیمه خشک و خشک داخلی قرار گرفته است، از نظر طبقه‌بندی کلی آب و هوای این منطقه از نوع مدیترانه‌ای است و از نظر جغرافیایی در غرب استان تهران در ارتفاع ۱۳۱۰ تا ۱۶۱۰  متر از سطح دریا و بین طول‌های جغرافیایی ۵۰ درجه و ۲۵ دقیقه و ۵۰ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض‌های ۳۵ درجه و ۴۵ دقیقه و ۲۶ درجه و ۵ دقیقه قرار دارد.

بناهای مسكونی واقع در شهر جدید هشتگرد مشتمل بر چند تراكم ساختمانی هستند و در چند الگوی مسكونی در فازهای ۱-۲-۳-۴-۵-۷ كه شامل تراكم‌های خیلی كم،كم، ویژه، زیاد و خیلی زیاد پیش‌بینی شده است:

تراكم خیلی كم : فقط شامل خانه‌های مسكونی ویلایی كه حداقل اندازه تفكیكی زمین در این الگو۹۰  مترمربع است و حداقل سطح اشغال ساختمان ۵۰% مساحت زمین خواهد بود. حداكثر تراكم ساختمانی در الگوی مسكونی ویلایی معادل ۱۰۰% مساحت قطعه زمین است.

تراكم كم: شامل آپارتمان‌هایی با تراكم‌های ۱۲۰ و ۱۵۰% است.  اراضی این الگو بخش قابل توجهی از اراضی مسكونی كه در حدود ۳۵% است برای احداث ساختمان‌های ۳ تا ۶ طبقه در قطعه زمین‌هایی با مساحت حداقل ۵۰۰ مترمربع و سطح اشغال ساختمانی ۴۰%  را به خود اختصاص داده است. حداقل اندازه زمین در این الگو ۳۰۰ مترمربع و حداكثر سطح اشغال ساختمانی ۴۰% مساحت قطعه زمین است.

تراكم زیاد و خیلی زیاد: كه شامل برج با تراكم ۱۸۰% و ۲۴۰% است.

مجتمع‌های مسكونی: از اجتماع تعدادی واحد مسكونی در یك یا چند بلوك آپارتمانی كه در یك قطعه زمین قرار گرفته‌اند كه حداكثر سطح اشغال برای مجتمع مسكونی تراكم كم ۴۰و برای مجتمع مسكونی با تراكم متوسط و زیاد ۳۰% سطح قطعه اعلام شده است.

احداث ساختمان‌های مسكونی در این شهر از ابتدای سال تاسیس از لحاظ نوع اجرای نقشه سازه و معماری منطبق بر ضوابط معماری و شهرسازی و آیین نامه‌های مصوب بوده و نماهای اجرا شده در این شهر با توجه به مقتضیات مادی و عرفی هر زمان از لحاظ مصالح دستخوش تغییرات شده است/.

نظر شما