شناسهٔ خبر: 2053 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:

برگزاری نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر با هدف معرفی محصولات گیلان

بندر آستارا مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به برگزاری پانزدهمین نشست رئیسان و اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت ماه ۹۴ در بندر انزلی گفت: انزلی تنها بندر حاشیه خزر است که ترمینال مسافری دارد.

سیدعلی نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری پانزدهمین نشست رئیسان و اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در اردیبهشت ماه سال ۹۴ در بندر انزلی خبر داد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به حضور تعداد زیادی از بازرگانان و تجار کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در ایران، این اجلاس را فرصت مناسبی برای معرفی کالاهای تولیدی استان گیلان به خصوص میوه، صیفی‌جات، برنج و کیوی به بازرگانان این کشورها دانست و گفت: با حضور این تعداد بازرگان در انزلی، می‌توان زمینه افزایش صادرات محصولات ایرانی به جمعیت ۳۰۰ میلیونی حاشیه خزر را فراهم کرد.

مدیر بندر انزلی با تأکید بر لزوم افزایش تعاملات بنادر گیلان با بنادر اکتائوی قزاقستان و آستاراخان روسیه که آنها نیز مانند انزلی، مناطق ویژه اقتصادی محسوب به شمار می‌آیند افزود: بندر انزلی به دلیل قرار گرفتن در کنار تالاب انزلی، زیباترین و مسحورکننده‌ترین بندر حاشیه خزر است که اجلاس پانزدهم اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، فرصت افزایش سرمایه گذاری در زمینه گردشگری را در این منطقه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه انزلی تنها بندر در میان بنادر کشورهای حاشیه خزر است که ترمینال مسافری دارد، تأکید کرد: در اجلاس سال آتی بازرگانان خزر، بر لزوم ساخت ترمینال مسافری در بنادر اصلی این دریا تأکید خواهد شد تا جابه‌جایی مسافری در این دریا احیاء شود.

نعیمی با اشاره به توفان‌های دائمی دریای خزر که امکان هر گونه تردد مسافری را در این دریا از حاشیه‌نشینان خزر گرفته است، اظهار کرد: تنها ۵۰ روز غیر توفانی در خزر داریم که قابلیت تردد مسافری در آن‌ها وجود دارد اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب، در روزهای دیگر که سرعت باد مناسب است تردد مسافری داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تقویت گردشگری خزر در داخل کشور و سپس حرکت به سمت جذب گردشگر خارجی، ادامه داد: تنها راه توسعه گردشگری در خزر، حمایت از بخش خصوصی و ارائه تسهیلات بیشتر به شناورداران مسافری است تا بتوانند با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری شناور در بنادر شمالی، به سوددهی برسند.

به گفته نعیمی، در حال حاضر و با توجه به امکانات فعلی بندر، امکان راه‌اندازی خط انزلی ـ باکو وجود دارد.

گفتنی است چهاردهمین نشست اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر سوم و چهارم اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۳) در بندر  آستاراخان روسیه برگزار شد و  هیئتی از بازرگانان عضو اتاق ایران و مدیران بنادر شمالی کشور نیز در این نشست حاضر شدند./

نظر شما