شناسهٔ خبر: 20532 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس در آینده نزدیک نهایی می‌شود

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با رد اخبار منتشر شده مبنی بر تعویق در نهایی شدن قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس، تاکید کرد که این قرارداد در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، عباس آخوندی گفت: پیش قرارداد خرید این ناوگان از ایرباس در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، در سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس منعقد شد.

همچنین اواسط بهمن ماه گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، از اقدامات انجام شده برای خرید هواپیماهای کوتاه برد خبر داد و اعلام کرد: مذاکرات با شرکت ایتالیایی-فرانسوی ای.تی.آر(ATR) برای خرید هواپیماهای کوتاه برد از مدت ها پیش از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاه های مناطق کمتر برخوردار و مسیرهای پروازی کوتاه آغاز شده بود.

براین اساس تفاهم نامه اولیه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد ATR۷۲-۶۰۰ با این شرکت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود؛ ضمن اینکه قرار است در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز در هر سال هشت فروند از این هواپیما ها به شرکت هواپیمایی هما تحویل شود.

به دنبال این تحولات، شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ نیز بعد از مجوز دولت این کشور، در حال برنامه ریزی برای فروش هواپیما به ایران است؛ براین اساس اعلام شده که هیاتی از این شرکت آمریکایی برای مذاکره با مقام های مسئول در کشورمان، این هفته به تهران سفر می کند.

پس از ۷۰ سال سابقه صنعت هوانوردی در ایران، هم اکنون شرکت های هوایی ایرانی بیش از ۲۵۰ هواپیما در اختیار دارند که به دلیل نبود قطعه بیش از ۱۰۰ فروند آن از مدت ها پیش زمینگیر شده و متوسط عمر ۱۵۰ فروند دیگر به بیش از ۲۲ سال رسیده است.

هرچند در زمان تحریم شرکت های هواپیمایی ایران اقدام به خرید هواپیماهای دسته دوم می کردند اما تحریم سبب شده بود تا همین هواپیماهای با عمر چند ساله نیز با قیمت بالایی خریداری شود.

نظر شما