شناسهٔ خبر: 20576 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نویدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

آغاز ثبت شرکت‌‌ها در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام(ره) از اردیبهشت/ آمادگی کشورهای اروپایی برای ثبت شرکت/ تکمیل ترمینال «سلام» نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار

فرودگاه امام خمینی(ره) عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) از آغاز ثبت شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در منطقه آزاد این شهر فرودگاهی از اوایل اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: استقبال برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بسیار زیاد است و برخی شرکت‌های اروپایی از کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه نیز اعلام آمادگی کردند.

محمود نویدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره میزان استقبال از ثبت شرکت در منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: این مناطق اواخر سال گذشته در فرودگاه امام بهره‌برداری شد و مدیریت این دو منطقه بر عهده شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

وی با بیان اینکه در پایان سال گذشته چند توافقنامه برای فعال کردن منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی با دستگاه‌های مختلف به امضا رسید، گفت: توافق‌نامه‌ای با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی امضا شد تا یک نمایشگاه بین‌المللی در منطقه آزاد امام خمینی بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: موافقت‌نامه‌ای با سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی منعقد شد؛ علاوه بر این چند موافقتنامه دیگر در بخش هوانودری و احداث نهادهای بانکی و بیمه‌ای امضا شده است.

نویدی با بیان اینکه استقبال از حضور و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی بسیار زیاد است گفت: وجود این دو منطقه در کنار پایتخت یک ظرفیت بسیار خوب است که امیدواریم در سال جاری بتوانیم بخشی از ظرفیت‌های شهر فرودگاهی در دو منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را به کار بگیریم.

نویدی درباره آخرین وضعیت آغاز ثبت شرکت‌ها در دو منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: اداره ثبت شرکت‌ها در شهر فرودگاهی مستقر است اما به دلیل تکمیل زیرساخت‌های سخت افزاری هنوز شرکتی را ثبت نکردیم اما امیدواریم از اوایل اردیبهشت ثبت شرکت‌های متقاضی داخلی و خارجی در منطقه آزاد آغاز شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های نرم‌افزاری برای ثبت شرکت‌ها در منطقه آزاد شهر فرودگاهی آماده است ادامه داد: انگلیس فرانسه، آلمان و سایر کشورها برای حضور در شهر فرودگاهی اعلام آمادگی کردند اما هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده، هر چند مذاکرات و کارهای کارشناسی برای ثبت شرکت و آغاز فعالیت شرکت‌های این کشورها در منطقه آزاد شهر فرودگاهی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین درباره آخرین وضعیت ساخت ترمینال «سلام» گفت: خوشبختانه پروژه با شتاب خوبی در حال انجام است اما دغدغه اصلی ما در تکمیل این ترمینال تامین منابع مالی آن است که بخشی از آن از منابع دولتی تامین می‌شود اما منابع دولتی کفایت نمی‌کند و باید از ظرفیت‌های سرمایه گذاران داخلی استفاده کنیم که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم ترمینال سلام طی ۹ ماه آینده به بهر‌ه‌برداری برسد، افزود: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث ترمینال سلام هزینه شده که برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال حاضر اعزام و پذیرش از این فرودگاه بیش از ظرفیت ترمینال موجود است گفت: ترمینال «سلام» به عنوان یک ترمینال بین‌المللی ظرفیت اعزام و پذیرش ۴.۵ میلیون مسافر در سال را دارد ضمن‌اینکه علاوه بر این، اصلاحاتی در جهت افزایش ظرفیت ترمینال موجود در حال انجام است.

نویدی با بیان اینکه سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز اصلاح و توسعه می‌یابد افزود: همچنین ظرفیت محل پارک هواپیماها در فرودگاه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه میزان پروازهای نوروزی از فرودگاه بین المللی امام خمینی نسبت به نوروز سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشت اما با اصلاحات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تردد در ترمینال مسافری این فرودگاه‌ در نوروز امسال روان‌تر بود.

طراحی ترمینال «ایران‌شهر» توسط فرانسوی‌ها در سال جاری

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره زمان آغاز ساخت ترمینال ایران‌شهر با ظرفیت ۲۲ میلیون مسافر در سال گفت: در این خصوص مذاکرات با فرانسوی‌ها درباره جانمایی ترمینال در حال انجام است چراکه شرکت ناکو به عنوان مشاور کارفرمای پروژه شهرفرودگاهی امام خمینی اعلام کرده جانمایی فعلی برای ساخت ترمینال ایران‌شهر مناسب نیست.

نویدی با بیان اینکه طراحی و نقشه‌ ترمینال ایران‌شهر در سال جاری انجام می‌شود، درباره روش سرمایه گذاری در ساخت این ترمینال مسافری گفت: قرار است سرمایه گذاری این پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی و بدون ضمانت توسط دو شرکت فرانسوی ADPI و بوی احداث شود.

شرایط و تسهیلات منطقه آزاد شهر فرودگاهی از اینجا قابل مشاهده است./

نظر شما