شناسهٔ خبر: 20583 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

هدایتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

توجه به مدیریت ایمنی راهها گامی در عمل به اقتصاد مقاومتی/ همایش مدیریت ایمنی راهها فتح بابی در بازنگری تمهیدات و سیاست‌های اجرایی

جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توجه به مدیریت ایمنی راهها را گامی در عمل به اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: همایش مدیریت ایمنی راهها می‌تواند هم از بُعد تحقق شعار سال و هم فتح بابی در بازنگری تمهیدات و سیاست‌های اجرایی و ساختار مدیریتی باشد.

جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت برگزاری همایش مدیریت ایمنی راه‌ها گفت: رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال ۹۵ بر عمل به اقتصاد مقاومتی تأکید کردند که بخشی از راه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه به رشد و تقویت تولید داخلی و افزایش ثروت است بخش دیگر با صرفه‌جویی منابع و جلوگیری از اتلاف منابع محقق می‌شود.

مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی براثر تصادفات و سوانح رانندگی به هدر می‌رود حال آنکه این فقط جنبه اقتصادی خسارت‌هاست و ابعاد انسانی و اجتماعی سنگینی هم دارد که متأسفانه به جامعه تحمیل ‌می‌شود.

وی افزود: سوانح و تصادفات رانندگی مثل موریانه‌هایی ۷ درصد تولید ناخالص ملی در هر سال را از بین می‌بردند بنابراین باید بتوان در مدیریت ایمنی راهها بازبینی کرد تا از اسراف و اتلاف منابع جلوگیری شود. موضوع همایش هفتم اردیبهشت نیز بسیار هم‌سنخ و همخوان با اقتصادی مقاومتی است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: ایمنی راهها از جنبه اقتصادی موضوعی خیلی پیچیده و مبسوط است. این همایش می‌تواند با توجه به نیازی که کشور در این مقطع دارد موثر واقع شود چون تحلیل کارشناسان آن است که در بُعد اقدامات ایمنی به یک هسته سخت رسیدیم.

وی افزود:‌ راهی که در پیش داریم خیلی سخت تر از راهی است که تاکنون پیمودیم. طی سال‌های گذشته با اقداماتی که دستگاه‌های مختلف در پیش گرفتند ۱۰ هزار نفر از آمار تلفات سالانه سوانح رانندگی کاسته شد٬ این کاهش آمار در شرایطی رخ داد که تا قبل از آن اقدام جدی معطوف به ایمنی انجام نمی‌شد ولی الان شرایط فرق می‌کند و پیمودن راه پیش رو سخت و دشوارتر است بنابراین خیلی باید آماده‌تر و توانمندتر از گذشته جلو برویم.

هدایتی تأکید کرد: اگر بخواهیم با همان متدولوژی و ساختار جلو برویم خیلی جواب گو نیست. همایش مدیریت ایمنی راهها می‌تواند هم از بُعد تحقق شعار سال و هم فتح بابی در بازنگری تمهیدات و سیاست‌های اجرایی و ساختار مدیریتی باشد. تا بتوانیم در ۱۰ سال آینده شاهد یک آمار معقول در حوزه ایمنی راهها متناسب با شاخص‌های جهانی باشیم و آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی افزود: برگزاری همایش مدیریت ایمنی راهها در ابتدای سال فرصت خوبی است که کارشناسان و مسولان اجرایی عالی‌رتبه در دستگاه‌های مختلف بیایند و با موضوع آشنا شوند و ایده‌ها و نظراتشان را مطرح کنند و به یک جمع بندی مشخص برسند.

مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: معتقدم ایمنی حمل و نقل در سطح کلان بیشتر از آنکه یک موضوع فنی و تخصصی باشد بیشتر یک موضوع کاملا نرم افزاری مدیریتی است. یعنی باید نظام مدیریت ایمنی توانمند و ظرفیت اجرایی بالایی داشته باشد تا اقدامات اجرایی تخصصی در هر حوزه به نتیجه برسد.

وی افزود: وقتی با موانع مختلف اجرایی٬عملکردهای جزیره‌ای٬ کمبود منابع٬ کمبود دانش و نبود یکسری مجموعه ظرفیت‌های اجرایی درون دولت و بخش خصوصی مواجه شویم به این نتیجه می‌رسیم که مدیریت ایمنی خودش مهمترین پارامتر است چون اولویت‌بندی رسیدگی به مشکلات٬ محدودیت‌های بودجه‌ای و تخصیص منابع متناسب با مشکلات اجرایی همه مباحث مدیریتی محسوب می‌شود.

هدایتی گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ۹۰ درصد تلفات سوانح رانندگی دنیا در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته اتفاق می‌افتد و توصیه می‌کند که این کشورها کردند اول باید ساختار مدیریت ایمنی خود را درست کنند و ظرفیت و توانمندی این حوزه را افزایش دهند./

نظر شما