شناسهٔ خبر: 20635 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازی گلستان:

شهرداری‌ها و راه و شهرسازی باید در مدیریت شهری با هم همصدا باشند

جلسه مدیركل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینكه باب همكاری راه و شهرسازی با شهرداری‌ها باز است، گفت: این دو دستگاه باید در مدیریت شهری و بخصوص در توسعه شهر و جلوگیری از روند ساخت و سازهای غیرقانونی با یكدیگر همصدا شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در نشست صمیمی با شهردار منطقه یك گرگان، افزود: این دو دستگاه در برابر موضوعات مربوط به توسعه متوازن شهر باید هماهنگ عمل كنند.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان به موضوعات مبتلا به شهر گرگان اشاره كرد و گفت: از جمله موضوعات شهری گرگان؛ بهسازی، نوسازی و احیای بافت تاریخی شهر بعنوان یكی از آثار ارزشمند تاریخی و معماری كشور است.

وی ادامه داد: درحال حاضر دستگاه‌های متولی امر، فراخور سیاست‌های سازمانی خود اقداماتی را برای احیای این بافت در دست اقدام دارند اما این اقدامات به دلیل محدود بودن منابع نتوانسته عینیت و قالب یكسان، نمود فكری و اصلاح و بهسازی معناداری را در بافت القا كند.

مبارك قدم گفت: طبق هماهنگی بعمل آمده با معاونت محترم عمرانی استانداری، تفاهم‌نامه مشتركی فیما بین دستگاه‌های ذیمدخل به منظور همگرایی و تجمیع امكانات و جلوگیری از مداخلات غیرفنی و تخصصی در بافت قدیمی شهر كه خود تخریب بیشتر را بدنبال می‌آورد، تنظیم شده تا در اقدامی عاجلانه آن قسمت از بافت تاریخی شهر را كه تخریب گسترده‌ای ندارد و بیانگر ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، معماری و شهرسازی بافت قدیم است، از دست ساخت و سازهای غیرمجاز و فرسودگی كامل نجات یابد.

وی، توضیحات فنی و محورهای تفاهم‌نامه را موكول به جلسات مشترك دیگر كرد و گفت: از جمله اقدامات دیگر اداره كل راه و شهرسازی برای احیای بافت‌های تاریخی، برگزاری مراسم گرامیداشت بافت‌های تاریخی همزمان با ۲۹ فروردین روز جهانی ایكوموس (سالروز جهانی گرامیداشت بافت‌های تاریخی) است.

مبارك قدم افزود: با انعكاس این موضوع از طریق برگزاری نمایشگاه عكس، چاپ بنر و پوسترهای اطلاع رسانی، پیاده‌روی در بافت تاریخی و تبادل تفاهم‌نامه فیما بین دستگاه‌های ذیمدخل بعنوان سند ماندگار شهر، تمام تلاش برای احیای زندگی در بافت‌های تاریخی شهر و مشاركت مردم در این امر، صورت خواهد گرفت.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان از دغدغه‌های دیگر خود را، تهیه طرح تفصیلی شهرهای استان بیان كرد و گفت: ایجاد فاصله زمانی بین تهیه و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی به دلیل تغییرات وضع موجود، منشاء برخی از مشكلات می‌شود و خواستار كاهش زمان تحقق‌پذیری طرح‌ها و بررسی و تصویب هر چه سریع‌تر طرح تفصیلی گرگان شد.

مبارك قدم در بخش دیگری از سخنانش، كمیسیون ماده پنج را وجه اجتناب‌ناپذیر در رسیدگی به موضوعات شهری و شهرسازی بیان كرد و گفت: از آنجایی كه شهر پدیده پویایی است و اتفاقات به مرور زمان در آن بوقوع می‌پیوندد و نمی‌توان آنها را محدود كرد، فقط به این قائلم كه اگر این تغییرات، اساس و ساختار شهر را تغییر دهد و به یك رویه در شهر تبدیل شود، ناهنجاری و آشفتگی در شهر بوجود می‌آورد كه هیچ كسی جلودار آن نیست.

وی با بیان اینكه باید با حساسیت با موضوعات شهری و شهرسازی برخورد شود، گفت: برای جلوگیری از بروز چالش در شهرها با تعریف طرح‌های تفصیلی موضعی و موضوعی می‌توان چاره‌اندیشی و علاج بخشی زودهنگام داشت.

شهردار منطقه یك گرگان نیز در این نشست از حسن توجه و همدلی راه و شهرسازی با موضوعات مبتلا به شهرداری گرگان، ابراز خرسندی كرد و گفت: ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است كه استان گلستان در مدیریت شهری و بویژه در تغییرات طرح‌های توسعه شهری موفق‌تر از استان‌های دیگر عمل كرده است.

مجید طاهری آمادگی شهرداری را برای هرگونه همكاری با راه و شهرسازی در زمینه تهیه طرح‌های تفصیلی موضعی و موضوعی و پیگیری طرح تفصیلی و سیاست‌های خاص این اداره كل اعلام كرد و گفت: برای نوسازی و احیای بافت‌های تاریخی شهر نیز، به تاكید شهردار مركز استان در جهت انعقاد تفاهم‌نامه و همكاری مشترك با راه و شهرسازی آمادگی كامل وجود دارد.

وی همچنین با بررسی مصوبات كمیسیون ماده پنج طی پنج سال اخیر بر همراهی شهرداری گرگان در حفظ و صیانت از طرح جامع تاكید كرد.

از دیگر موارد بیان شده از سوی شهرداری ناحیه یك گرگان، درخواست تسریع در روند تصویب طرح تفصیلی گرگان و طرح روستای زیارت به منظور جلوگیری از مشكلات ناشی از تصویب دیرهنگام آنها بود.

در این نشست، مدیریت شهرسازی و معماری و سرپرست اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی گلستان نیز، حضور داشتند.

نظر شما