شناسهٔ خبر: 20639 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در دوازده ماه سال گذشته انجام شد

تخلیه و بارگیری بیش از ۴۲ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی(ره)/ رشد ۱۲ درصدی کالای نفتی/ رشد ۱۵ درصدی مسافر

بندر امام خمینی (ره) در دوازده ماه سال گذشته تخلیه و بارگیری انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به بیش از ۴۲ میلیون تن رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی استان خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به تخلیه و بارگیری ۴۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۰۷ تن کالا در این مجتمع بزرگ بندری گفت: بالغ بر ۲۴ میلیون تن از این میزان را کالای غیرنفتی و معادل ۱۷ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۰۲ تن را کالای نفتی تشکیل می‌دهد.

رشد سالانه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی

عبداللهی میزان رشد سالانه تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را ۱۲ درصد عنوان کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به رونق تخلیه و بارگیری کالای نفتی در این مجتمع بزرگ بندری، تعداد کشتی‌های حامل کالاهای نفتی طی این مدت را ۶۷۰ فروند برشمرد و افزود: بیش از ۱۷ میلیون  و ۶۴۷ هزار و ۷۰۲ تن کالای نفتی در این مدت تخلیه و بارگیری شده که نشان از رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال پیش دارد.

وی همچنین با اشاره به رونق فعالیت‌های ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و کسب متوالی جایگاه برتر به عنوان مرز خروجی ترانزیت فرآورده‌های نفتی کشور، حجم مبادلات این نوع کالا را  طی بازه سال گذشته، معادل ۳ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۲۶۲ تن برشمرد.

 رشد سالانه جابجایی مسافر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، میزان جابجایی مسافر در پایانه مسافری اداره کل بندر و دریانوردی بندر خرمشهر را ۵۴ هزار و ۷۸۵ نفر برشمرده و از رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد.

وی همچنین با اشاره به مزیت‌های حمل و نقل کانتینری به عنوان شیوه متداول حمل و نقل دریایی، افزود: در بنادر استان خوزستان، میزان  ۱۷۵ هزار و ۶۳۷ TEU(واحد شمارش کانتینر) در بازه زمانی دوازده ماهه سال گذشته تخلیه و بارگیری شد.

 موفقیت تلاش‌های مشترک در افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر خوزستان  

عبداللهی در ادامه، نقش حمل و نقل ریلی را در بنادر بسیار مهم ارزیابی کرده و با اشاره به تلاش های مشترک اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و راه آهن جنوب طی سال گذشته، از افزایش ۱۷ درصدی حجم این نوع حمل و نقل به بیش از ۲ میلیون تن در مدت مذکور خبر داده و افزود: این میزان کالا توسط ۴۶ هزار و ۸۹۳ دستگاه واگن به اقصی نقاط کشور منتقل شد.

 بندر امام خمینی(ره)؛ بندر کانونی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، کالاهای اساسی از جمله غلات، برنج، شکر و نهاده‌های کشاورزی و دامی را از عمده کالاهایی برشمرد که طی این مدت در مجتمع بندری امام خمینی(ره) تخلیه شده است و افزود: مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، موادمعدنی، سنگ آهن و کودشیمیایی نیز از دیگر کالاهای عمده‌ای بودند که طی این مدت بارگیری شده‌اند.

نظر شما