شناسهٔ خبر: 20651 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اکبر ترکان در دومین همایش ملی شهرسازی مطرح کرد؛

حقوق شهروندی با تغییر شهرداران تغییر نمی‌کند/ مدیریت شهری و معضلی به نام بازار خرید و فروش قوانین/ خرید و فروش فضاهای عمومی حق‌الناس است/ تدوین پیش‌نویس قوانین برای حوزه‌های شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری

اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه حق شهروندی توسط مدیریت شهری خرید و فروش می‌شود گفت: بازار برای قوانین و مقررات اشتباه است. اگر قرار باشد به اخلاق مسلمانی عمل کنیم و حقوق مسلمانان را به رسمیت بشناسیم ایجاد بازار خرید و فروش برای قوانین و مقررات اشتباه و نادرست است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اکبر ترکان رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور، امروز ۲۴ فروردین‌ماه در دومین همایش ملی شهرسازی با طرح این پرسش که پیام شهر ما و محله ما چیست؟ گفت: پیام شهر ما و محله ما پرسش بنیادینی است که در ادامه این پرسش را در بر خواهد داشت که آیا حقوقی در آن برای مردم نهفته است؟ و آیا شهروندان نسبت به شهر و محله خود حقوقی دارند یا خیر؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با مقایسه پیام شهر ما و محله در ایران و سایر کشورها افزود: ما در فرهنگ خود برای همسایه ارزش زیادی قائل هستیم و آنچه آموزه‌های دینی، همه را به آن سفارش کردند حق همسایگی است و این حق آنقدر سفارش شده است که این گمان را بر می‌انگیزد که شاید همسایه از همسایه ارث می‌برد.

مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: حق همسایگی یک رابطه حقوقی سنگینی دارد که این رابطه حقوقی با انتخاب یک شهردار تغییر نخواهد کرد.

ترکان در ادامه سوالات خود گفت: آیا حقوق شهروندی و حقوق مالکیت افراد بر شهر و محله خود، با انتخاب یک شهردار تغییر می‌کند؟ یا اینکه شهردار مدیریت شهر را برعهده دارد و حقوق مالکیت شهروندان به قوت خود باقی است؟ حقوق مالکیت شهروندان بر شهر و محله کجاست؟ آیا ما در قوانین خود مرزبندی کرده‌ایم تا کسی به حقوق مالکیت شهروندان در محله و شهر تعرض نکند؟

وی با بیان اینکه در برخی جوامع تمرین حقوق شهروندی بیشتر از ایران است و تبدیل به رویه‌های قانونی شده است گفت: در برخی جوامع صنعتی اگر شما بخواهید در ایوان آپارتمان خود گلخانه‌ای درست کنید در مراجعه به شهرداری اجازه ساخت گلخانه در نامه‌ای از سوی شهردار برای همسایگان پرسش خواهد شد و پاسخ دریافت شده این اجازه را به شما می‌دهد که آن گلخانه را بسازید یا نسازید. بدین‌معنا حقوق شهروندی در اکثر جوامع به رسمیت شناخته شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: این در حالی است که حقوق شهروندی برای ما که در مورد همسایه تا این اندازه تاکید داریم نادیده گرفته می‌شود و حق ما در مورد همسایه و حق همسایه در مورد ما گاهی اوقات توسط شخص ثالث پایمال می‌شود.

ترکان با بیان این‌که خرید و فروش فضاهای عمومی حق‌الناس است، افزود: حق شهروندان در محله و شهر خود بحث مهمی است که باید در الزامات شهرداری مورد توجه قرار بگیرد. سال گذشته از گروه تخصصی شهرداری سازمان نظام مهندسی درخواست کردم با توجه به ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان برای شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری رویه مدونی تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا در نهایت به صورت مصوبه درآید.

وی با طرح این پرسش که آیا دادگاه‌های ایران حق همسایه را از همسایه می‌ستانند یا خیر؟ گفت: اگر می‌گوییم شهر من یا محله من باید مبنای حقوقی داشته باشد و از تعارف‌های معمول خارج شود، در عین حال هیچ فرد حقیقی و حقوقی نتواند آن را نادیده بگیرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور گفت: در مورد یکسری از اتفاقات و فعالیت‌های اجتماعی، قوانین بازار جاری است. به عنوان نمونه برای کالا بازار وجود دارد و بازار برای عرضه و تقاضا قیمت را کشف می‌کند. این وضعیت را برای خدمات نیز داریم. بدین‌معنا اگر ساز و کار بازار خوب عمل کند و دچار انحصار نباشد و همچنین منابع عرضه و تقاضا متعدد باشد و دستکاری نشده باشند، ساز و کار بازار نقطه تعادلی را برای قیمت معرفی می‌کند.

ترکان با اظهار تاسف از وضعیت موجود در نظام مدیریت شهری با طرح چند پرسش افزود: در بازار کالا، کالا معامله می‌شود. آیا بازاری به نام قوانین داریم که در آن قوانین معامله شوند؟ مثلا بگوییم بند ۲ قانون چند؟ و بر اساس آن فردی پول بدهد و قانون عمومی را بخرد؟

وی در پایان گفت: تعریف بازار برای قوانین و مقررات اشتباه است. اگر قرار باشد به اخلاق مسلمانی عمل کنیم و حقوق مسلمانان را به رسمیت بشناسیم ایجاد بازار خرید و فروش برای قوانین و مقررات اشتباه و نادرست است.

گفتنی است در دومین همایش ملی شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی اصل مدیرکل سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان، حبیب الله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و بسیاری از اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور و استان تهران و شهرسازان حضور داشتند. /

نظر شما