شناسهٔ خبر: 20672 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بانک مسکن تشریح کرد:

نحوه تاثیرگذاری تسهیلات جدید بر عرضه و تقاضای ملک

محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن ضمن تشریح نحوه تاثیرگذاری تسهیلات جدید ساخت و خرید مسکن بر متغیرهای بازار ملک در سال جاری، اعلام کرد: مطابق پیش‌بینی‌های اقتصادی و انتظارات کارشناسی، در سال ۹۵ مختصات بازار مسکن تحت تاثیر دو مولفه جدید تغییر می‌کند و شرایط بازار به سمت رونق و خروج کامل از رکود ساختمانی و معاملاتی حرکت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، محمدهاشم بت شکن با بیان اینکه بازار مسکن با لحاظ «تحولات چشمگیر در نظام تامین مالی این بخش در اواخر سال گذشته»، هم اکنون وارد دوره پوست اندازی شده است، افزود: تصمیمات کارگشا و منطبق با خواسته‌های بانک مسکن در نشست اسفندماه سال ۹۴ شورای پول و اعتبار، باعث شد سقف تسهیلات خرید مسکن که طی سال‌های قبل به تناسب نرخ تورم افزایش پیدا نکرده بود، ارتقاء پیدا کند و در سال جدید بعد از یک دوره تقریباً طولانی، متقاضیان خرید مسکن به توان مالی نسبتاً کافی و قدرت خرید نسبتاً قابل توجه دست پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نتیجه همکاری مشترک بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و شورای پول و اعتبار با برنامه های بانک مسکن در سال گذشته، منجر به پا گرفتن معاملات از ناحیه متقاضیان خانه اولی و مردم به عنوان مصرف کننده بازار ملک در سال ۹۵ خواهد شد.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه، اعلام کرد: امسال با توجه به اینکه مبالغ تسهیلات ساخت و خرید مسکن به ارقام قابل قبولی رسیده و در عمده شهرهای کشور سقف تسهیلات، براحتی تا ۵۰ درصد هزینه ساخت و قیمت مسکن را پوشش می دهد، می توان به حرکت رونق بخش در بازار ملک امیدوار بود. البته رونق مسکن در سال جدید با توجه به مکانیزم پرداخت تسهیلات خرید -که وام-های دارای سقف حداکثری صرفاً در اختیار زوج های خانه اولی قرار می گیرد- به گونه ای خواهد بود که قیمت مسکن از این ناحیه تحریک نخواهد شد.
بت شکن با تاکید بر اینکه تسهیلات جدید مسکن از ساخت و عرضه آپارتمان هایی با متراژ متوسط و مساحت کوچک پشتیبانی می کند، افزود: از اواخر خرداد امسال که دوره یکساله سپرده گذاری در
صندوق پس انداز مسکن یکم، برای سری اول ثبت نام کننده ها به اتمام می رسد، پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن در تهران و همچنین ۶۰ میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومانی به ترتیب در «مراکز استان و شهرهای بزرگ» و «شهرهای کوچک» شروع می شود و این فرآیند باعث رونق خرید مسکن از سمت زوج های خانه اولی می شود.

مدیر عامل بانک مسکن به تدابیر در نظر گرفته شده در کلیه شعب بانک از ابتدای سال جاری برای پرداخت تسهیلات جدید اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در بانک مسکن، در پایان سال گذشته کلیه اهداف عملیاتی سال ۱۳۹۵ بانک مسکن را پیش از شروع سال جدید به شعب سراسر کشور ابلاغ کردیم و در همان هفته آخر سال از طریق تماس تلفنی با ۳۰ شعبه که بصورت تصادفی و غیرمنتظره انتخاب شدند، از وصول اهداف به شعب اطمینان حاصل کردیم. یکی از اهداف تعیین شده برای مدیران شعب بانک مسکن در سال جاری، جذب سپرده از مشتریان در صندوق پس انداز مسکن است که برای هر شهر و هر منطقه شهری به تناسب اوضاع اقتصادی آن شهر، تکلیف مشخصی برای این موضوع تعیین شده است.

مدیر عامل بانک مسکن در پایان از تکمیل سبد تسهیلات مسکن بواسطه وام ساخت و خرید صندوق یکم و وام اوراق مختص زوج‌ها خبر داد و گفت: در سال جاری چنانچه تقاضا از سمت پروژه های خاص همچون نوسازی بافت فرسوده در ابعاد بزرگ منطقه شهری یا احداث شهرک های جدید مسکونی در دستور کار دولت و سرمایه گذاران قرار بگیرد، بانک مسکن آمادگی دارد بصورت موردی برای این قبیل پروژه ها مدل های خاص تامین مالی طراحی کند./

نظر شما