شناسهٔ خبر: 20753 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گسترش مناسبات ايتاليا و ايران

ایتالیا حشمت الله فلاحت‌پيشه*: سفر نخست وزيرايتاليا به عنوان يكي ازمقامات عالي اتحاديه اروپا به ايران و عالي ترين مقام يكي ازكشورهاي صنعتي، مهم ارزيابي مي‌شود.

ايتاليا ازمعدود كشورهايي است كه در اوج تحريم‌ها تلاش كرد كه رابطه خود را با ايران قطع نكند و در هنگام خروج همزمان سفراي اتحاديه اروپا از ايران ايتاليايي‌ها بودند كه تلاش داشتند آخرين رگه‌هاي ارتباطي خود را با ايران حفظ كنند. به لحاظ اقتصادي نيز ايتاليا با ايران روابط خوبي تا قبل از لغو تحريم‌ها داشته است اما درطول دوراني كه آمريكايي‌ها از سال 1995 به اين سو تحريم‌هاي خود را عليه ايران گسترش دادند و اتحاديه اروپا را هم ناچاربه همكاري با خود كردند و اغلب كشورهاي اروپايي مناسبات خود را با ايران كاهش دادند در نتيحه كل كشورهاي اروپايي مراودات خود را از حدود بيست و پنج ميليارد دلار به حدود دو ميليارد دلار يعني به كمتر از يك دهم رساندند.

ولي بعد از توافق وين و اجرايي شدن برجام به نوعي نگاه كشورهاي غربي به واقعيت‌هاي كشورهاي خاورميانه واقعي شد و اروپايي‌ها از جمله كشورهايي هستند كه تهديدات منطقه خاورميانه و خطر آن را درك كرده است و به اين درك رسيده است كه عامل ناامني منطقه ايران نيست بلكه بحران تروريسم و نقض حقوق بشر و مهاجرت از كشور‌هاي عربي است كه باعث شده تروريست‌ها به اروپا منتقل شود، لذا كشورهايي مانند ايتاليا بر اين عقيده هستند كه با ايران در حوزه‌هاي گوناگون از جمله انرژي مي‌توانند آنها را از حالت ركود خارج سازد لذا ايران را به عنوان يك كشور باثبات انتخاب كند.

ايتاليا از جمله كشورهايي است كه در ابتدا راه تحريم‌هاي بين‌المللي اقتصادي عليه ايران را لغو كرد و يادداشت تفاهماتي كه بين ايران و ايتاليا اخيرا امضا شده است در طول سيزده سال اخير بين ايران و كشورهاي اروپايي بي‌سابقه بوده است و در شرايطي كه آمريكايي‌ها پول‌هاي ايران آزاد كرده‌اند ولي مكانيزم سرمايه داري جهاني را طوري قرار داده‌اند كه اين پول‌ها به صورت روان وارد اقتصاد ايران نشوند ما شاهد هستيم در اين شرايط ايتاليا سهم مهمي را در رابطه اقتصادي با ايران ايفا مي‌كند.

رابطه با ايتاليا در دوجنبه مي‌تواند براي ايران مهم تلقي شود؛ اولا به عنوان شروع‌كننده رابطه با ايران استارت روابط اروپايي‌ها با ايران را به صدا در آورده است و بعد از آنها آلماني‌ها به عنوان كساني كه درمناسبات تجاري با ايران با ايتاليايي‌ها رقابت داشته‌اند را مجاب به برقراري ارتباط با ايران خواهند كرد. البته درنهايت ايران و اتحاديه اروپا بايد اين مناسبات را عملياتي كنند.

*كارشناس مسائل بين‌الملل

منبع: روزنامه آرمان

برچسب‌ها:

نظر شما