شناسهٔ خبر: 20774 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

راه‌اندازی «موزه تاریخ و معماری شهر» در سراسر کشور/ سومین خانه گفتمان شهری در رشت تشکیل می‌شود/ طرح‌های بازآفرینی رشت عملیاتی شده‌اند

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شهرداری‌ها معمولا درگیر مسائل روزمره هستند و به ندرت فرصتی را به اجرای پروژه‌های بازآفرینی اختصاص می‌دهند، از راه‌اندازی خانه گفتمان شهر در رشت خبر داد و گفت: باید نسبت به راه‌اندازی مراکزی در شهرهایمان اقدام کنیم که در آنها تحولات و طرح‌های توسعه آتی شهر برای مردم قابل مشاهده باشد.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت اجرای پروژه‌های بازآفرینی در شهرهای مختلف ایران اظهار کرد: برای ما خیلی قابل احترام است که شهرداری یک شهر اقدام‌هایی را انجام دهد که منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود. شهرداری‌ها عمدتا درگیر مسائل روزمره هستند و به ندرت فرصتی را به اجرای پروژه‌های بازآفرینی اختصاص می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام شهرداری رشت در زمینه تجهیز و توسعه قلمروی عمومی گفت: اقدام‌های قابل توجهی در شهر رشت انجام شده از جمله این که شهرداری رشت محورهای پیاده‌ای را در مرکز شهر و میدان شهرداری رشت تعریف کرد. ساماندهی رودخانه زرجوب نیز اقدام ارزشمند دیگری است که با مشارکت سایر دستگاه‌ها در حال انجام است. تمرکز بر تالاب عینک به عنوان مرکز گردشگری و کانون فعالان محیط زیست، ساماندهی مبادی ورودی شهر و ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی و اختصاص خط ویژه ویژه اتوبوس‌های پرسرعت از دیگر اقدام‌هایی است که شهرداری رشت انجام داده که تمامی آن‌ها راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی است.

وی افزود: این‌ها مواردی هستند که امروز در طرح‌های بازآفرینی شهری به طور مکرر از آن‌ها نام می‌بریم و در شهر رشت به پروژه‌های عملیاتی تبدیل شده‌اند و با مشارکت دستگاه‌های مختلف به خوبی پیش می‌روند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری بر اهمیت زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: نکته قابل توجه دیگر درباره پروژه‌های رشت این است که این پروژه‌ها در زمان‌بندی مشخص به اتمام ‌رسیده و محقق شده‌‎اند و به همین دلیل شاهد رضایت نسبی مردم در این شهر هستیم. در پروژه پیاده‌راه میدان شهرداری رشت محورهای مختلفی مانند محور اقتصادی و فرهنگی در نظر گرفته و متناسب با نوع محور، رویدادی برای آن تعریف شده است. برای مثال در محور اقتصادی افرادی با لباس محلی به فروش انواع محصولات محلی مشغول هستند و در بخش محور فرهنگی رویدادهای فرهنگی و تاریخی استان گیلان قابل مشاهده است.

ایزدی که همراه وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه پیاده‌راه رشت حضور یافته بود افزود: دکتر آخوندی از نحوه اجرای این پروژه رضایت داشت و بر اجرای موفق آن تاکید کرد. ضمن این‌که بعد از افتتاح آن در جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت کرد که در آن سومین مجمع شهری بعد از تهران و تبریز که منجر به تشکیل خانه گفتمان می‌شود راه‌اندازی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری راه‌اندازی نخستین خانه گفتمان کشور در خانه وارطان تهران اظهار کرد: انجمن دومین خانه گفتمان نیز در تبریز تشکیل شده که در آن‌ها دغدغه‌های شهروندان و راهکارهای ارتقای کیفیت شهر بررسی خواهد شد. سومین خانه گفتمان شهر نیز قرار است در رشت راه‌اندازی شود. در مراسم افتتاح پروژه پیاده‌راه رشت، شهردار این شهر از صاحبان اندیشه و افراد با نفوذ در حوزه‌های هنری، اقتصادی و علمی دعوت کرده بود تا هم‌اندیشی همه جانبه‌ای برای ارتقای کیفیت شهر رشت برگزار شود. در واقع در این جلسه نمایندگانی از دوستداران رشت دور هم جمع شدند و ایده‌هایی برای ارتقای کیفیت زندگی در رشت مطرح شد که قرار است این روند ادامه یابد.

ایزدی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی همواره تاکید زیادی بر افتتاح چنین تالارهای گفتمانی در شهرهای مختلف داشته‌اند. برای راه‌اندازی نظام حکمروایی شهری تلاش داریم چنین موسساتی ایجاد شود تا امکان تبادل نظر بین سیاستگذاران شهری و شهروندان فراهم آید. این گونه بود که نخستین جلسه در ساختمان تاریخی و ارزشمند شهرداری شهر رشت تشکیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشریح ایده‌ای که می‌تواند به ارتقای مشارکت مردم در طرح‌های بازآفرینی کمک کند گفت: در برخی کشورها  فضاهایی وجود دارد که مدیریت شهری در آن‌ها به ارائه اطلاعات به شهروندان می‌پردازد. برای مثال در سنگاپور تالاری وجود دارد که در آن ماکت شهر قابل مشاهده است. ضمن این که آلبوم‌ها و نقشه‌های مختلفی در آنجا وجود دارد که فرایند شکل‌گیری شهر و تغییر و تحولات آن در دوره‌های مختلف شرح داده می‌شود.

ایزدی ادامه داد: مهمترین موضوعی که در این تالارها قابل مشاهده است تحولات و طرح‌های توسعه آتی شهر است. با این روند مردم به راحتی از آخرین برنامه‌های توسعه شهر اطلاع می‌یایند. دکتر آخوندی با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی نام این پروژه را «موزه تاریخ و معماری شهر» نهادند. بر این اساس قرار شده در شهرهای مختلف خانه‌هایی را مرمت و با کمک شهرداری و میراث فرهنگی آن‌ها را به مکانی برای معرفی تاریخچه و اسناد توسعه شهر تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که قرار است ساختمان شهرداری رشت علاوه بر اینکه به مکانی برای گفتمان شهر تبدیل شود، موزه تاریخ و معماری شهر رشت نیز باشد، افزود: اگر در هر شهری چنین اقدامی در اولویت قرار بگیرد فرایند بازآفرینی شهری تسهیل و تسریع می‌شود. بارها به مسئولان شهری نیز تاکید کرده‌ایم که خانه گفتمان شهری الزاما نباید در خانه‌هایی تشکیل شود که ارزش تاریخی بسیار زیاد دارند و ثبت ملی شده‌اند، اتفاقا ما از معرفی خانه‌های ارزشمندی که در معرض تخریب هستند برای راه‌اندازی خانه گفتمان شهری استقبال می‌کنیم زیرا معتقدیم خانه‌های در حال تخریب باید در اولویت باشند، مانند کاری که در اصفهان انجام شد و توانستیم کارخانه ریسباف اصفهان را خریداری و از تخریب آن جلوگیری کنیم؛ اتفاق ناگواری که متاسفانه برای سایر کارخانه‌های اصفهان روی داد اما با اندکی تدبیر و دوراندیشی می‌توان در شهرهای مختلف از آن جلوگیری کرد.

نظر شما