شناسهٔ خبر: 20775 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ضیایی‌مهر در همایش قطارهای پنج ستاره فدک:

ثمره پروژه‌های ریلی مشهد در نوروز امسال ملموس شد/ کاهش ۹۶ درصدی تأخیر از مبدأ ناحیه خراسان/ سیاست وزارت راه‌؛ افزایش کمی قطارهای حومه‌ای و ارتقای کیفی قطارهای بین‌شهری/ حداقل سرعت از خردادماه در مسیر تهران-مشهد ۱۳۰ کیلومتر خواهد شد/ ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کشور از محور خراسان می‌گذرد

محمد هادی ضیائی مهر مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان (مشهد) از کاهش ۹۶ درصدی تأخیر از مبدأ ناحیه خراسان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه تابستانی شرکت راه‌آهن، تمام قطارهای در حال سیر در میسر تهران-مشهد حداقل باید سرعت ۱۳۰ کیلومتر داشته باشند و قطعا می‌توان از خردادماه پیش رو از قابلیت سیر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر بهره برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان عصر روز گذشته پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در مراسم همایش قطارهای پنج ستاره فدک که با حضور مقامات دولتی، دفاتر مسافرتی، کانترهای فروش، هتلداران و فعالان حوزه ریلی برگزار شد براین تکیه کرد که نام‌گذاری سال ۹۵ با نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل وظایف ما را در حوزه ریلی که یکی از پارامترهای اقتصاد مقاومتی است، سنگین می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷ تا ۸ مورد از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به راه‌آهن بر می‌گردد افزود: توسعه راه‌آهن قطعا در راستای تحقق شعار سال که مد نظر رهبری است، خواهد بود و طبق سخنان رهبری باید طوری در این حوزه برنامه‌ریزی کرد که در پایان سال بتوان این عملکرد را اندازه گیری کرد.

ضیایی‌مهر با یادآوری اینکه راه‌آهن ناحیه خراسان دارای ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی است که ۱۴ درصد سهم خطوط راه‌آهن کل کشور را دربرمی‌گیرد، افزود: با وجود اینکه این مقدار از  امکانات زیرساختی در ناحیه خراسان موجود است، ولی در بخش بار حدود ۸۵ درصدی ترانزیت ریلی کشور که به عنوان یکی از برندهای راه‌آهن به شمار می‌آید، توسط راه‌آهن خراسان و از محور سرخس به آسیای میانه و بالعکس انجام می‌شود و فقط ۱۵ درصد ترانزیت ریلی از محورهای دیگر ریلی صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان(مشهد) ادامه داد: در بخش مسافری همواره مقصد ۵۰ درصد قطارهای شبکه ریلی به  ایستگاه راه‌آهن مشهد بوده است و آنچه که موجب توفیق ما در این حوزه می‌شود اول لطف خدا و دوم تلاش شبانه روزی در بخش دولتی و خصوصی است که به ما قابلیت برنامه‌ریزی برای ساماندهی این حجم از تردد را در یک ایستگاه فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: آمار سالانه جابه‌جایی مسافر در سال ۸۶  در ایستگاه راه‌آهن مشهد هفت میلیون و۳۰۰ هزار مسافر بود در حالیکه سال ۹۴ این عدد به ۱۴ میلیون رسید و این یعنی ظرف مدت ۸ سال میزان جابه‌جایی‌ها در راه‌آهن مشهد تقریبا به دو برابر رسید.

ضیایی مهر به پروژه‌های بسیار خوب اجرا شده در راه‌آهن مشهد اشاره و اظهار کرد: این پروژه‌ها از قبیل احداث خط دوم مسیر تهران-مشهد، امکان ارتقای سرعت در این مسیر تا ۱۶۰ کیلومتر، سیستم بلاک میانی، سیستم کنترل هوشمند قطار(ATC) و افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد، امکان‌سازی  مناسبی را در پر ترددترین مسیر کشور ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: تمامی این پروژه‌ها علاوه بر آغاز پروژه برقی‌سازی محور تهران-مشهد در سال ۹۴ با حضور ریاست جمهور بهره‌برداری یا آغاز شد و تأثیرات این پروژه‌ها به خوبی در ایام نوروز ۹۵ احساس شد.

این مقام مسئول شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به روانی حرکت و ترافیک روان  قطارها در ایام پیک نوروزی در ایستگاه راه‌آهن مشهد اشاره و اظهار کرد: ارتقای خطوط ایستگاهی از ۷ خط به ۱۳ خط و سایر پروژه‌های نام برده مجموعا موجب شد تا امسال شاهد کاهش ۹۶ درصدی تأخیرات از مبدأ راه‌آهن مشهد باشیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته میزان تأخیر از مبدأ قطارهای ناحیه خراسان ۶ دقیقه بود که این عدد امسال به ۲۲ ثانیه رسید که نه تنها رکوردی بی‌سابقه برای راه‌آهن مشهد از خود به جا گذاشتیم بلکه در میزان کاهش تأخیر از مبدا کل شبکه ریلی که به ۳۰ ثانیه رسید نیز تأثیرگذار بودیم.

ضیایی مهر عنوان کرد: این پروژه‌ها همچنین کمک کرد ضمن ارتقای ایمنی تأخیرات طول مسیر نیز از حدود ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یابد.

مدیرکل راه‌آهن ناحیه خراسان(مشهد) به یکی دیگر از پروژه‌های مهم در دست اجرا برای محور مشهد اشاره و تأکید کرد: برقی‌سازی و پروژه ارتقای سرعت خطوط ریلی راه‌آهن تهران-مشهد قابلیت حرکت قطار با سرعت‌ها بالا را فراهم می‌کند و قطارهایی مثل  قطار پنج ستاره فدک نیز می‌تواند با حداکثر سرعت خود یعنی ۲۰۰ کیلومتر در مسیر سیر داشته باشد.

وی سیاست و رویکرد مهم وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در خصوص نحوه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای قطارهای بین شهری و حومه‌ای را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: بر اساس این رویکرد که برای بخش مسافری تبیین شده، بر افزایش کمی قطارهای بین‌شهری تأکید نمی‌شود بلکه با توجه به نظر وزیر راه و شهرسازی توجه کمی به افزایش قطارهای حومه‌ای است و آنچه که برای قطارهای بین‌شهری مورد تأکید است، ارتقای سطح خدمات کیفی است.

ضیایی مهر با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف و کیفی‌سازی قطارهای بین‌شهری باید در بخش زیرساخت نیز هم از میزان تأخیرها کاست و هم به میزان سرعت سیر پرداخت گفت: بر اساس برنامه تابستان راه‌آهن تمام قطارهای در حال سیر در میسر تهران-مشهد باید حداقل سرعت ۱۳۰ کیلومتر داشته باشند و قطعا می‌توان از خردادماه پیش رو از قابلیت سیر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در مسیر تهران-مشهد بهره برد.

نظر شما