شناسهٔ خبر: 20781 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دیوار مسجد تاریخی سیاهپوشان دزفول با مجوز میراث فرهنگی تخریب شد

مسجد دزفول مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت: حتی حرمت نام الله نوشته شده بر دیوار مسجد تاریخی سیاهپوشان دزفول را نگه نداشتند و آن را با مجوز میراث فرهنگی تخریب کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، مسعود شامدیل اظهار کرد: در سال‌های گذشته ضلع‌های شمالی، جنوبی و غربی این مسجد را علاج‌بخشی و مرمت کردیم و فقط ضلع شرقی آن را مرمت نکردیم.

او ادامه داد: زیر ضلع شرقی این بنا که هم‌اکنون تخریب شده سیمان‌کاری بود که ما به آن ملحقات اثر می‌گوییم و باید تراشیده و سپس مرمت شود. مرمت نیز روی اثری که وجود دارد انجام می‌شود. یعنی باید روی اثر مرمت را انجام دهیم نه این که آن را از بین ببریم و از نو بسازیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول به ایسنا گفت: اگر اثر را کاملاً تخریب کنیم مرمت محسوب نمی‌شود و کاملاً کار اشتباه و غلطی است.

وی تصریح کرد: به دستور مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول مجوز تخریب مسجد تاریخی سیاهپوشان دزفول داده شده است. هیات امنای مسجد درخواست مرمت دیوار را داشتند اما مدیر اداره میراث دزفول در نامه‌ای مجوز تخریب دیوار را داد.

شامدیل با بیان این که مجوز تخریب را سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول صادر کرده تاکید کرد: متاسفانه لفظ تخریب در مجوز قید شده است. حال اگر ۱۰ بار دیگر اقدام به ساخت دیوار کنیم دیگر آن دیوار اصلی، تاریخی و جوهره اولیه اثر بازنمی‌گردد و این غفلتی بود که انجام شد.

وی بیان کرد: دیوار تخریب شده مسجد سیاهپوشان دیوار عظیمی بود که نام یاالله با آجرهای لعاب‌دار مشکی و با طرحی خاص نوشته شده بود که متأسفانه تخریب شد و حتی حرمت نام‌ الله را نگه نداشتند. دیوار تخریب شده یک دیوار معمولی نبود بلکه یک دیوار حجمی بود که ۲ متر عمق داشت و داخل آن یک اتاق بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول افزود: اگر این دیوار را به ما می‌سپردند مانند دیوارهای دیگر مسجد آن را مرمت می‌کردیم.

مسجد سیاهپوشان مربوط به دوره قاجار است و در محله قدیمی سیاهپوشان دزفول واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۹۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما