شناسهٔ خبر: 20821 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تکمیل فاز اول مرمت و بهسازی خانه تاریخی شعربافان گرگان

خانه تاریخی شعربافان خانه تاریخی شعربافان از املاک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گرگان یکی از پروژه‌هایی است که پروژه مرمت و بهسازی آن در دستور کار قرار گرفت و فاز نخست آن زمستان ۱۳۹۴ به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  دفتر احیاء و بهسازی بافت تاریخی گرگان، مرمت عمارت اصلی خانه تاریخی شعربافان که در محله سرچشمه و در انتهای بن بست ریحانی قرار دارد و از آثار دوره قاجاریه است از محل اعتبار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با طراحی و نظارت دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان و با همراهی و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

خانه تاریخی شعربافان اثری غیر ثبتی با بیش از ۱۱۰ سال قدمت است که عمارت اصلی آن اکنون با ۲۸۰ مترمربع اعیان و ۵۷۰ مترمربع عرصه در تملک شرکت عمران و بهسازی ایران قرار دارد. این بنا به دلیل برخوردار نبودن از چتر حمایتیِ ثبت آثار تاریخی و همچنین قرار گرفتن در انتهای طولانی‌ترین کوچه بن بست شمال کشور، بارها در معرض تخریب تحت لوای طرح‌های توسعه شهری قرار گرفته بود که با پیگیری‌های دلسوزان بافت تاریخی از نابودی نجات یافت.

این بنا دارای ۴ اتاق تو در تو در بخش فوقانی با ایوانی سرتاسری در ضلغ جنوب و چهار اتاق در نیم طبقه زیرین است که از این منظر در معماری اقلیم شمال کشور کم نظیر است. ویژگی اصلی این بنا علاوه بر اتاق‌های طبقه زیرین، نوع کارکرد توامانِ کار و زندگی در یک ساختمان است، بگونه‌ای که در اتاق‌های طبقه زیرین، ساکنان آن، فعالیت رنگرزی و شَعْر( ابریشم) بافی را - با کمک یک حوض در اتاق اول و یک حوض در حیاط روبرو- انجام می‌دادند و هم زمان در اتاق‌های طبقه فوقانی زندگی می‌کردند. در ضلع جنوبی حیاط مطبخ و انبار و فضاهای جنبی قرار داشت که در سالیان گذشته تخریب شده‌اند و در طرح مرمت و احیای آن بر اساس رد آثار موجود این قسمت بعنوان فضاهای جنبی برای کاربری جدید، احیای خواهد شد.

پروژه مرمت این بنا در قالب طرح پایلوت بازآفرینی بافت تاریخی گرگان و با هدف احیاء بنای تاریخی در حال تخریب و متروکه، همچنین تجدید حیات کالبدی و بازگشت زندگی از طریق تعریف کاربری جدید، با نظر دکتر ایزدی مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، از خردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد.

فاز اول مرمت این اثر تاریخی علاوه بر آواربرداری و پاک سازی بنا و حیاط - که بعلت حجم بالای آسیب بیش از دو ماه بطول انجامید-  شامل انجام عملیات  مختلف پی گردی و تقویت و تثبیت پی، اندود زدایی و سبک کردن بنا، رطوبت زدایی و رفع عوامل مخل ایجاد ترک و نشست، مرمت دیوارها و جرزها، مرمت کف‌ها و تیرهای چوبی، احداث ایوان و پلکان جنوبی، مرمت سقف و پوشش بام، ساخت در و پنجره و تزئینات چوبی و همچنین تاسیسات الکتریکی و نور پردازی انجام شد و در نهایت با بندکشی آجرها و انجام اندود نهایی دیوارها، باتمام رسید.

 گفتنی است در جریان مرمت این اثر، اشیا و آثار متعددی از زمان ساخت بنا و پیش از آن بدست آمد که در زمان بهربرداری در قسمتی از بنا به نمایش در خواهد آمد. همچنین تمامی فعل و انفعالات کارگاهی توسط تیم نظارت، مستند سازی شده است که به همراه دفترچه طرح مرمت و احیای بنا، در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

فاز اول احیای خانه تاریخی شعربافان در مرمت عمارت اصلی با هزینه‌ای معادل دو میلیارد و ۲۲۴ میلیون ریال که شامل یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون ریال از منابع شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و الباقی با مشارکت دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان در دهه فجر سال ۹۴ به پایان رسید. ضمن اینکه فاز دوم آن که شامل احداث ساختمان در ضلع جنوبی به مساحت ۱۴۰ متر مربع به همراه بهسازی محوطه و جداره های حیاط است با اعتبار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در حال انجام است که پس از اتمام، با نظر مجموعه عمران و بهسازی شهری ایران به متقاضیان واجد شرایط برای بهره برداری، واگذار خواهد شد./

نظر شما