به گزارش پایگاه خبری وزارت راه شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، پل وِرِسك از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است كه در ارتفاعات روستای ورسك در شهرستان سواد كوه در استان مازندران قرار دارد.
این پل كه از شاهكارهای مهندسی به حساب میآید یكی از شگفتی هایی است كه درست در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد.
این پل راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میكند و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شده است.
لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسك است كسی كه سال ۱۸۹۳ در اتریش دیده به جهان گشوده و در سال ۱۹۷۵ از دنیا رفت.
وی راهمه به مهندس ورسك می شناختند كسی كه در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: روزی كه این مدل را برای احداث پل ورسك تهیه كردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یكی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز كه این پل احداث شده همه من و رفقایم را تحسین میكنند و آن را در شمار بهترین پلهای قشنگ و شاهكار مهندسی میدانند.
او به همراه خانوادهاش در خانهای واقع در دره ورسك و نزدیك پل اقامت داشت و حالا ۸۰ سال از آن زمان می گذرد و پل ورسك همچنان در برابر شرایط آب و هوایی شمال كشور پابرجا ایستاده است.
یوسف گران پاشا مدیر كل راه آهن شمال در این باره می گوید؛ در كنار این پل آرامگاهی برای سازنده این شاهكار مهندسی بنا شده كه نیاز است ترمیم و بازسازی شود.
وی گفت: در صدد هستیم به منظور سالروز تاسیس این پل، طرحی را به عنوان نماد پل به اجرا در بیاوریم كه به همین منظور طی هماهنگی هایی با روابط عمومی راه آهن، این طرح اجرایی خواهد شد.
امروز پل ورسك علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی كشور نیز به شمار می رود كه مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان هر روز چندین مرتبه وهمچنین قطارهای باری و سوختی از روی آن عبور میكنند.
نظر شما