شناسهٔ خبر: 2088 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در کنوانسیون کوتیف:

فقدان مقررات یکپارچه بین المللی استفاده یکسان از ترافیک ریلی را با مشکل مواجه می‌کند

محسن پورسیدآقایی مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مستلزم چارچوب‌های قانونی، سازمانی مناسب و هماهنگ بین المللی است گفت: فقدان مقررات یکپارچه بین المللی استفاده یکسان از ترافیک ریلی را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی٬ محسن پورسید آقایی صبح امروز سه شنبه 20 آبان ماه در کنوانسیون کوتیف با بیان اینکه تشکیل سازمان‌های بین المللی ریلی به قرن 19 باز می‌گردد و زمانی که نخستین توافقات دو جانبه و جند جانبه میان راه آهن‌ها شکل گرفت منجر به تشکیل سازمان‌های تخصصی ریلی شد گفت: امروز با گسترش تعاملات میان کشورها بر اهمیت سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای افزوده شده است؛ شاید هیچ دولتی را نتوان یافت که عضو یک یا چند سازمان منطقه‌ای یا بین المللی نباشد، این موضوع بیش از پیش اهمیت همکاری میان دولت‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز برای انجام تعاملات بین المللی و تسهیل ترافیک به عضویت سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای ریلی درآمد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نخستین عضویت راه آهن ایران در UIC (اتحادیه بین المللی راه آهن ها) در سال 1326 یادآور شد: در حال حاضر بیش از 10 هزار کیلومتر خط ریلی در ایران وجود دارد و پروژه‌های متعددی جهت اتصال با کشورهای همجوار در دست احداث است؛ از سویی با داشتن بیش از دو هزار واگن مسافری و 22 هزار واگن باری سالانه 28 میلیون مسافر و 34 میلیون تن بار جابجا می‌شود.

وی ادامه داد: ایران از مرز سرخس با ترکمنستان و مجموعه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و از مرز رازی با ترکیه و اروپا حمل و نقل بین المللی و ترانزیت انجام می‌دهد که تلاش داریم با استفاده از توان و ظرفیت سازمان‌های تخصصی در اجرای پروژه‌های ریلی٬ ناوگان و کریدورهای سراسر کشور را گسترش دهیم تا از حمل و نقل روان در فراسوی مرزها برخوردار شویم.

پورسیدآقایی یادآور شد: فقدان قوانین و مقررات حمل و نقلی، ناهماهنگی قوانین و تفاوت آنها از کشوری به کشور دیگر و نبود مقررات یکپارچه بین المللی عملا بهره‌برداری یکسان در حوزه ترافیک ریلی را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مشکلات و موانع فیزیکی و غیرفیزیکی گسترش و توسعه شبکه‌های ترانزیتی را به تعویق می اندازند گفت: مشکلات اقتصادی، سیاسی، اداری، قانونی، مشکلات مرزی و مسائل مربوط به امنیت از جمله موانع غیر فیزیکی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد می‌دهم برنامه‌های آموزشی حمل و نقل زیر نظر سازمان‌های بین المللی برای آشنایی با قوانین و مقررات ریلی در بخش‌های عمومی و خصوصی برگزار شود.

وی همچنین این کنفرانس را زمینه ساز پیروی از قوانین حمل و نقل واحد و رفع موانع پیش روی صنعت حمل و نقل ریلی برشمرد./

نظر شما