شناسهٔ خبر: 20882 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا با وزیر راه و شهرسازی:

دعوت اتحادیه اروپا از ایران برای پیوستن به توافق‌نامه افقی مدیریت ترافیک هوایی اروپا/ شروط ایران برای پیوستن به توافق‌نامه/ تاکید آخوندی بر پابرجا بودن قراردادها و توافق‌نامه‌های پیشین

نشست ویولتا بولک کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا از ایران برای پیوستن به توافق‌نامه افقی مدیریت ترافیک هوایی اتحادیه اروپا دعوت و در مقابل وزیر راه و شهرسازی شروط ایران را برای پیوستن به این توافق‌نامه تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خانم ویولتا بولک کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا روز گذشته (شبنه ۲۸ فروردین) با حضور در وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و از وزیر راه و شهرسازی برای پیوستن به توافق‌نامه افقی مدیریت ترافیک هوایی اتحادیه اروپا دعوت کرد.

در این دیدار، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همکاری‌ها و مذاکرات وزارتخانه متبوع خود با کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا و سایر کشورهای آسیایی نظیر چین در سطح مقامات دولتی و نیز در سطح صاحبان صنایع اشاره کرد و گفت: راهبرد اصلی ایران شکل‌دهی ارتباطات مواصلاتی در سطح منطقه و بین‌المللی است.

وی افزود: در این راستا، اقداماتی برای صنعت هوایی کشور از سه سال گذشته آغاز شد که از‌ جمله این اقدامات می‌توان به اخذ مجوزهای شرکت‌های هواپیمایی (نظیرآغاز پروازهای ایرفرانس از امروز)، یادداشت‌های تفاهم و قراردادهای مختلف در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، توسعه سیستم ناوگان هوایی در بخش زیرساخت‌های هوایی و در بخش نوسازی ناوگان و گشایش حدود ۷۰۰۰ راه هوایی جهت تسهیل سفرهای هوایی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاه‌هایی نظیر دو پروژه در فرودگاه امام‌خمینی (ره)، رگولاتوری و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات مشابه در بخش ریلی و کشتیرانی و جاده‌ای نیز صورت گرفته است، تاکید کرد: سیاست‌های کلی این وزارتخانه اتصال شبکه‌های حمل و نقل کشور به کشورهای مجاور و تسهیل قوانین مرزی است.

خانم ویولتا بولک نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصتی که برای گفتگو و امکان پیشرفت همکاری‌ها فراهم شده است، به تشریح چارچوب سیاست حمل و نقل اتحادیه اروپا به عنوان فاکتوری کلیدی پرداخت و محوریت سیاست چارچوب جامع حمل و نقل اتحادیه اروپا را بر پایه سه محور ارتباطات جهانی، افزایش کارایی بازار داخلی و رعایت استانداردها خواند و گفت: ارتباطات جهانی از جنبه اتصال بنگاه‌ها و مردم برای توسعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افزایش کارایی بازار داخلی نیز به دلیل هماهنگ کردن برنامه‌های آسمان واحد اروپا ((Single European Skies با صرف سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد برای بهبود مدیریت ترافیک هوایی و زمینی در راستای پاسخگویی به الزامات رشد، جهانی‌شدن، کاهش آلودگی زیست‌محیطی و بهبود ظرفیت‌ها اهمیت دارد. رعایت استانداردها نیز از جنبه رعایت حقوق مسافران، محیط ‌زیست پاک، مسائل اجتماعی و مسائل ایمنی و امنیت مهم تلقی می‌شوند.

کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا اساسا چارچوب خود را به منظور ایمنی و امنیت هوایی تغییر می‌دهد گفت: باید به نیازهای فن‌آوری‌های جدید در حال ظهور پاسخ دهیم؛ از این‌رو طی چند ماه آتی جهت اعلام چارچوب مقررات یکسان برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرد هم خواهیم آمد تا مطمئن شویم آن‌ها یک رویکرد اروپایی دارند. همچنین در عین حال اِلمان‌های جدیدی به ویژه در حوزه‌هایی که ذکر کردم معرفی خواهیم کرد.

ویولتا بولک همچنین با اشاره به توافق‌نامه افقی( Horizontal)برای مدیریت ترافیک هوایی (ATM) به عنوان بهترین سیستم مدیریت در جهان گفت: در این زمینه از ایران دعوت می‌شود تا برای پیوستن به این توافق‌نامه ملاحظات لازم را به عمل آورد.

عباس آخوندی نیز بعد از پیشنهاد پیوستن ایران به توافق‌نامه مدیریت ترافیک هوایی اتحادیه اروپا، پیوستن به این توافق را منوط به پابرجا بودن و عدم فسخ قراردادها و توافق‌نامه‌های پیشین با کشورها دانست.

در این دیدار همچنین اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی گفت: حال که توافق‌نامه کلی اروپا امکانات و فرصت‌هایی را برای کشورهایی که به آن می‌پیوندد فراهم می‌سازد، ما در عین حال باید محتاط باشیم تا این اقدامات موجب بروز مشکلاتی که مانع دریافت و بهره‌مندی ما از خدماتی است که به طور برابر در اروپا وجود دارد، نشود. به طور مثال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) قادر نیست در برخی کشورهای اروپایی سوخت دریافت كند و هزینه آن را بپردازد. بنابراین این قابل توجیه نیست.

فخریه کاشان تاکید کرد: اگر ما در حال پیوستن به این قرارداد اتحادیه اروپا هستیم، باید رفتار برابری وجود داشته باشد و هیچ چیز نباید مانع بهره‌مندی ایران از خدمات شود. موضوع دیگر آن است که ناوگان هوایی ایران فرسوده است و ممکن است به طور کامل مطابق با قوانین فعلی نباشد بنابراین باید زمان کافی به ایران داده شود تا بتواند خود را ارتقا بخشد و با قوانین جدید آشنا و همراه شود. اینکه احیانا شرکت‌های هواپیمایی ایران نتواند به یک کشور پرواز داشته باشد، برای ما موضوعی نگران کننده است و اگر ما به توافق‌نامه اتحادیه اروپا بپیوندیم و با همه شرایط و ضوابط موافقت کنیم، باید در سراسر اتحادیه اروپا به طور برابر با ایران رفتار شود.

ویولتا بولک کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه در خصوص رفتار برابر با ایران می‌توان اطمینان داد، گفت: دلیل اینکه ما کشورهای دیگر را به امضای توافق‌نامه اتحادیه اروپا تشویق می‌کنیم آن است که امضای این قرارداد به مفهوم امضای آن با تمام کشورهای عضو است.

وی به وجود حوزه‌های مختلف همکاری در آینده اشاره كرد و ادامه داد: حمل و نقل هوشمند یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارائه راهکار جهت حل مشکل ازدحام و شلوغی شهرها به‌ویژه کلانشهرها است و از ایران دعوت کرد تا همراه مدیران شهری در کنفرانس  ‌CIVITAS که در لهستان برگزار می‌شود شرکت کند و ضمن ارائه تجارب خود٬ از راهکارهای ارائه‌شده مطلع شوند. در این سری نشست‌ها که بیش از ۲۰۰۰ نفر شرکت دارند، به بهترین طرح‌های جابجایی جایزه‌ای اهدا می‌شود.

کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا از کشتیرانی به عنوان دومین صنعت جهانی حمل و نقل پس از صنعت هوایی یاد کرد که مستلزم شکل‌گیری ارتباطات جهانی است و به اقدامات مهمی اشاره کرد که در سازمانی بین‌المللی کشتی‌رانی (IMO) در حال انجام است.

وی به لزوم  توجه به رعایت استانداردهای جهانی در حمل و نقل دریایی اشاره کرد و با بیان اهمیت شرکت در کارگروه‌ها و سمینارها، حمایت خود را از ایران در این راستا بیان کرد.

خانم ویولتا برگزاری نشست مذاکره را مثبت خواند و بر اهمیت این نشست ها در راستای پیشرفت‌های آتی تاكید كرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به سهم کمتر از ۴ درصدی بخش ریلی ایران از جابجایی مسافر، به اهمیت افزایش سهم آن و ایجاد قطار محلی (commuter rail system) اشاره کرد و گفت: ایجاد شبکه حمل و نقل یکپارچه ریلی حومه‌ به عنوان یکی از اولویت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و جذب تکنولوژی است که مذاکراتی در این خصوص با ایتالیا و شرکت زیمنس در خصوص توسعه این مدل در ایران صورت گرفته است.

آخوندی برنامه لجستیکی ایران برای بهره‌مندی از حمل و نقل ترکیبی (Multi-Modal) را یکی از اولویت‌های مهم وزارتخانه خود برشمرد و با ابراز تمایل به مباحث استانداردها در زمینه حمل و نقل، از اقدامات وزارتخانه متبوع خود در جذب تکنولوژی به ویژه در احداث قطارهای سریع‌السیر نظیر قطار تهران-اصفهان به طول ۴۰۰ کیلومتر و برقی‌سازی بسیاری از خطوط ریلی نظیر تهران-مشهد برای افزایش سرعت و کاهش مصرف انرژی خبر داد و اظهار کرد: ما به سیستم حمل و نقل ترکیبی بین تمام انواع حمل و نقلی می‌اندیشیم و در پیشبرد این سیاست تلاش می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری جهت تکمیل شبکه‌های مواصلاتی اظهار کرد: این موضوع نیازمند زمان است.

وی همچنین بر اهمیت توافق‌نامه‌های افقی تاکید کرد و ادامه دادك همچنانکه به آقای گابریل وزیر امور اقتصادی و انرژی آلمان توضیح‌ دادم، نیاز به توافق‌نامه‌های افقی در بانکداری نیز است. همچنین جهت حمایت‌های مالی، ما بی‌شک نیازمند توافق‌نامه‌های انتقالی برای یک مدت مشخص هستیم چون مسئله در خصوص مقررات و نحوه تنظیم مقررات است./

نظر شما